Vill kura Gurra!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Tack Bea! :heart:

Nu klarnade det! :) Vi hade planerat att vagna inför den långa sömnen på eftermiddagen, så man blir lite mer flexibel. Vi har övat både buffning och vagning idag, jag och min man. Min man drar tillbaka riktigt ordentligt, så vagnen skakar. Är det så hårt det ska vara? :-s Läste i boken att det ska vara som om vagnen är påväg utför ett stup.

Vi känner oss lite osäkra på vagningen. :roll: Ska vi ta allt i sängen istället, eller är det svårt att få Gurra att sova i vagnen sen, om han bara är van vid sin säng?

Kramar C :heart:
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

C, vagningen kan jag visa imorgon kväll om du vill, jag kan tekniken även om jag aldrig använt den själv. Även Annas "tryckpress" är inövad i Gastsjön (fast utan barn i vagnen då... :? )
Detta kommer bli super!
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Välj ni vagnen om ni vill ha det så den luren. Om Tina visar dig vagning så blir det bra ska du se. :wink:

Följer nu tråden med spänning! :D

Kram och lycka till
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hörru! du måste rapportera ju :D
Kram :heart:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Å hej! :)

Ja då är vi igång med schema, buffning, vagning och oj oj... :wink:
Det går ganska bra ändå, i alla fall så intalar Tina mig det och det är super! :D

Läggningen igår tog totalt 32 min. Vi började 18.59 och var klara 19.31. Jag fick gå in två gånger. Han skrek endel, speciellt i början och när jag ramsade, men sista gången var han lugn.
Under natten gnällde han lite då och då i sömnen. Jag var påväg in flera gånger, men eftersom det inte blev något mer så lät jag Gustav fortsätta att sova utan att störa. 05.15 kom ett kort skrik och sen ett till. Då gick jag in och han stod då knä, och var inte alls trött. Jag fick kämpa i 27 minuter. Fick lägga honom tillrätta flera gånger eftersom han envist ville ställa sig upp, buffade länge och solfjädrade. Gick ut med ramsan och allt var lugnt. Gnällde lite vid bekräftelsen och fick bekräfta igen tre gånger innan det blev helt lugnt.
Sen kom en miss... :oops: Vi hade glömt att flyttat plattan till andningslarmet. Vi hade bytt sovhåll på Gurra för att lättare kunna buffa, men inte flytta plattan som sagt var... Larmet började pipa och jag och min man blev så klart tokrädda! :( Gustav med så klart. Det tog ändå bara 6 min för honom att somna igen, men efter en kvart skulle vi väcka den lille stackaren. Det gick faktiskt bra. Inget skrik, han var glad.
Läggningen vi kvart i nio gick bra! Han var trött och det tog 6 minuter.

Vårt stora problem idag var den långa eftermiddagssömnen i vagnen! :cry: Vi var ju lite oroliga, men det hade vi kommit över. G var trött och det hjälpte nog till i början. Vi la honom tillrätta och började vagna 2min. Han skrek upp sig efter ramsan, så vi gjorde allt igen. Då kom jag på att vi hade glömt att skaka i handtaget och gjorde detta. Vi hade en flisfilt över vagnen och vi märkte att det blev otroligt varmt i vagnen. Vid nästa läggning tog vi lite diskret av honom byxorna. (han vagnas inomhus) Jag började att lägga handen på hans rygg efter varje dragning och tillslut lugnade han sig. Det tog 22min och jag var stolt! \:D/ Efter 49min vaknar lille G och skriker och sätter sig upp. Vi lägger tillrätta, vagnar med handpåläggning och skakar och han blir lugn. Sedan ramsar jag och då blir han hysterisk och sätter sig upp. Jag lägger ner igen han blir arg, vagnar 2 min och skakar. Han blir tyst och efter ramsan är han tyst. Han får bekräftelsen efter en minut och är tyst i en halv minut. Sen börjar han att skrika ocgh sätter sig upp. Jag lägger honom tillrätta och vagnar, skakar och han är tyst och lugn. I och med ramsan sätter han sig upp och börjar dra bort flisfilten. G är lugn och ser rätt pigg ut i alla fall ser han förvånad ut. Detta senario upprepas i fem omgångar. Kockan har då hunnit bli tre. Då ska Gurra inte sova mer och vi lyfter upp honom. Vi höll på i 50 min. Det är ju otroligt! Vad gjorde vi för fel? ](*,) Finns det något sätt så att han inte sätter sig upp? Min rygg och min arm kändes efter dessa 50 min.

Hoppas vi kan få lite hjälp! :heart:

Kramar C
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Låter ju som att det går riktigt bra!

Är det en tjock filt ni har över vagnen? Mörkt tyg är ju bra men inte för tjockt då det säkert blir rätt varmt. I början kan det bli en del tillrättaläggningar om han är ledsen och ni måste vagna. Är han däremot inte ledsen och bara sätter sig upp så skulle jag inte göra någonting. Tillslut kommer han inse att det inte händer något roligt i alla fall och kan lika gärna lägga sig ner och sova. Lägga sig ner fixar han själv om han är nöjd. :wink:

För att min plutta inte skulle börja dra i filten så spände jag fast den med myggnätet. Ni kan säkert komma på en bra och enkel lösning att få fast den men så att ni ändå kan tillrättalägga om det behövs. Det kommer säkert bli enklare snart när han inser vad som gäller nu. 8)

Kram Bea
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Bea, jag tyckte att dom skulle solfjädra honom i vagnen om han inte lade somnade efter tre vagningar? jag har ju själv inte vagnat så jag kan ju inte det hela, men kan man göra så? Risken är väl att man fastnar i det... Men eftersom Gurra blev lugn på vagningen+skakning (efter ett tag :D som C beskrev det )och sen bara satte sig upp och tittade ut av ren nyfikenhet så verkar det ju som om vagningen går åt rätt håll!
Kram
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Myggnätet var ju supersmart att sätta om! Vilken bra idé :thumbsup:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Visst kan man solfjädra också om man tycker det tar bättre. Vagningen ska väl egentligen fungera lika som buffningen, mycket första dygnet, andra dygnet sätter man ramsan och vagnar vid kris och sedan backar man mer och mer (och då kan man ju solfjädra som du beskriver så att man inte fastnar i vagningen) :wink: :D
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej Bluna! :heart:

Är det bättre med en mörkt lakan kanske? Myggnätet lät ju rätt klokt!

Jag är lite rädd att han ska ramla ur när han sätter sig upp. :wink: Det är en vild och strak kille. Ska vi ha sele ändå? Det känns lite taskigt att spänna fast honom om han ska sova avslappnat. Vi hade det inte idag som sagt.

Nu ikväll somnade kan på 10 min. Jag buffade faktiskt lite, men kortare än igår och la vikten på solfjädern. Alldeles precis nyss gnällde han till, det blev inget mer. Ska man i det läget låta det vara eller bekräfta? (jag lät det vara)
Precis nu skrek han mer och jag tog ramsan och sen ramsan igen. Nu är han tyst och jag har bekräftat och han är fortfanande tyst. Rätt? :? Eller skulle jag bekräftat första gången?

Kram C :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Så fort du ramsat och han tystnat skall du bekräfta. Bekräftelseramsan säger ju "braaa, just så skall det vara" när han tystnat. Helt rätt andra gången :D !
GRATTIS GRATTIS GRATTIS till dig och A =D> =D> =D> :thumbsup:
Och utan napp...kan du tänka dig 8)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det här går ju jättebra!!!!

Tycker det verkar som att du har koll på ramsningen! :D

Jag var också rädd att hon skulle trilla ur så jag höll lite koll sådär, men myggnätet gjorde att det blev som ett spänt tyg och då ser man ju om det är påväg utåt och barnet påväg att ramla ur. :roll: Lite is i magen helt enkelt. Men om ni märker att ni måste ha sele så är det ju så. :wink: Man kan ju ställa ner själva sovdelen på golvet också om man verkligen vill vara säker.

Nappen är ett minne blott nu va? 8) :D

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Förresten, mörkt lakan är ju lite svalare än fleece så det skulle jag ta. :wink:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Å vad skön att ni finns och svarar så snabbt Bea och Tina! :heart: :heart:

Jag började faktiskt tvivla lite på mig själv... :-k men så lästa jag i lathunden om "Gustav"(hi hi) :lol: om natt två och då fick jag tillbaka lite självförtroende och nu känns det ännu bättre när ni har peppat mig! :D
Jag vagnade Gustav i hallen och hade på radio rätt högt. Är det en bra plats? Tina du har ju varit hemma hos oss. Var skulle du vagna? Ska det vara samma ställe?

Massa kramar till er båda! :heart: :heart:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Å glömde ju att skriva att det är så skönt att slippa nappen!!!!! \:D/

Kramar :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"