Skakskador av vagna???

Samtalsforum med barnen i fokus
Utanmyra

Skakskador av vagna???

Inlägg av Utanmyra »

Håller på att bli galen!
Är det verkligen möjligt att barnen får hjärnskador av att vagnas?? Många, framför allt äldre, vill påstå det när jag talar om vagnametoden. Praktiserar det även själv på min femmånaders bebis med mycket bra resultat. Är det verkligen möjligt?? Har svårt att tro det själv men behöver få det bekräftat. Även BVC personal säger att det är risk för skador vid vagna-metoden (själva dragandet fram o tillbaka är det som stör).

Utanmyra
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det kan jag aldrig tänka mig! Mina barn har i alla fall inte tagit ngn skada :wink: Man får ju INTE skaka en bebis, men så hårt och okontrollerat som en omskakning blir så blir det ju inte när man vagnar. :!: :?:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
kokos

Inlägg av kokos »

Nej det har jag aldrig hört! Barnet ligger ju i vagnen som dras med jämna stadiga ryck, men man är ju inte så våldsam att man skadar barnet!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Dags för realitetsprövning! Är det verkligen möjligt att barnet skadas av att dras i vagnen? Barn har ju vagnats i alla tider - långt innan det gått så långt att man måste benämna något så naturligt med ett begrepp - "vagna"!

:P Pris utlovas till den som ser en mamma kunna hålla i en vagn utan att "dra"i den :lol: . Sitter i generna :wink:!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

:lol: Nej du Mammut, det klarar i alla fall inte jag. Stannar jag ifrån en promenad så står jag garanterat och vagnar hele tiden jag står still :lol:
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jennie

Inlägg av Jennie »

Då det kan bli skador är om man skakar barnet när man har det i ett uprätt läge och skakar fram och tillbaka så att lilla nacken inte hänger med, där har det tyvärr hänt en del tragiska fall :cry:

Men när barnet ligger ned har det ju plant underläge och "knyckskador" kan ju omöjligtvis uppkomma då, eller hur? Så vagna på! Det är ju en gammal beprövad metod :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
anna71

Inlägg av anna71 »

Jag har vagnat inköpsvagnen på mataffären flera gånger. En bekant såg mig och kom fram och undrade vad jag höll på med :oops:

anna i milano
Sussi

Inlägg av Sussi »

Anna!

Du är inte ensam om att vagna kundvagnen på affären :D Man måste ju se helt knäpp ut :? :lol:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
br

Inlägg av br »

Då behöver man ju inte skaka filmjölkspaketet när man kommer hem!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Apprå på skaka filmjölken, har ni hört det här då:

Jag tänkte: Borde göra välling nu!
Jag gjorde: Tog fram smörpaketet ur kylskåpet, skakade det noggrannt och stoppade in det i micron...

Knäppast - jag?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Trött? :lol:
Linda
JH

Inlägg av JH »

När Elsa var mindre stod jag ofta och vagnade hennes vagn - fast hon inte låg i den! :D Någon annan höll i henne och där stod jag och vagnade i alla fall....
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mia75

Inlägg av mia75 »

Det har jag också gjort, till och med när jag själv stod och höll i honom.. :oops:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
br

Inlägg av br »

en ganska rolig utspårad tråd! Frågan är om Utanmyra känner sig lugn efter att ha fått mer eller mindre förvirrade svar från en kroniskt vagnande skara! :D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kit

Inlägg av Kit »

anna71 skrev: Jag har vagnat inköpsvagnen på mataffären flera gånger.
:lol: :lol: :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"