Sover sämre nu än innan kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Bästa pazzaragazza, mitt inlägg var inte menat som ett påhopp på något sätt, jag beklagar om du kände det så!
Ni har inte genomfört kuren, ni håller på, kom ihåg det när det känns tungt. Uppföljningsveckan är inte över, ingenting "sitter" det allra minsta ännu. Det har bara gått en vecka sedan ni började kura, det kommer att sätta sig och han kommer att sova hela nätterna igenom igen, men som det är nu måste ni backa, dvs försöka låta bli att bry er om när han vaknar och låter, precis som du skriver att ni gör, bra!! Du skriver att han låter som om han är på väg att arbeta upp sig, gör han det också eller lugnar han sig utan er insats?
Därav öronproppinhoppet, det är ett bra sätt att försöka minska sin överkoncetration på barnet. Det ni I HANDLING meddelar när ni inget gör är att det är tryggt och säkert och ni TAR FÖR GIVET att han sover hela natten (ni HÖR inte ens, SÅ tryggt anser ni att det är).
Innan ni kurade VISSTE ni att han skulle sova på det sätt han alltid gjorde, dvs bra, och det kände han av. Nu är han osäker eftersom ni introducerat "nyheter", precis som Kokos skriver och då är det superviktigt att ni förmedlar samma självklarhet inför att han även nu kommer att sova hela natten.
(Den berömda attityden av självklarhet vi gärna tjatar om här)
Efter EN vecka så VET ni redan att han INTE kommer att sova hela natten, det är inte rätt sak att förmedla till honom. Han kommer inte att fortsätta vakna en gång i timmen, ni måste ge det lite mer tid! Han kommer att sova hela natten, när ni tror på det gör han det också.
BRA att han äter ordentligt, han ska äta allt han vill ha och lite lite till så han är garanterat proppmätt och toppfylld, det vaar det jag var ute efter. Lillemannen är ju bara 4 månader och inte alla så små barn äter ordentligt med fast föda.
Du efterlyser tips och mitt hetaste tips är fortfarande backa. Lycka till nu och våga tro på att det kommer att bli bra, för det blir det om ni orkar vara konsekventa och lite mindre otåliga. :wink:
Jag förstår så väl att du blir förtvivlad när din älskade son inte mår lika bra som innan, men tro oss han kommer att må jättebra igen! Toppen faktiskt! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
gunnar

Inlägg av gunnar »

Små barns sömncykler är kortare än våra och de vaknar därför ofta. Sen lär de sig (själva eller med vår hjälp) att somna om. Vi vaknar också hela natten men märker inte av det då vi är så inlärda på att somna om. Så ert barn gjorde detta redan innan, men nu vaknar han till ordentligt. Så frågan är inte varför han vaknar hela tiden utan den är "varför somnar han inte om". Vi har varit där också, och tycks vara på besök där just nu (kom när han fyllde 1). Kanske passar inte den här kuren er familj, jag har tyvärr inga andra att rekommendera, det här var vår enda utväg. Men kolla nätet, kanske kan ni hitta något bättre för er. Hoppas det går bra, lider mer er.
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Förlåt Petra; men inte ska vi väl lida med varandra?! Över vad då - att vi har lyckan att ha fått underbara barn :shock: som behöver lite vägledning för att sova över sömnskarvarna? Nej - det finns gott om forum för DET ändamålet :evil: !

:idea: Här ser vi till förälderns egen duglighet och självklart kan man få bebisar att sova genom att ta fram duglighet och verktyg! För i Jösse namn - vi kan ju tom flyga till månen - då ska vi nog kunna ge ro till våra barn också :wink: !

:idea: Tro på er själva och er egen förmåga till förändring - det här fixar ni fantastiskt bra om ni bara GENOMFÖR!
pazzaragazza

Inlägg av pazzaragazza »

Mammamy, hej!
Jag kände mig inte alls påhoppad av dig, är bara frustrerad i allmänhet över sonens dåliga sömn. Du har helt rätt i det du skriver och vi har varit för otåliga, det känns bara så svårt att se sin lille skrutt så trött... I natt sov vi båda två med öronproppar och han började inte gråta upp sig ordentligt förrän runt 6.35. Och ja, nu ska här laddas med ATTITYD! Tack för sparken i ändan :wink:
Mamma till lille Tino 041029
gunnar

Inlägg av gunnar »

Menade inte "lida" på det sättet. När man är i deras situation, och det har väl nästan alla vi på den här sidan varit, lider man av att inte kunna hjälpa sitt barn. Det värsta lidandet av alla. Har med min sons födelse helt plötsligt förstått hur min mamma jämt kunde säga att hon önskade att det som drabbade oss barn istället hade drabbat henne.
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Men man KAN ju hjälpa sitt barn om man bara filtrerar bort medias och andras budskap om att man ska söka hjälp utifrån eller "gilla läget"! Hade sökandet utåt fungerat så hade vi ju inte haft några sömnbekymmer. När det nu inte funkar så får man söka sej tillbaka till sej själv och upptäcka sin egen förmåga istället. Barnaboken och SHN-kuren är utmärkta verktyg för att plocka fram sin egen förmåga om man behöver "draghjälp"!

:idea: Alltså - om man istället letar lite inåt - i sej själv - så upptäcker man sin egen förmåga till förändring! Naturen själv har sett till att vi kan ta hand om vår avkomma - hur skulle det annars fungera?! Tyvärr tror inte "folk" på sin egen förmåga längre - man tror mer på piller.

:idea: Det är slående att det idag anses kontroversiellt att själv förändra saker och leda sina barn. Det "huggs" det på mer än man "hugger" på det faktum att barn ges sömnmedel.

8) Sluta "lida" och HANDLA istället! Sömnproblem är inget som man behöver önska att man hade istället för barnet - nej, sömnproblem är något man löser!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tjoho!
Attityden är redan där i en helt ny form, grattis!! Helt annan ton idag, så skönt!
Ni går i mål vilken dag som helst (fast bered er på att morgnarna kan ta läänge innan de sitter, vi är många vars små gärna vaknar 30-60 min före utsatt tid, hm, lite får man tåla som sovande förälder :D)
Kämpa på! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"