Bästa pazzaragazza, mitt inlägg var inte menat som ett påhopp på något sätt, jag beklagar om du kände det så!
Ni har inte genomfört kuren, ni håller på, kom ihåg det när det känns tungt. Uppföljningsveckan är inte över, ingenting "sitter" det allra minsta ännu. Det har bara gått en vecka sedan ni började kura, det kommer att sätta sig och han kommer att sova hela nätterna igenom igen, men som det är nu måste ni backa, dvs försöka låta bli att bry er om när han vaknar och låter, precis som du skriver att ni gör, bra!! Du skriver att han låter som om han är på väg att arbeta upp sig, gör han det också eller lugnar han sig utan er insats?
Därav öronproppinhoppet, det är ett bra sätt att försöka minska sin överkoncetration på barnet. Det ni I HANDLING meddelar när ni inget gör är att det är tryggt och säkert och ni TAR FÖR GIVET att han sover hela natten (ni HÖR inte ens, SÅ tryggt anser ni att det är).
Innan ni kurade VISSTE ni att han skulle sova på det sätt han alltid gjorde, dvs bra, och det kände han av. Nu är han osäker eftersom ni introducerat "nyheter", precis som Kokos skriver och då är det superviktigt att ni förmedlar samma självklarhet inför att han även nu kommer att sova hela natten.
(Den berömda attityden av självklarhet vi gärna tjatar om här)
Efter EN vecka så VET ni redan att han INTE kommer att sova hela natten, det är inte rätt sak att förmedla till honom. Han kommer inte att fortsätta vakna en gång i timmen, ni måste ge det lite mer tid! Han kommer att sova hela natten, när ni tror på det gör han det också.
BRA att han äter ordentligt, han ska äta allt han vill ha och lite lite till så han är garanterat proppmätt och toppfylld, det vaar det jag var ute efter. Lillemannen är ju bara 4 månader och inte alla så små barn äter ordentligt med fast föda.
Du efterlyser tips och mitt hetaste tips är fortfarande backa. Lycka till nu och våga tro på att det kommer att bli bra, för det blir det om ni orkar vara konsekventa och lite mindre otåliga.
Jag förstår så väl att du blir förtvivlad när din älskade son inte mår lika bra som innan, men tro oss han kommer att må jättebra igen! Toppen faktiskt!