Frågor kring schema för 6 veckors tjej

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tjoho! Då inför vi det bestämmer jag! :!:

Håll tummar och tår! [-o<

Kram!
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Elle

Inlägg av Elle »

[-o< :thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Liten rapport från natten.

Hon ville inte äta riktigt ordentligt vid 18-tiden och inte heller ha någon kvällsslurk. Grät bara när jag försökte truga. Somnade vid 19 och vaknade sen som vanligt efter 30 min. Hon fick då flaska när hon låg kvar i vagnen, den åt hon och somnade om. Hmm. När hon strular så där och inte vill äta 18 trots att kl var 14 gången innan när hon åt, funderar jag på vad problemet kan vara. :?: Förut gjorde hon bara så vid vissa mål, men nu tycker jag att hon gör så vid fler och fler mål. Undrans om jag ska prova att byta flaska? Har Avent.

Nåväl, tillbaka till natten. Hon sov sen till 01,30 när hon brukar vakna och få mat. Jag vagnade om och sen blev det ett par hundra vagningar fram till kl 4. Hon var aldrig hysterisk eller jätteledsen utan det var mest gnöl. Eftersom jag inte vill vagna tills hon somnar så blev det nog fler vagningar än om jag vagnat tills hon somnat helt, men då får man ju betala för det senare! 8)

När kl väl var 4 fick hon flaska. Man skulle då kunna tänka sig att hon skulle vara utsvulten, men icke. Hon åt ungefär 100 ml innan hon började strula och inte ville ha mer. Sen somnade hon om till 06,30 då det var morgon och amning. Bra eller hur? :) Kanon tycker jag! Ska bli spännande att se hur det går den kommande natten!

Kram!
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Funderar kring vagning på natten.

Inatt vaknade hon 02,40 - jag vagnade några drag, lät henne vara, hon fortsatte gnöla och jag lät henne vara tills gnölet blev mer av en fråga, jag vagnade några drag osv. Så där höll jag på och tills slut var kl 4 och allt som hänt var att jag vagnat några drag, gnöl, till slut fråga, vagna osv. Hade jag vagnat längre från början hade hon nog somnat om, men jag vill ju att hon ska somna av sig själv så därför vagnar jag ju bara typ 30 sek varje gång. Hade det varit bättre att vagna tills hon somnade så att hon lär sig sova över nattmålet istället för vagntrams i 1½ timme innan det är dags att äta? :?

Kan tillägga att när kl var 4 och hon skulle äta, fick jag snabbt passa på att ta upp henne när hon var knäpptyst trots att hon inte sov. Jag vill ju inte helt plötsligt ta upp henne när hon gnölar, bara för att kl har blivit 4. Nån som förstår mitt dilemma och har nåt gott råd? :)

Kajsa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kajsa, nu kommer jag med ett mycket "kontroversiellt råd"! VAGNA BARA DENNA VAGNNING till sömns!

Varför? Jo det är för att hon verkligen skall somna om och då bli väckt och få veta att mamma har ledningen. Inte vagna till sömns i skarvar eller andra lägen men just nattmålen tycker jag man kan vagna till sömns (förutsatt att man vet att de kan sova resten av tiden utan) just för att du verkligen VILL få till det där omsomnandet tycker jag. Men så tänker jag.

Vad tror du om denna tanke? Det är faktiskt första gången jag ger detta rådet men som du beskriver det så kan det vara värt det hela faktiskt, och då förutsatt att du bara gör det några få nätter (typ 2-3) och sen backar med just samma vagning som du gör idag och sen bara skak i handtaget osv... Man går ut starkt med STORA SVAR så det verkligen INTE behövs frågas mera och från det backar man KONTINUERLIGT. Vad tror du?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack TorsMamma! Det ska jag prova i natt om det behövs!

Det är verkligen jättesvårt det där, tiden går och går och så vill jag ju inte plocka upp henne gråtande så då försöker man vagna så att hon är helt tyst och sen snabbt plocka upp och mata. Det går ju an på dan när hon trasslar vid lurar och inte får henne att somna om, då kan man ju vänta tills hon är tyst och sen Tjoho, å vad härligt att du sovit klart nu, precis när klockan är 14 och allt! Helt perfekt! La la la.... Men på natten håller man ju tyst, tråkig och ruskigt låg profil.

Jag provar i natt om samma situation skulle uppstå! Tusen tack!

Kajsa :P
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Ingen framgång med natten :(

Hon fortsätter att vakna runt 01,30 när hon brukade äta, jag vagnar, hon slumrar en stund, vaknar, jag vagnar, hon slumrar, vaknar, jag vagnar och så håller det på fram till 4. Inte en enda liten framgång dessa 3 nätter, enda skillnaden är en väldigt trött mamma som skulle kunna somna stående på natten när jag vagnar :sleep:

Jag vet att det kan ta upp till en vecka innan en förändring sätter sig, men nog brukar man väl märka någon skillnad på 3 nätter?

Nästan så att jag kan bli lite irriterad på mig själv som skulle vara så snabb på att införa 6 timmar sömn 22-04 så snabbt, när nätterna brukade funka hur bra som helst. Hur ska jag göra? Låta henne äta igen vid 01 och se om hon sover över av sig själv inom ett par veckor? Men då är jag ju snart på 8 veckor och hon ska kunna sova 8 timmar...

Räknade ihop igår och hon får i sig ungefär 750-800 ml per dygn.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Kajsa!

Jag tycker att du ska ta det lugnt med att vagna över nattmålet. Så här små juveler behöver MAT, MAT och MERA MAT för att kunna sova som grisar. Så tratta i mat och backa med vagnanadet nattetid så ska du se att dottern snart söver över målet själv eller så tar du tag i det om ett par veckor.

MEN här är det viktigt att du känner efter hur DU vill göra.

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack Elle! Kanske är det så ibland att man är så pigg själv på att införa en ändring att man istället skapar ett problem.. Ska vara lite mer cool 8) och låta tiden ha sin gång ett tag till. Då kommer jag ur vagnings-problematiken också och hon kanske är "säkrare insomnare" när jag behöver ta bort nattmål helt.

Tack för din snabba feedback! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Låter klokt :thumbsup:

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Nya utmaningar dyker upp!

Jag har fortsatt låta henne äta vid 02,30 tiden men hon får flaska den måltiden så jag tar inte upp henne ur vagnen alls. Jag bara drar undan ett svart skynke jag har för vagnen, vänder på henne och så får hon äta. Sen vänder jag tillbaka henne. Så långt allt väl! :D Kan tillägga att hon inte äter så mycket som hon brukade, förut kunde hon dricka ur hela flaskan på 120 ml, nu kanske hon dricker 60 ml.

Nästa gång hon vaknar är kl runt 5 och jag kör samma procedur utan att ta upp henne. Här strular hon jättemycket när hon äter, sparkar och lever runt, suger lite, sparkar, spottar ur flasknappen, jag stoppar in den igen för att försöka tratta i så mycket jag kan, hon dricker lite, sparkar med benen och så spottar hon ut den igen. Totalt kanske 50 ml. Sen tröttnar jag :roll: , vänder på henne, vagnar lite och så får hon somna om. Trix och lite oengagerat gnöl men inte mycket men det tar ett par vagningar. Sen somnar hon om till kl 6. Där brukar jag ta upp henne och amma henne på bägge brösten och det brukar ta fram till 06,30-7 ungefär.

I samband med att dessa struliga morgnar börjat (de blir liksom struligare för varje natt/morgon som går) så har hon helt plötsligt börja strula med dagsömnen också. Hon sov alltid 1,5 2 45 tidigare. Visst nån vagning här och där men inte så mycket. Dock blev det så att när jag slutade vagna tills hon somnade så har det bara gått utför. Då vaknar hon efter 5-20 min och när jag då bara svarar och vagnar några gånger så gnölar hon men eftersom jag inte vagnar henne till sömns så blir hon till slut klarvaken och så var det slut med den luren och det kanske är 1 timme kvar.. Då blir det ond spiral och hon blir tröttare för varje gång det går och hon sover mindre dygn för dygn.

Nu tänkte jag att ok, jag får köra in schemat igen dagtid och vagna så att hon verkligen får inte att på morgonluren vaknar man inte förrän 10, vid middagsluren vaknar man inte förrän 14 och på eftermiddagsluren sover man snällt till 17. Jag vet inte om det är rätt tänkt eller om jag ska backa igen med vagningarna? Men som sagt, då blir det inte mycket sovet, det är helt klart.

Mitt långa inlägg har alltså två frågor:
1. Efternatten från ca 5 när hon brukar äta fram tills att det är dag - vad göra? :?:
2. Tänker jag helt fel för att köra in schemat med lurar dagtid? :-s

Hon äter ca 800 ml per dygn flaska och så ammas hon morgon och kväll och hon är nu 6½ vecka (7 v på fredag).

Tack för kloka synpunkter! :)
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Jag letar efter Verktygslådan men kan inte hitta den! Det står att den ska vara under Forumen men det är den inte längre, det var den för nån vecka sen.

Liten Smilla sover fint och skönt på nätterna. Hon är nu 7 veckor. Schemat ser ut så här:

09,30-10,15 Lur
10,15-12 Äta och umgås
12-14 Lur
14-16 Äta och umgås
16,15-17 Lur
17-19 Äta, bada, umgås, nattslurk
19 (ibland något tidigare när hon inte orkar 2 tim vaken) sova natt
22 jag väcker henne för att äta
04 hon vaknar och äter, somnar om direkt
06 hon vaknar och äter, men är väldigt trött, somnar om, sover till nån gång vid 7-8 då hon äter igen.

Problemet ligger på daglurarna. På kvällen och natten behöver jag inte vagna mer än några drag och hon somnar in fint själv. På dagarna blir det bara värre och värre. Hon sover 13 45 2 45, nån kvart för mycket möjligen men hon är en riktig tröttmössa. Jag får kämpa för att hålla henne vaken 2 timmar dagtid. Men, när hon somnar så vaknar hon oftast först efter 5 min, sen efter 20 min och sen efter 45 min. De klassiska sömncyklerna alltså. När jag försöker backa på vagningen så blir hon ju helvaken och sen kan hela hennes sömntid gå åt till att hon är vaken, lugn, frågar, kort vagning, lugn, frågar, kort vagning etc och jaa, sen är liksom sovtiden slut och hon har inte sovit alls mer än de första 5 min. Då orkar hon ju inte till nästa lur vilket innebär att schemat är spräckt direkt.

Då tänkte jag att jag behövde sätta tiderna ordentligt dagtid, så jag har vagnat henne tills hon somnat om och vägrat låta henne vakna 1 min för tidigt. Detta i sin tur har gjort att jag fastnat i vagnträsket då det annars inte blir nån lur eller bara några minuter.
Hon äter ca 850 ml Nan 2 per dygn + amning.

1. Hur ska jag ta mig ur detta utan att hon spräcker schemat direkt?
2. Nån som vet ungefär när de brukar förstå att det finns en tumme? Hon suger och suger, på handen och på fingrarna men hon förstår inte hur trevligt livet skulle bli om hon bara fällde ut en tumme... Men handen är ju naturligt knuten fortfarande.

Oerhört tacksam för råd för hur jag ska råda bot på daglurarna. Tack!
Kajsa (trött i vagningsarmen) :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kajsa D,

Nu är jag kanske lite tuff mot dig, MEN, hon är inte ens 2 mån så man "spikar" oftast inte ett schema förrän då. Fram tills dess är det 2-2 rytmen som gäller.

Har du tittat på SM-översikten något? Den skriver bra och trevliga sömnpass man kan hålla. Jag tycker minst du skall ha 12-1.5-2-45-(20). Sen har du ju över 3 nattmål kvar... Kanske borde du överväga att natten är 20, nattmål 23 och nattmål 04.30 sen morgon 07. Allt annat däremellan vagnas. Det känns lite tycker jag som om du ändrar och testar lite, medans SM är en rytm man eftersträvar och däremellan får man lite gos, kel och smek samt social delaktighet.

Man har alltid en start och en "sluttid" på kvällen, denna håller man. Men sen kan dagen pusslas ihop en aning. :wink:

Här kommer "mina favoriter" länken, läs gärna översikten och SM länkarna igen. Man kan helt enkelt inte läsa dem för mycket tycker jag. :wink:

Sen är Lucinne och SM en härlig resa att följa, jag tror du kan få en hel del AHA tankar där. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Men så tycker jag. Hur tycker du mina tankar känns?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Här kommar verktygslådan också. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3
Tor 2006

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack TorsMamma! Du har rätt så klart, att jag provat lite för mycket dagtid. Men jag har aldrig fått in 2-2 dels för att hon precis nu har börjat orka vara vaken 2 timmar i sträck nåt tillfälle per dag och dels för att det varit svårt att få henne att sova 2 timmar i sträck dagtid utöver mitt på dagen. Schemat är mer hennes rytm.

Hon är ju 2 månader om en dryg vecka så vi får helt enkelt titta ordentligt då på hur det ska se ut. Hon tog bort 01 målet själv, nu har hon 22 och 04 kvar. Den där slurken vid 6 kan vi vagna bort. 07,30 är en bra tid för dagen att börja och 19 börjar vi redan natten.

Men oavsett vilket schema/rytm jag eftersträvar så är det ändå så att hon vaknar efter ca 20 min och 45 min dagtid och då har jag haft svårt att veta hur jag ska göra då. Då har det blivit en hel del vagnande. Men jag ska fokusera på de 17 korna istället tror jag.. :)

Tack för verktygslådan! Den verkar ha fallti bort direkt under Föräldraforum.

Hon är glad och mysig, en bebis som är väldigt tillfreds med livet. En riktigt liten stjärna :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"