Jag letar efter Verktygslådan men kan inte hitta den! Det står att den ska vara under Forumen men det är den inte längre, det var den för nån vecka sen.
Liten Smilla sover fint och skönt på nätterna. Hon är nu 7 veckor. Schemat ser ut så här:
09,30-10,15 Lur
10,15-12 Äta och umgås
12-14 Lur
14-16 Äta och umgås
16,15-17 Lur
17-19 Äta, bada, umgås, nattslurk
19 (ibland något tidigare när hon inte orkar 2 tim vaken) sova natt
22 jag väcker henne för att äta
04 hon vaknar och äter, somnar om direkt
06 hon vaknar och äter, men är väldigt trött, somnar om, sover till nån gång vid 7-8 då hon äter igen.
Problemet ligger på daglurarna. På kvällen och natten behöver jag inte vagna mer än några drag och hon somnar in fint själv. På dagarna blir det bara värre och värre. Hon sover 13 45 2 45, nån kvart för mycket möjligen men hon är en riktig tröttmössa. Jag får kämpa för att hålla henne vaken 2 timmar dagtid. Men, när hon somnar så vaknar hon oftast först efter 5 min, sen efter 20 min och sen efter 45 min. De klassiska sömncyklerna alltså. När jag försöker backa på vagningen så blir hon ju helvaken och sen kan hela hennes sömntid gå åt till att hon är vaken, lugn, frågar, kort vagning, lugn, frågar, kort vagning etc och jaa, sen är liksom sovtiden slut och hon har inte sovit alls mer än de första 5 min. Då orkar hon ju inte till nästa lur vilket innebär att schemat är spräckt direkt.
Då tänkte jag att jag behövde sätta tiderna ordentligt dagtid, så jag har vagnat henne tills hon somnat om och vägrat låta henne vakna 1 min för tidigt. Detta i sin tur har gjort att jag fastnat i vagnträsket då det annars inte blir nån lur eller bara några minuter.
Hon äter ca 850 ml Nan 2 per dygn + amning.
1. Hur ska jag ta mig ur detta utan att hon spräcker schemat direkt?
2. Nån som vet ungefär när de brukar förstå att det finns en tumme? Hon suger och suger, på handen och på fingrarna men hon förstår inte hur trevligt livet skulle bli om hon bara fällde ut en tumme... Men handen är ju naturligt knuten fortfarande.
Oerhört tacksam för råd för hur jag ska råda bot på daglurarna. Tack!
Kajsa (trött i vagningsarmen)

Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad