Skakskador av vagna???

Samtalsforum med barnen i fokus
Utanmyra

Inlägg av Utanmyra »

Jodå, jag känner mig lugn. Kände att jag behövde få fler som sa samma sak som jag.
Känner igen det där med att vagna kundvagnen :-) Har också gjort det många gånger.
De skakskador som de talar om är alltså inte nackskador utan hjärnskador till följd av att barnet har skakats.
Har en hemsk självupplevd historia när jag fick mitt första barn. Drabbades av struma och fick medicin bla höga doser cortison. Detta påverkade mitt humör så att jag ibland kunde bli väldigt arg. Vid ett tillfälle så blev jag arg på min då 1½ åriga dotter och skakade henne ;-( (stora tårar rinner på min kind) jag blev själv så förskräckt och berättade det för min läkare som svarade: "an kan bli arg av höga doser cortison men tänk på att inte skaka henne eftersom det kan ge hjärnskador. Då är det bättre att slå!" Jag bara gapade. Kan lugna er med att tala om att jag har aldrig slagit min dotter!
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

:shock: Men va faaan!! Vilken idiot till läkare!!!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack alla :D God och lärorik läsning :D

Hur många barnvagnar har man inte vagnat... tommare än tåget :roll:

Omgivningen som gärna förfasar sig kan hållas lugn med det jag brukar kalla överkurs: man lägger barnet tillrätta - huvudet åt höger - och vagnar sedan energiskt med högerhanden. För varje drag inåt, mot en, brer man solfjädersartat ut vänsterhanden och trycker lätt i förbifarten huvudet på plats, där det ligger, orörligt. Eller trycker mjukt men snabbt ner det, för all del, om så skulle behövas. Varje gång, varje gång, så länge man vagnar.

Det folk med rätta fruktar för är just skak av huvud och hjärna. De ser framför sig hur detta vidlyftiga vagnande kan jämställas med att hålla en liten unge upprätt med händerna om kroppen och skaka huvudet löst och vilt över den svaga lilla halsen så att det far som en guttaperkaboll i en centrifug. Och en sådan behandling är ju verkligen livsfarlig. Så jag kan förstå läkaren... inte minst för att han eller hon säkerligen sett en hel del barn som skadats på det viset. Människors vanmakt kan driva dem över alla gränser.

En "vagning" med huvudet på plats kan aldrig någonsin skada ett litet barn, hur energisk den än är.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lilla Klara

Hmm

Inlägg av Lilla Klara »

Jag blir lite orolig nu!

Innan jag hittade till Barnaboken brukade jag få vagna Klara över en tröskel ibland då hon var extra tjurig och inte ville somna, somande på en gång då. Likaså ibland då vi var ute och hon låg i sin vagn och skrek och skrek under en promenad, då kunde jag köra henne fram och tillbaka över min ena sko och hon somnade direkt. Hon verkar inte vara konstig på något sätt nu i alla fall....Sedan hittade vi Annas metod och nu så behövs inte såna metoder längre, men gud, tänk om hon tagit skada av de gånger man vagnat henne så att det samtidigt guppat. Hon verkade verkligen tycka att det var störtskönt, kanske somnade hon av rena förskräckelsen. Fast jag ser ju en bild framför mig av en infödingskvinna jag såg på tv:n, tror det var en mormor eller nåt, hon satt på huk och pysslade med något samtidigt som hon med en hand eller fot eller nåt, vaggade en lite bebis i en vagga så ungen baske mig nästan flög ur den. Lilla bebisen sov så sött så...

På tal om att vagna kundvagnar, jag har kommit på mig själv med att stå och småvagga ett blöjpaket i kön till kassan på ICA. Det är väl sånt man får bjuda sin omgivning på :lol:

/Lilla K
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bli verkligen inte orolig :D Finns ingen anledning alls.

Ge mig ett kastrullhandtag och jag vagnar :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"