Hjälp till bärhjälp!?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

läser...tänker...klurar...

:-k

Jag ska ju mest bära inne, nu i början, väl ute på fjället är det macpac'en som gäller juh...

Fast i år kanske Lotass sitter kvar i macpac'en och då bär ju Fjällfar honom...

Klurar vidare...

Blir det inte hemskt varmt med långsjal...?

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fjällfolket skrev: Blir det inte hemskt varmt med långsjal...?

/Fjällmor
Jooo, väldigt. Men det finns tunna sommarsjalar... och badsjalar... och... :shock: :roll: :lol:
Vad är Macpac?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Sussi

Inlägg av Sussi »

Som sagt, det kan bli varmt om man har en tjock sjal. Men med tunnare tyg tycker jag inte det är någon fara. :)

Jag har en hemmasydd långsjal, ca 4 m. som du kan få om du skickar din adress. Knytinstruktioner kan man leta efter på nätet :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oj Sussi :o :lol: TACK!!! Jag provar den gärna! :heart:
Tror du 4 m räcker runt runda Fjällmor...?

:roll:

pm kommer...

Kram!
/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

JennyH skrev: Kan man ha en långsjal till en nyföding? Vad är det för material? Är den stum liksom, eller lite elastisk? Om ni fattar...

Om inte - vad har man för sjal till nyföding? Har förstått att det finns ungefär en miljard olika sorter.

Vad kostar en sjal? Ny? Begagnad?

Behöver man olika sorters sjalar eller finns det någon man kan ha från början till slutet (av orka-bära-barnet-tiden alltså)?

Tjoho :D
Hej,

Den absolut bästa bärsjalen på marknaden som jag lyckats läsa mig fram till och de som verkligen blir "sjalfrälsta" skaffar en "Storchenwiege" förr eller senare.
http://www.babydesign.se/shop/dept.aspx ... =1&lng=SWE

Kanske kan man hitta denna begagnad tänker jag. :wink:

En trikåsjal är precis som TorpSara säger lättast upp till 6 mån. Den jag har (hemsydd) kan jag använda till Tor än idag, på ryggen då mest.

Har man en lång sjal, kan man alltid vika den dubbel och knyta den som en "kortsjal" därav dubbelfunktionen. Jag hade min långa knuten som "kort ringsjal" och bara trädde över huvudet som standard då kunde jag ha Tor i och ur lika lätt som vilken babybjörn som helst (fast snabbare).

Jo sjal blir VÄLDIGT varmt det kan jag hålla med om, men avlastningen den ger har för mig varit oumbärlig. Jag hade aldrig överlevt, men så har ju jag en HELKASS rygg också.

:arrow: Knytinstruktioner har jag MASSOR!! PMa mig er e-mail så får du det på mail om ni vill. Jag har även video instuktioner, om någon behöver mera än de fina jag har i word.

Fler frågor svarar jag GÄRNA på ang. sjalar! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hojta till om du vill låna en trikåsjal, jag har en batikfärgad mobywrap som ligger här och skräpar:-) /Mia
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

knytinstruktioner...

http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/k ... tioner.htm

comments? :D

ÅH TACK :!: :heart:
Mia79 förklara skillnaden för en nybörjare - jag provar gärna :D pm kommer!

Det här forumet ÄR fantastiskt
:-({|= :heart: \:D/

Tacksam kram
/Fjällmor
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Alltså, jag köpte fem meter elastiskt tyg och klippte till tre långsjalar. Man behöver inte sy i trikå ju. Tyvärr tyckte jag att det var alldeles för krångligt att knyta och hålla på. Köpte även en ringsjal men den upplevde jag aldrig skön varken för mig eller barnet.

Med mitt inlägg vill jag bara påpeka att det definitivt inte behöver bli dyrt med trikåsjal! (fem meter vill man nog ha i alla fall!)
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Inte för att jag e nå´t proffs alls, men trikåsjalen är ju lättare i början att knyta, en stum sjal är ju svårare att få in en bebis i än en elastisk, så är den ju inte lika tjock heller. Jag har inte burit såå mycket, mest när Sixten var liten plutt och vi var ute. Köpte även en vävd sjal eftersom han snabbt blev ganska tung :lol: . Upp till 8kg tror jag att trikåsjal är skönt å praktiskt.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Sussi

Inlägg av Sussi »

knytinstruktioner... comments?
Knyt X-omslut 2 och stoppa i henne enl. X-omslut 2 grodposition, det tror jag blir bäst än så länge!

Låna trikåsjalen, den är klart bäst nu i början! Du får min också, så kan du knyta ryggsäck med den när hon blir lite större och stadigare :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag använde mest X-omslut "vagga" i början, sen vanligt X-omslut fast framåtvänd, funkade kanon för oss.

För korta bärtillfällen hade jag "höftsits" där jag vek sjalen på hälften och knöt den.

Sen när han blev större för att sitta på ryggen körde jag med "backstrap" och om jag skulle bära honom nu skulle jag nog knyta en "ryggsäck".

Så har jag knytit för det mesta. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ÅÅÅH ni är fantastiska! TACK!!!

:cry: :lol: :heart:

måste hämta mig...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för svar även på mina frågor :!: Och tack snälla snälla TorpSara :wink: :heart: !
Sussi

Inlägg av Sussi »

JennyH Jag missade ditt inlägg på förra sidan :oops: Har du fått svar på det du vill veta? Fråga igen annars :)
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"