Då fick jag idén att sätta på dammsugaren. Fröken somnade om inom 5 minuter.
Jag är alldeles för tyst här hemma tror jag..
Visst kan du gå över till 2 lurar vid 7 mån - även om det ju blir väldigt tätt inpå kuren. Jag tror ju att du hade lättare att bara korta sista luren till 20 min då, egentligen och sedan byta till 2 lurar när schemat sitter bättre. Men det här kan bara du bestämma. Många smånosar blir lite trötta och har svårt att klara det, andra klarar det alldeles galant. Väljer du att ha två lurar så får du jobba på att hålla henne vaken och ha kul prylar för er på hennes gamla sovtider första dagarna när du bytt schema så går det lättare. Och skulle hon inte klara det kan man alltid ge en 5-minutare utan att det stör schemat i övrigt. Men se då till att väcka efter EXAKT 5 minuter.
Hon ska ju ha 14,5 tim totalt över dygnet. Vid 3 lurar har man då gärna 12+45+1,5+20. Ska man kapa till 2 lurar får man nog bjuda på lite extrasömn, för annars blir det inte naturligt sovpass och dessutom lite för kort, så kanske 12+1,5+1,5. Gärna åtminstone 3 tim vakentid innan natten, kan vara bra att tänka på när du funderar på tider åt er vid ändring.
Kram Ewa