Amadeus och en himla massa frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kanske ska du göra som jag gjort med flera av mina, ffa ibörjan - jag ammade bara från ett bröst per mål. Väldigt enkelt förutom att jag alltid var snedfördelad :wink: .
Och det funkar ju hur bra som helst om man har mycket mjölk, plus att den fetaste mjölken kommer sist ur bröstet.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å!
Ett svinbra tips. Andra omgången kanske det passar din plutt bättre att kunna snutta fram mjölken snarare än att få en kaskad upp i gommen.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Först och främst grattis till lillprinsen :heart:

Åh vad jag får flashbacks nu. Precis så var det med Malte också, det gick INTE att truga, han blev skogstokig. Jag gav hela målet från ett bröst i taget, och allt i ett svep, och det gick det med. Han skarvade ORDENTLIGT på första sovpasset i början, men resten av dagen sov han som en exemplarisk SM bebis = han blev mätt ändå. Han har förlängt natten helt på egen hand, vilket också indikerar att han fick i sig det han behövde.

SM fick bli ett slags ledsnöre, och inte en manual. Men det krävdes många tårar och en hel del prestigeförlust för att inse det :cry:

Precis som kattklo skriver att, det blev så viktigt att truga, att man glömmer bort att SE barnet. Gör inte det :!:

Massa kramar :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

LindaVega skrev::D Först och främst grattis till lillprinsen :heart:

Åh vad jag får flashbacks nu. Precis så var det med Malte också, det gick INTE att truga, han blev skogstokig. Jag gav hela målet från ett bröst i taget, och allt i ett svep, och det gick det med.
Tack! :D

Problemet är ju att Amadeus INTE är mätt efter ett bröst. Han drar ju i sig 60 ml från flaskan sen istället som en andra omgång, efter att ha vägrat det andra bröstet. Så det är nog inte trugandet som är problemet, utan att han inte orkar suga så pass hårt mer då tror jag... :(
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
kattklo

Inlägg av kattklo »

Men då tycker jag att du har kommit lååångt om du redan har listat ut såpass så att säga. :wink: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Antonias mamma :heart:

Tråkigt att du skall ha problem med amningen. Jag har inga råd alls att ge men ville ändå skicka en hälsning. Har ni kommit överrens om namnet nu :?:

Kram från Nancy
Antonias mamma

Nancy skrev:Har ni kommit överrens om namnet nu :?:
Njaäe... Vi gnabbas fortfarande mellan Mio Amadeus (jag) och Mio Amadeo (maken).

Sedan blir det ju inte bättre av att allmänheten (läs: släkten) ska lägga sig heller och ha sina MYCKET bestämda åsikter :x :evil: . Som t.ex. min aldrig så finkänsliga mormor, som häromdagen ringde hit och deklarerade att han SJÄLVFALLET ska döpas efter min pappa - nåt annat kommer inte på fråga :!: Som om tanken inte slagit mig också - men jag tycker inte man kan göra så bara för att vi vet hur det kommer att gå. Det är ju som att avskriva honom i förtid :!:

Dessutom - när någon kommenderar mig till något på det där sättet blir effekten den motsatta. Ni som sett hur grisar beter sig då man ska ha in dom i slaktbilen vet vad jag menar :lol: :roll:

www.sandsdrommar.com
Ewa

Inlägg av Ewa »

Antonias mamma skrev: Dessutom - när någon kommenderar mig till något på det där sättet blir effekten den motsatta. Ni som sett hur grisar beter sig då man ska ha in dom i slaktbilen vet vad jag menar :lol: :roll:
Sund, adekvat och helt naturlig instinkt - som jag tycker tyder på en stor dos integritet :thumbsup: :lol: Behåll du den egenskapen. Jag är likadan. Kan ju ibland gå till överdrift och att jag avstår från något som hade varit bra för mig, förstås. Men med åldern tycker jag att jag lärt mig skilja på vad som är vad. Och det kan nog du också - när det kommer till kritan.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er :?:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Antonias mamma

Ja, inget vidare då det gäller amningen :( .

Maken sitter fast i tröskan 12 h om dygnet och resten av sin vakentid tillbringar han i spannmålstorken, så jag är helt ensam med Antonia och Amadeus. Vilket betyder att jag inte får någon ro att amma alls :x . Så fortfarande äter han bara den första omgången från bröstet, sen skriker han på flaskan. På nätterna är han så suddig att han är nöjd med bara bröstet, men så sover han då bara 2 h åt ången också, vilket innebär 3-4 nattamningar.

En sak jag funderat på är detta med alla råd jag nu fått om att ta det lugnt och att SM inte kan tillämpas fullt ut före efter 3 veckor. Hur går detta ihop med Barnabokens konstaterande att barnet ofta själv lämnar bort det ena nattmålet vid en månads ålder (=4 veckor) om man följt SM? Det finns ju inte en chans i världen att det skulle funka om man då bara följt SM i en vecka fullt ut!

Skulle förstås kunna ge mig in på en ändlös klagan kring livet i övrigt också, men jag låter bli... :roll:

Kram

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Antonias mamma skrev:Ja, inget vidare då det gäller amningen :( .
Jag vet alltförväl hur det är när man verkligen VILL amma och så funkar det inte.
Du har inte tänkt dig att avbryta amningen och övergå helt till flaska?
När jag fick mitt tredje barn så valde jag att sluta amma efter två veckor, trots att amningen funkade bra.
Men jag hade ett barn som var väldigt sjuk just då - Rickards barnreumatism var som allra värst precis i den perioden, plus att Rebecka bara var ett år och sju månader och jag hade helt enkelt inte tid att sitta och amma. Visst tusan var det ett jobbigt beslut, men enkelt när det väl var fattat.

Jag har ju sm:at mina barn från dag ett, alla utom mitt första, och låtit dem sova bort nattmålen i stort sett helt själva. Nån gång har jag behövt hjälpa till och vagna men det är inte många gånger.
Så här tänker jag: Jag har haft både snabbätare och väldigt långsamma ätare, och en snabbätare slurpar i sig bröstet på 5-10 minuter, vill inte trugas mer och är nöjd så. Jag har erbjudit en påfyllning innan sömnen men oftast har det inte blivit mycket druckit av snabbätaren :wink: .
En långsamätare kan äta länge och väl, och ett förstamål på 40 minuter är inte ovanligt, sen umgänge och gärna 30-40 minuter till vid bröstet. Har man flaska går det fortare.
Sen har jag erbjudit sömn. Och den första tiden sover barnet i princip tills h*n vaknar själv, och då börjar ett nytt mål.
Jag tror inte alla barn rids av stark överlevnandsångest, medans andra barn (åtminstone tre av mina) skulle helt säkert ha utvecklat "kolik" om jag inte använt mig av sm.
Och nätterna kommer de med, man behöver absolut inte köra strikt 2-2 tänk för att sova över ett nattmål!
För mig är att följa sm att hela tiden erbjuda barnet massor med mat när h*n är vaken, att umgås och visa världen och så massor med mat igen, och sen sova gott på mage så länge man vill. Sm är inte att följa klockan slaviskt, det är mer det min mamma använde sig av på oss barn, "fyra-timmar-mellan-målen"-metoden.

Hoppas du förstår vad jag menar med mitt röriga inlägg :roll: :wink:
Antonias mamma

miar70 skrev:Jag har haft både snabbätare och väldigt långsamma ätare, och en snabbätare slurpar i sig bröstet på 5-10 minuter, vill inte trugas mer och är nöjd så. Jag har erbjudit en påfyllning innan sömnen men oftast har det inte blivit mycket druckit av snabbätaren :wink: .
En långsamätare kan äta länge och väl, och ett förstamål på 40 minuter är inte ovanligt, sen umgänge och gärna 30-40 minuter till vid bröstet.

Det var inte rörigt Mia [-X :heart: - det var precis vad jag behövde höra! Och jag tror faktiskt jag knäckt koden till Amadeus idag [-o<

Jag har hela tiden jämfört honom med Antonia, som ju diade exemplariskt efter SM och låg lääänge vid bröstet, tog det hungrigt igen, och igen, för att till slut slockna där när 1½ h gått.

Amadeus äter klart omgång 1 på 10 minuter. Efter den första tröga rapen har jag ju dock förgäves försökt erbjuda påfyllning ur samma bröst, med skrik och skrik och mer skrik som resultat. Idag fattade jag varför. Han KAN helt enkelt inte äta mer - före han rapat både TVÅ och TRE gånger :idea: Då tar han gärna några tag till - utan att bråka.
Det samma gäller när andra bröstet ska fram. Det ska ha gått mycket längre tid mellan än vad jag låtit det gå förut - så att ALL luft verkligen kommit upp. Då tar han också andra bröstet - men skippar helst sista slurken ur det :lol:

Och hur trög får man bli då :?: :roll: Det räckte ju inte med att han betett sig likadant vid flaskan (sugit några tag, släppt och sen gallskrikit, om och om igen) för att jag skulle fatta. Utan det skulle slumpen till så att jag idag inte HANN servera påfyllningen innan jag hört just TRE rapar. Och ditt inlägg Mia gav mig det slutliga modet att tro på min instikt och mig själv - och DÅ funkade målet! För första gången sen på BB har han somnat vid mitt bröst istället för vid flaskan och det är ju bara sååå skönt :D :oops: :!:

TACK för all input :!:

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

PS - En fråga om SM ännu:

I kompendiet finns ett exempel på hur tiderna kan se ut vid 1 mån. ålder. Där är det sista vakenpasset 3 h långt inkl. en 20 minuters lur. Nu undrar jag när folk verkligen inför detta långa pass med kort lur, kvällsbad etc :?: Är det alltid redan vid 1 månads ålder :?:

Amadeus sover nu vid 3 v. ålder ännu 2 h också det sista passet och det varierar mycket när det infaller. Ibland ca 18-20, ibland 20-22. Jag känner mig inte bekväm med att börja väcka honom efter 20 min. redan bara för att få läggning kl.22, typ... Det lär ju inte automatiskt blir bara ett nattmål heller eftersom det är 3-4 st. i dagsläget... :roll:

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Antonias mamma skrev:Och jag tror faktiskt jag knäckt koden till Amadeus idag [-o<
:D
Men vad härligt :!: Ja, det är lite klurigt det där, att syskon inte är skapta i samma mall :wink: . Så skönt för dig att det funkat bra idag!

Om din fundering kring sista vakenpasset så tycker jag inte det finns nån anledning för dig att ändra på nåt som fungerar! Jag hade en tvåtimmarslur sent på kvällen rätt länge med Frida, för hon ville ha det så. Kanske var det runt tvåmånadersstrecket som vi hade längre vakentid på kvällen, jag tror det :-k . Så jag tycker som sagt inte du ska ändra på nåt som funkar bra för er just nu!

Kanske ger dagens kodknäckning resultat nu inatt :?: :!:

Kram!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

miar70 skrev: För mig är att följa sm att hela tiden erbjuda barnet massor med mat när h*n är vaken, att umgås och visa världen och så massor med mat igen, och sen sova gott på mage så länge man vill. Sm är inte att följa klockan slaviskt, det är mer det min mamma använde sig av på oss barn, "fyra-timmar-mellan-målen"-metoden.

Rörigt..?

Åh så kristallklart skulle jag vilja säga :!:

Tack för underbar läsning Miar70, och tack för att vi får följa din resa Antonias mamma - det är modigt..

:heart: kramar i mängder

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"