alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej! :D

Jag har lyckats! Mönstret är brutet. Jag har fått henne att ta om bröstet och överlevnadsångesten skär inte i henne som förut. Hon blir mätt! Nu är hon näst intill alltid en nöjd och tillfreds liten bebis! Vilken skillnad!
Ännu en gång har jag konstaterat att AW:s metoder fungerar! Tack!!!!

Kram och tack för stöttning!

Återkommer troligen.... en annan gång.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar rapport! Strålande jobbat! Välkommen tillbaka :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :(

livet är inte lätt med spädbarn. jag är trött och känner mig missnöjd med mig själv. som en dålig mamma. varför har/får jag inte ett nöjt och belåtet barn? vad gör jag för fel?
visst jag har kommit en bit på vägen. men hon gnäller ändå efter måltiderna. och skriker ibland upp sig till hysteri.

hon vill helst inte vakna alls på dagarna. äter en stund och vill sen somna vid bröstet. blir arg när jag väcker henne. försöker ha henne vaken iaf 4 gånger enl SM. minst 1 timme- ibland blir det 2. hela vakenpasset fortsätter med gnäll. jag lägger till bröstet flera gånger under ett vakenpass- jämt då hon är ledsen försöker jag. ibland tar hon och ibland inte. gråt, amning, vyssande, blöjbyte, gråt, amning- till slut somnar hon oftast i min famn. ibland själv i sängen. hon sover bra iaf. så ångesten verkar inte följa henne in i sömnen.
nätterna fungerar sämre. varje uppvak blir minst 1 timme. men vad kan man förvänta sig av en 3 veckors bebis?

hon sover på dagarna på mage i sin säng. men på nätterna i min säng. orkar inte ta striden på natten att få henne att somna i sin säng- hon skriker ju snabbt upp sig och det ska jag vad jag förstår undvika med tanke på hennes ångest. därför får hon också somna i min famn. men det är egntligen inget jag vill. men vi är ju i smekmånaden fortfarande så jag gör fortfarande lite som hon verkar vilja ha det.

det är så mycket jag funderar över. och dagarna bara går. ska bli otroligt spännande att gå på annas workshop på torsdag- då ska jag få lära mig allt om SM och förhoppningsvis kommer glädjen tillbaka!

andningslarm- har alla det som har sina barn sovande på mage?

behövde bara skriva av mig lite. livet är jobbigt.

kram
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej lilla mia!

Jag har nog inte svar på alla funderingar men vill stötta dig lite. Min prinsessa är ju bara 9 månader och jag kommer ihåg hur trött jag var den första tiden och då är det inte lätt alla gånger.
Men någon dålig mamma tror jag absolut inte att du är. Jag tror inte du heller gör något fel, första tiden är inte den lättaste.

Här kommer några små tips och erfarenheter från mig:
:arrow: Testa och rapa henne framför dig när du har henne i knät. Emmy kräktes väldigt när jag rapade henne över axeln och det blev lite bättre när jag skumpade henne i knät.

:arrow: Vi gjorde om sm lite så den passade Emmy då hon åt max 5 min och vägrade äta mer så jag matade på både 3 och 4 gånger och ibland mer.

:arrow: Våra matningar på nätterna tog också i början ca 1 timme, men sakta gick det neråt.

:arrow: Emmy var inte nöjd jämt heller. Hon blev ofta övertrött på kvällen och kunde skrika ganska bra. Då försökte jag buffa henne lugn i min famn. Ibland kunde det också inträffa på morgonen.

Skall du på work-shop :?: :D
Oh jag blir riktigt avis och önskar att Emmy var lite yngre :wink:

Jag vet inte om alla har andningslarm på sina barn men jag skulle ha det oavsett sovläge.
Stor kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack krisse! vilket fint svar. :heart: känns bra att vata att man inte är själv.

:?: angående att bryta mönstret som AW skriver om i barnaboken så undrar jag om detta görs på ett par gånger och sen är barnent nöjt efter det. det var så jag trodde att det var. men det kanske är så att har man ett barn med stark överlevnadsångest så får man använda sig av denna metod under hela spädbarnstiden?

jovisst, jag ska på workshopen på torsdag. känns verkligen som den ligger helt rätt i tiden nu när jag precis ska försöka komma in i SM-tänkandet.

inatt har jag funderat lite. hon äter på 15 minuter, liggandes bredvid mig i sängen. rapad och mätt. men vaknar. ligger och stirrar med sina fantastiska trollögon. allt frid och fröjd. men så börjar hon smågråta. försöker med bröstet igen och hon blir då hysterisk- även om jag inte försöker med bröstet blir hon hysterisk. skriker upp sig och jag försöker lugna. lägger henne på mig, byter bröst, trugar, pratar försöker lugna, rapar, buffa ja allt. längsta perioden inatt var mellan 03 och 04.30. då hon till slut somnar helt utmattad.

imorse när hon åter igen blev så där ångestriven kl 06.30 hade jag bara lust att lägga henne i sängen och gå ut. så får du skrika dig till sömns tänkte jag. men det gjorde jag inte utan gick upp och försökte lugna henne gåendes istället.

hmm... slutsats:
kanske är det så att hon vaknar på natten- av sig självt- alltså slår upp ögonen efter hon är mätt pga att vi just ligger ner. plant underlag. på dagarna somnar hon ju alltid i min famn efter målen och jag får kämpa med att få liv i henne. och då blir hon ledsen och arg. så har vi en skrikperiod där med.

jag ska inatt testa att gå upp till fåtöljen och amma henne sittandes. kanske blir det bättre så.

kram kram!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du kämpar på bra, jag ammade ena bröstet, rapade fort i mörkret, böt blöja i mörkret om så krävdes och ammade det andra bröstet ganska snabbt inpå. Inget ligga vaken typ. Utan på natten händer ingenting, folk sover som grisar. Trist skall det vara.

Sen tycker jag nog att det är dags att ta sikte på att smekmånaden nog är slut snart och börja läga barn i vagnen så hon somnar där, inte i famnen. Det blir lätt en (o)vana om man säger. :D

Det där med överlevnadsångesten kan ta sin 1-2 mån långa tid, inte vara någon dag om man har otur. Men det brukar vända på 3 dagar och sen en vecka för att få sätta sig, det är bra riktesnöre för det mesta har jag märkt. Så börja anteckna vanor och tider så har vi något att skapa ett schema av så småning om om du vill. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

tack för stöttning :!: jag har bestämt mig för att inte fundera så mycket kring tider ännu. iaf den här veckan ut. blir stressad av det när det inte funkar med 1,5- 2 timmar vaken och 2- 2,5 timmes sömn. men jag har det hela tiden i bakhuvudet. försöker eliminera allt som kan stressa upp mig ytterligare det räcker så gott med hennes skrik. jag vet att jag inte ska tycka synd om henne men jag håller på att brista i gråt varje gång hon skriker upp sig så förtvivlat. fäktar med armarna och är spänd i hela lilla kroppen.
jag hoppas verkligen det hela lugnar sig snart.

idag har jag fixat andningslarm som kommer på posten inom kort och faktist köpt en begagnad barnvagn också (med mycket gung) som jag ska ha henne i på natten. tänkte köra igång med alltihop när larmet kommit.

jag tänkte faktist prova att ge tillägg ikväll. bara för att se om hon blir lugnare efter det. om hon ens tar flaskan... :? kanske min bröstmjölk inte mättar henne? jag har mjölk för när hon börjar vägra bröstet efter ett antal omgångar så finns det fortfarande när jag mjölkar ur med handen. och hon har gått upp 300 g per vecka sen vi kom hem från bb.

jaja. får se hur det går inatt....

kram till er alla!

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Visst är hon tre veckor nu :?:
Då kan hon vara mitt i treveckorsökningen, och då tuttas det mer än vanligt för att produktionen ska ökas!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

dagarna rullar på. och ett tydligt mönster har utformats.
nu äter selma mycket bättre. kan ligga 10-15 minuter. släpper och tar om efter rap om hon vill ha mer. det känns som hon fattat det här med att hon får mat från bröstet. och även mättnadskänslan. hon tar inte tutten om hon är mätt. roligt att det funkar iaf! :D
dock börjar hon alltid skrika efter en måltid om hon inte somnat vid bröstet som jag gärna låter henne göra på natten. är hon vaken eller vaknar starx efter en matning så skriker hon. oftast skriker hon upp sig och är hysterisk. hennes små händer viftar och river förtvivlat i mitt ansikte och mitt hår som hon lyckas fastna i. kroppen alldeles spänd. försöker lugna. alla gånger utom en per dygn lyckas jag lugna henne på ett par minuter. den gången det inte går håller hon på 1-1,5 timme. oftast på kvällen.

var på bvc idag som antar att det är kolik. de rekomenderar att testa mjölkfri vecka. eftersom hon så tydligt börjar skrika efter måltid.... men på nätterna då invände jag. då somnar hon ju ibland om utan skrik.... om hon är känslig mot mjölk borde hon väl reagera alla gånger hon ätit? hon har inga symtom förutom skriket. inga stora kräkningar eller hudutslag. bajset normalt.

jag avvaktar ett par dagar till.

har även provat ersättning- tänkte om jag inte har tillräckligt eller om min mjölk inte mättar henne. men hon är inte vidare intresserad av flaskan. fått i henne lite (40 ml) dem två gånger jag försökt men hon skriker även när hon fått den.

kram

Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Idag skall du väl på Annas workshop? Kom ihåg att ställa alla frågor - för bättre svar kan du nog inte få :D

Jag skulle dra öronen åt mig lite när dem pratar om kolik, precis som du säger då borde hon väl reagera på natten också :-k
Om det är på kvällen så är det säkert övertrötthet.
På morgonen efter amningen kunde Emmy skrika och verka som hon hade ont i magen. Det verkade som efter några timmar utan mat så reagerade magen på all mat som kom och då hjälpe Sempers magdroppar som vi köpte på apoteket. Det gav jag henne först av allt på morgonen.

Hoppas du får en härlig dag

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack anna för en jättetrevlig dag hos dig i torsdags! och för er andra med små späda så kan jag rekomendera denna workshcop!

nu har tre dagar gått och jag börjar märka en förbättring. jag har inte påbörjat någon mjölkfri kost. däremot får hon sempers magdroppar varje morgon.

skrikandet har börjat avta och när hon väl skriker (mest på kvällspassen) så känner jag mig inte alls lika frustrerad längre utan har nu ett redskap för hur jag ska hantera det. kom hem med ny attityd! såklart!

jag kör nu sm- mål dagarna igenom. dock orkar hon fortfarande inte vara vaken 2 timmar utan det blir mer sova 2 timmar vaken 1,5.

jag har kollat av hennes dygnsrytm lite nu sedan jag kom hem från work-shopen och tanken är att jag ska upprätta ett schema att fortsättningsvis utgå ifrån. ska sätta mig med det ikväll tänkte jag. och nattmålet kl 01.00 ska bort också. det känner jag mig mest orolig för. hur ska lilla stumpan klara sig i hela 6 timmar utan mat?! men det ska ju gå. vi kör igång med det imorgonkväll och då ska även schemat vara klart. nätterna har fungerat toppen nu sen jag införskaffat innevagn och larm dvs hon sover alltid på mage numer. hon vaknar punktligt kl 01- (äter med god aptit) och sen lite gnöl vid 03 som lätt vagnas bort och så mat igen vid 04.

kram till er.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad kul! Det verkar som om kursen var jättebra för er! :D Lycka till med att vagna bort 01 målet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

satt och kollade lite på kompendiet 0-2 månader. ser där att det finns 2,5 timmes sovpass. och mellan 1-2 timmars vakenpass.

jag har nu styrt henne och väckt efter 2 timmar hela tiden sedan jag kom hem från workshopen. funderar lite nu på att vänta denna veckan också att göra upp en struktur att följa. se om hon själv visar tendens att sova längre något pass osv. men ändå hålla mig till sm-mål när hon är vaken.

funderar också på att skjuta fram borttagandet av 01-passet till helgen som kommer- då blir hon fem veckor. så maken kan hjälpa till med vagnandet. känns bättre om man är två som kan hjälpas åt. (en viktig vecka på jobbet så han ska sova i annat rum).

ytterligare en anledning är väl att nätterna precis börjat fungera så bra nu. jag vet inte om jag är beredd att riva upp även dem (dagarna är det ju si och så med). behöver nog landa i detta ett par dagar och ladda batterierna. jag känner mig så nere direkt efter en skrikperiod (hade en nyss). då börjar jag tvivla. :cry:

eller tror ni kloka att även dagarna styrs upp bättre om lilla fialotta får 6 timmars sammanhängande sömn?

jag tror nog det lutar åt att låta denna vecka gå också och se lite hennes dygnsrytm. så hoppas jag på att ny energi strömmat till till helgen!

kram lilla mia

kiki

Inlägg av kiki »

Hej lilla mia :lol: där är du ju.

Kul att höra av dig, du fixar det här galant. Gick hemresan bra?

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

det är så skönt att få skriva av sig här.

inatt var det lite struligare. men nu är en ny dag!
jag får låssas att jag tycker det är kul iaf.... :roll:

nu på fm har hon inte orkat vara vaken mer än 1 timme båda vakenpassen. problemet är väl också att jag inte orkar engagera mig i att försöka hålla henne vaken eftersom hon då börjar skrika och gnöla och därför är det enklast och skönast att låta henne somna efter maten så slipper jag.

jag inser att detta inte är bra! men jag orkar inte!

funderar kring en sak. på natten äter hon ju glupskt. 10 minuter per bröst och är nöjd efter det. sover sina två timmar på det utan problem. är också nöjd efter måltiden då eftersom jag inte trugar och försöker utan hon slutar själv när hon är mätt- och får återgå till att sova.

på dagarna äter hon inte lika glupskt tycker jag och det blir gnäll och gnöl i och med att jag måste väcka henne och truga på med mer mat och mer rapar. det är alltså inga roliga måltider. varken för henne eller mig.

varför är det så här?

vad händer om jag bara ger mat. låter henne somna. matar när hon vaknar igen osv. hon kommer väl vilja vara vaken mer så smoningom när hon blir större. varför ska jag truga nu när hon inte vill?

jag är så ledsen. börjar gråta för ingenting. känner mig psykiskt utmattad.

vad har amningste för effekt?

kram!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"