Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Då fick jag idén att sätta på dammsugaren. Fröken somnade om inom 5 minuter.
Jag är alldeles för tyst här hemma tror jag..
:lol: :thumbsup: :sleep: Dammsugaren är toppen på att lära små nissar att det är lugna bananer att somna om. Och tänk så rent du kommer få hemma nu i fortsättningen :lol:. Så ÖS du på med ljud bara. Ju mer, desto bättre - och tar dessutom kål på överkoncentrationen.

Visst kan du gå över till 2 lurar vid 7 mån - även om det ju blir väldigt tätt inpå kuren. Jag tror ju att du hade lättare att bara korta sista luren till 20 min då, egentligen och sedan byta till 2 lurar när schemat sitter bättre. Men det här kan bara du bestämma. Många smånosar blir lite trötta och har svårt att klara det, andra klarar det alldeles galant. Väljer du att ha två lurar så får du jobba på att hålla henne vaken och ha kul prylar för er på hennes gamla sovtider första dagarna när du bytt schema så går det lättare. Och skulle hon inte klara det kan man alltid ge en 5-minutare utan att det stör schemat i övrigt. Men se då till att väcka efter EXAKT 5 minuter.

Hon ska ju ha 14,5 tim totalt över dygnet. Vid 3 lurar har man då gärna 12+45+1,5+20. Ska man kapa till 2 lurar får man nog bjuda på lite extrasömn, för annars blir det inte naturligt sovpass och dessutom lite för kort, så kanske 12+1,5+1,5. Gärna åtminstone 3 tim vakentid innan natten, kan vara bra att tänka på när du funderar på tider åt er vid ändring.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Ok tack för tipsen, jag får fundera lite så återkommer jag med hur jag tänker mig ett schema med 2 lurar ifall jag vill ha feedback!

Dagslurarna har gått jättebra idag, hon har somnat fort och somnat om med dammsugaren som sagt.
Nattningen ikväll tyvärr blev likadan som igår :( Jag står inte ut en kväll till med spyor. jag blir ju tvungen att ta upp och amma henne när det blir så här iom att hon kräks upp alla dagens måltider och inte kan stå sig på tom mage hela natten!
Känns som det börjar bli en riktigt dålig vana det här.

Ikväll gjorde jag dock som vi sa, kort solfjäder, ut med ramsa. Satte på dammsugaren efter ett par minuter när jag hörde att hon började småskrika men icke. Hon fortsatte och jag hör hur det stegras och blir riktigt ledset så jag går in för att solfjädra men hinner inte ens fram innan hon börjar hosta och hulka.

JAG ger upp snart känner jag :(
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Just det, jag ska lägga till också att em-luren på 45 min blev en 20-minutare eftersom hon somnade alldeles för sent och vaknade precis när det var dags att ta upp henne så jag kunde inte försöka få henne att somna om. Hon var jättegnällig redan då vid 16. Så det ÄR den där jädra luren som hon aldrig sover klart som spökar och hon blir tok-övertrött :(

Funderar på om jag kan försöka få henne att somna om istället och strunta i vad klockan är? Så att hon ialla fall får en längre sovlur där på eftermiddan och inte är så spattig och tröttgnällig vid läggdags.
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Ja, du - jag ställer mig lite frågande till den här kräkningen får jag säga :-k . Sista amningsmålet kommer ju väldigt tätt inpå läggningen. Kanske har hon inte rapat som hon ska eftersom det så lätt kommer upp, funderar jag. Mina båda har kräkts mycket som små, men jag har haft nattslurken tidigare (kl 18) så de har väl hunnit smälta maten mer. :idea: Jag funderar nämligen på om du antingen skulle tidigarelägga nattslurken och/eller ge fastare form, t.ex. gröt, så att hon inte kräks upp den så lätt.

Vad gäller din tanke om övertrötthet på kvällskvisten. Jag tror, personligen, inte att en 20-minutare (som det ju blir om hon tar lång tid på sig att somna) skulle ställa till det särskilt. Hon är snart stor nog att klara sig alldeles utmärkt på bara 20 min där på sista passet. Så det behöver och ska du inte kompensera. Gör du det så har hon sedan fått för lite vakentid inför nattningen osv.

Några frågor också:

:arrow: Hur har ni det med skrattet till gonattet? Hon ska KIKNA av skratt och sedan flygas in i säng, så att hon skrattar hela vägen ner. Då blir det inte så mycket tid till ledsenhet, om du är med. Man kan gärna köra på 10-15 minuter skratt innan läggning vid minsta gnöl vid läggning, för att verkligen se till att mota bort allt sådant. Det här är extra viktigt innan barnet fått koll på det här med att det faktiskt är båda skönt och lätt att själv somna in för natten. Så här har du största utmaningen, tror jag :D !

:arrow: Hur svarar du när hon sätter igång? Är du där och besvarar hennes frågor. Ramsan ska in, och ska få sista ordet (dvs bekräftelsen). Det är jätteviktigt att du jobbar med ramsan så att du hör att hon verkligen lyssnar på den. Hon ska tystna och lyssna på dig när du ramsar. Gör hon inte det får du se till att överrösta henne. Hon lär sig ju inte bli trygg och somna/somna om av ramsan om den inte arbetas in.

Ge nu inte upp för att du stöter på lite motgångar. Försök istället se hur du kan lösa detta. Vi är många som kan peppa och stötta, om det behövs. Varför inte prova med något fastare inför natten för att se om det blir skillnad då? Vad tror du?

Kram Ewa
:heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

Hej Ewa

jag tycker också att kräkningarna är mysko! Jag vet att hon har kräkts likadant någon gång tidigare när vi åkte bil och hon inte ville sitta i sin stol, då bara skrek hon sådär hysteriskt så att hon kräktes. Idag kaskadkräktes hon också när vi satt i bilen, hon var glad och utan förvarning såg jag bara hur hon fick uppstötningar och rätt som det var bara flög allting ut i omgångar !

Igår kväll fick hon gröt som nattslurk istället men det kom ju upp ändå. Det är som att kräkreflexen triggas igång jättelätt. Kanske har det med förkylningen också att göra?

Vi ska öva mer på skrattet innan sovdags, vi skrattar jättemycket när vi läggegr henen i sängen men det är ju inte då hon blir ledsen utan efter en stund, när hon har legat i sängen och tjoat, helt plötsligt blir hon jätteledsen.
Ska verkligen försöka öva på ramsandet och låte ännu mer säker än jag gjort. Det funkade ju sen, efter att hon kräkts och liksom blev utmattad, DÅ orkade hon inte protestera mer utan tystande till slut och jag fick sista ordet. Men det ska väl inte behöva hända för att hon ska lugna ner sig?

20-minutaren på em ställer kanske inte till det i längden men just nu, när hon inte sover hela sovpasset, varken på natten, morgonen eller eftermiddan
så märks det ju på ett annat sätt.

Tack för pepp, det kändes för jäkligt igår när hon kräktes, man tycker så synd om dem :(
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Hej och hå!

Ikväll gick läggningen galant :lol: Skrattade 15 min innan läggdags, det var INTE lätt att få henen att skratta kan jag säga men hon (och vi) hade kul ialla fall. Gjorde som du sa, skrattade i soffan, in i rummet med godnatt till lampan och flööög ner i sängen. Hon somnade utan pip på 10 min. Nu har hon precis vaknat efter sin sedvanliga halvtimme hör jag, så vi får se om hon lyckas fixa den själv.

Jag kom på en sak angående husljud. HUR lyckas man få in bekräftelsen där? Hon har inte fåttt den en enda gång idag, inte heller ikväll, iom att dammsugaren gått på och/eller vi inte brytt oss om att stå och hänga utanför dörren. Hur gör man då? Hon måste ju (väl?) ha den iom att vi haft sån tur att hon inte vaknat några gånger på nätterna så harhon inte fått den med sig så särskilt många gånger hittills under kurandets gång.

Jag glömde svara på din fråga i ditt senaste inlägg också angående hur jag svarar när hon sätter igång. Jag börjar med att ramsa x 4 eller tills hon tystnar. Oftast tystnar hon när hon hör mig men så fort jag slutar sätter jag igång igen och då tystnar hon oftast ELLER fortsätter om hon är riktigt arg och/eller ledsen. Jag tänker hela tiden på att ramsa och förmedla trygghet i min röst men jag antar att jag inte gör det tillräckligt bra eftersom hon inte har lyssnat de gånger hon har kräkts?

Tack snälla för pepp, jag har så lätt att känna mig uppgiven nu när jag är så sliten och trött och jag inte mår så bra för övrigt av andra orsaker.. Men vi har haft såna framgångar och att kuren har gått över förväntan så jag har dessa klsitrade framför ögonen för att tänka positivt. Hade någon sagt till mgi för en vecka sen att min lilla älskling skulle somna själv och sova hela nätter OCH somna själv på dagtid och somna om hade jag tyckt att de var knäppa i skallen. Tänk så mycket jag underskattade min lilla skatt :heart:
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Skriver om och skriver rätt :)

"Jag glömde svara på din fråga i ditt senaste inlägg också angående hur jag svarar när hon sätter igång. Jag börjar med att ramsa x 4 eller tills hon tystnar. Oftast tystnar hon när hon hör mig men så fort jag slutar sätter HON igång igen och då fortsätter jag ramsa tills hon tystnar ELLER fortsätter om hon är riktigt arg och/eller ledsen. Jag tänker hela tiden på att ramsa och förmedla trygghet i min röst men jag antar att jag inte gör det tillräckligt bra eftersom hon inte har lyssnat de gånger hon har gråtit ledset tills hon kräkts? "
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!
Vi ska öva mer på skrattet innan sovdags, vi skrattar jättemycket när vi läggegr henen i sängen men det är ju inte då hon blir ledsen utan efter en stund, när hon har legat i sängen och tjoat, helt plötsligt blir hon jätteledsen.
När hon efter en stund blir ledsen - hur agerar du då? Sätt gärna på musik (Mozart är en klassiker), det är dubbelverkande - lugnar både barn och föräldrar. Men det krävs fortfarande att du är aktiv - dvs ger henne svar på hennes frågor i form av ramsa. Skulle det bli krisledset och du behöver gå in så solfjädrar du, statiskt och lugnt tills hon är lugn i kroppen, innan du går ut med ramsan.

Om det är så att du tagit upp henne för påfyllning varje kväll hon kräkts, så TROR hon förmodligen att det är SÅ läggningen ska gå till, alltid och fortsättningsvis. Då är det er uppgift att visa och lära om HUR det faktiskt går till istället. Jag tror faktiskt inte att du nödvändigtvis behöver fundera över att fylla på henne inför natten, även om hon råkar kräkas. Hungern visar sig oftast inte så direkt utan märks inte förrän någon dag senare, och under morgondagen kanske hon då får större aptit, så jag tror att hon skulle sova sin goda nattsömn även om du inte fyllde på där. För visst har nätterna gått bra :sleep: , när hon väl somnat - vad jag förstått på din beskrivning? Ja, så tänker iaf jag. Men om det finns andra med erfarenhet av kräkningar vid läggningar på det här sättet så får de gärna smyga in här lite :wink:.
20-minutaren på em ställer kanske inte till det i längden men just nu, när hon inte sover hela sovpasset, varken på natten, morgonen eller eftermiddan så märks det ju på ett annat sätt.
Absolut, det förstår jag. Men börjar man kompensera åt ena eller andra hållet så får man aldrig lilla sötnosan att bli någon liten skalman med sin egen klocka, som ju är en av de stora fantastiska fördelarna med att ni genomför kuren. Så ha målet för ögonen och var lite extra påhittig när hon kroknar - allt nytt och kul man kan komma på. Och skulle det absolut inte gå får man ge en 5-minutare och sedan väcka på minuten, för att den inte ska störa.

Vad tror du? :heart:
Skruttfisens mamma

Jag sätter ofta på tv:n först (om den inte redan är på, annars höjer jag volymen) när jag hör att hon börjat gå upp i tonläge (fortf inte ledsen) och gör husljud. Börjar hon blir ledsen så svarar jag henne med ramsan. Ska jag stänga av tv:n/dammsugaren/vad det nu kan vara, under tiden jag ramsar eller kan de vara på?

Jag tror att vårt stora gissel faktiskt ÄR övertröttheten. Hon var varit övertrött så himla länge nu, och antagligen därför sömnen krånglat ordentligt både dag och natt i flera månader. Jag känenr igen symtomen: hon spänner hela kroppen, är spattig, skrattar hysteriskt åt allt, gör konstiga läten (typ arg-ljud) samtidigt som hon spänner kroppen, drar/sliter i saker hårt och lyssnar inte på när man pratar eller sjunger. SÅ har hon varit dessa kvällar vi har lagt henne i sängen och hon sedan kräkts.

Ikväll fick hon sin em-lur rätt så sent och det verkade göra susen iom att hon somnade på stört ikväll. Tror du inte det har med det att göra?

Jag har förresten funderat lite på schema och ang att gå ner till 2 lurar/dag. Jag måste vara på ett ställe 1 g/vecka mellan kl 10-12.30. Hur skulle jag kunna lägga 2 lurar/dag före och efter den tiden tror du?

TACK för tipset om 5-minutaren, det ska jag verklgien anamma!
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :thumbsup:

Ja, jisses så tokigt det kan bli när man skriver samtidigt! Ikväll gick det ju super! Då är ni på väg. Ordentligt. :thumbsup:

Lite svar också:
Ska jag stänga av tv:n/dammsugaren/vad det nu kan vara, under tiden jag ramsar eller kan de vara på?
Nej, då. Det behöver du inte. Se bara till att ramsan hörs. Och det gör den, med rejält magstöd. Tystnar hon och LYSSNAR på ramsan så gör så här: Baka iin bekräftelsen i ramsan. De 2 första (om hon tystnat då) som vanlig ramsa, de två sista som mjuuuuuuka, sköööööna bekräftelseramsningar. Tystnar hon på tredje så kör ramsan x 6. Men avsluta alltså ramsan mjukt och bekräftande. På så vis får hon bekräftelsen med sig. Skulle hon sätta igång igen, så fortsätter du som innan. Men tystnar hon under ramsan kan du fortfarande baka ihop ramsa och bekräftelse. Annars, till din fråga om hur du bekräftar - ge en mjuk bekräftelseramsa när det varit tyst en stund, blir det inte på minuten som det ska så gör det inte så mycket, den går in ändå.

Nu ska jag titta på film :oops: :lol: så jag återkommer imorgon med schemaförslag :D!
Skruttfisens mamma

Ewa skrev:Hej :thumbsup:

Ja, jisses så tokigt det kan bli när man skriver samtidigt! Ikväll gick det ju super! Då är ni på väg. Ordentligt. :thumbsup:

Lite svar också:
Ska jag stänga av tv:n/dammsugaren/vad det nu kan vara, under tiden jag ramsar eller kan de vara på?
Nej, då. Det behöver du inte. Se bara till att ramsan hörs. Och det gör den, med rejält magstöd. Tystnar hon och LYSSNAR på ramsan så gör så här: Baka iin bekräftelsen i ramsan. De 2 första (om hon tystnat då) som vanlig ramsa, de två sista som mjuuuuuuka, sköööööna bekräftelseramsningar. Tystnar hon på tredje så kör ramsan x 6. Men avsluta alltså ramsan mjukt och bekräftande. På så vis får hon bekräftelsen med sig. Skulle hon sätta igång igen, så fortsätter du som innan. Men tystnar hon under ramsan kan du fortfarande baka ihop ramsa och bekräftelse. Annars, till din fråga om hur du bekräftar - ge en mjuk bekräftelseramsa när det varit tyst en stund, blir det inte på minuten som det ska så gör det inte så mycket, den går in ändå.

Nu ska jag titta på film :oops: :lol: så jag återkommer imorgon med schemaförslag :D!
Ännu en bra natt, hon sov till 07 imorse :) !! Kan knappt tro det är sant!

Ok då förstår jag att ramsan kan nötas in trots dammsugare/andra husljud. Men om hon inte skriker då? Hon skriker sällan när hon läggs för daglurarna utan ligger mest och jollrar, ropar, gnölar. Jag står inte och lyssnar på att hon ska somna in utanför, utan går runt och pysslar med annat, så hur ska jag göra då? Ska jag bekräfta när jag stängt av dammsugaren eller vad jag nu gör? Hon kan ju ha sovit i 3-4 minuter redan då?

Åh tack för att du orkar ta dig tid att hjälpa mig med schema. Hoppas gårkvällens film var bra :)
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Nej men nu blir jag trött. På lunchluren idag kräktes hon igen! Hon somnade hyfsat lugnt 15 min efter läggning men vaknade efter sina sedvanliga 30 min och började tjoa. Dammsugarn på, husljud till max men jag hörde hur hon stegrade och går in för att lägga till rätta (hon knölar upp sig vid huvudändan och kan inte vända huvet) och solfjädra och precis som tidigare kräks hon innan jag ens hinner fram :(
Torkar upp allting, lägger henne till rätta i sängen och i 1 timme ligger hon och ropar till och från. Låter som hon somnar till (fast jag vet inte säkert?) och ropar då och då. Husljud på, dammsugarn men nope. Hon har fest där inne. Inget ledset dock men ändå.
Jag blir VANSINNIG på dessa skarvar och detta kräkande :twisted: :twisted: Varför kan hon inte bara sova och somna om som hon har gjort så fint på nätterna?!
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Du kan göra samma sak på daglurarna som på inför natten, dvs baka ihop ramsan med bekräftelsen. Det är för övrigt så du gör när du kommit några dagar in i kuren. Jag gissar att hon inte protesterar särskilt högljutt på daglurarna nu och därmed kan du servera en Ramsa x 4 där de sista två verserna är mjuka och bekräftande. Och därmed är jobbet gjort. Och du kan dammsuga i lugn och ro :lol:. Skulle hon däremot bli ledsen och du behöver ramsa någon mer gång, så får du upprepa proceduren förstås. Men ligger hon och snackar och gnölar lite behöver du inte smyga in några mer bekräftelser. Det är upp till henne vad hon pysslar med innan hon somnar. Somliga raringar snackar, andra sjunger.

Så till schemat:
Jag måste vara på ett ställe 1 g/vecka mellan kl 10-12.30. Hur skulle jag kunna lägga 2 lurar/dag före och efter den tiden tror du?
Det tror jag nog inte blir så lätt, hur gärna du än skulle vilja. Hon behöver 3 tim daglur fördelat på 2 tillfällen och enda naturliga sömnpassen då blir 1,5x2, vilket jag tror att hon kommer behöva. Ger du istället 45x2 för att klämma in lite morgonsömn innan 10, så ligger hon 15 min för kort. Här kan bara du avgöra, men jag tror hon mår bättre av 1,5x2, så varför inte låta henne sova första passet i vagn 1 gång i veckan. Det lär inte bli något problem när du väl satt tiderna. Inför nya schemat när du haft din avtalade tid så har du nästan 1 vecka på dig för att det nya schemat ska hinna sätta sig fint. Och så lägger du henne i vagnen på samma sätt som i sängen, lägger ett skynke för så att hon inte störs av synintryck och låter henne sussa så.

Förslag på schema skulle då kunna vara:
7 Godmorgon (Gröt vid 7.30-8 kanske)
10-11.30 Sova 1,5
11.30 Lunch
14 ca Mellis
14.30-16 Sova 1,5
Middag
Nattslurk
19 Sova natt

Kram Ewa :heart: [/quote]
Skruttfisens mamma

Jodå, som jag skrev ovan (vi skrev nog samtidigt igen ;)) så protesterade hon på lunchluren idag.

Känns som vi aldrig kommer ifatt denna övertrötthet..

Tack för inputs om schemaläggning. Det är bra om hon är vaken under den tiden jag har att passa 1 g/vecka så man kanske skulle kunna lägga lurar före och efter? Kan man avända sig aav marginalkvart där?
Kanske kunde se ut såhär:

Morgon 7.00
Frukost
Sova 9.00-9-45
Lunch
Sova 12.45/13.00-15.30
Middag
osv

Vad tror du om det? Alternativt skulle vi kunna ha natt 19.30-07.30 och skjuta på hela schemat helt och hållet om det kan hjälpa. Inte så önskvärt visserligen men iom att jag har den här tiden att passa måste det funka på nåt sätt..

Jag har svårt att tänka mig att hon nånsin kommer kunna sova i vagnen när vi är borta. Jag ska inte nedvärdera min dotter, hon kan och HAR bevisat att hon kan mer jag nånsin trott, men hon har sen hon var nyfödd alltid vaknat när man går in och ut med vagnen, om rösterna är för nära, för mycket skrammel osv.
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ingenting är omöjligt. Jag ser att jag skrev alldeles tokigt innan. Alternativet till 2x1,5 är förstås 45 + 2.

Har du då 45 min på fm så får du ha 2 tim som långlur och då kommer hon ändå ligga lite under på sömnen. Oavsett vilket schema du bestämmer dig för så se till att ha samma VARJE dag - och inte växla.

Morgon 7.00
Frukost
Sova 9.00-9-45
Lunch
Sova 13-15
Middag
osv

Vad gäller vagnen sedan, så tror jag nog att dottern skulle bjuda dig på ännu en överraskning - särskilt om du täcker för med tyg som stör synintrycken. Men DU väljer.

Kram Ewa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"