"Dagkura" SM-bebis (och natten??)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Mumin skrev:
:?: En fråga: Vad ÄR egentligen en "pangramsa"? Jag läser t.ex. att man ska använda sig av denna vid tidiga uppvak och i andra sammanhang... Är den extra glad, hög, bestämd...? Vad ska den förmedla?
Det är en hurtig, hög ramsa som förmedlar att det ännu inte är morgon. Man säger den vid första pip vid uppvak i vargtimmen. Detta verktyg passar en del, andra är större fan av klassik musik, husljud, ingenting etc. Välj det sättet som passar er, det är huvudsaken! En sak som jag däremot rekommenderar till alla är att ha en väckarklocka som ringer in morgonen. När klockan ringer stormar ni in och gör GLAD morgon! Snart trillar polletten ner hos barnet att klockan = morgon :D

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Citat:
Eftersom det kommer att dröja en smula innan vi sätter igång - ska jag återvända till min gamla tråd på Späda barn eller kan jag stanna kvar här? Blir det inte lite hattigt att skriva mer eller mindre parallellt i två trådar?

Nej, välj ett ställe. Här verkar väl bra?!
Oj, jag måste tillägga att jag inte visste att du hade en så lång och innehållsrik tråd under Späda... Därav mitt svar (som nog blir annorlunda nu när jag vet det). Du har fått massor av hjälp och stöd där, och den historiken är ju synd att tappa bort. Kur eller inte, forumen går in i varandra och man behöver inte ligga under rätt rubrik för att få stöd och råd i olika skeden. Så nja.... kanske ska fortsätta där ändå?

Äsch, bestäm själv! Ville bara betona det fina jobb som gjorts under Späda!
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hallå, nu är jag här igen!
Svårt att välja forum, det var TorsMamma som tyckte att jag skulle flytta hit eftersom vi skulle kura. Å andra sidan är det ju ingen "riktig" kur vi kommer att göra, så det känns som om vi hamnar lite mitt emellan, hm :? .
Det var ju ett tag sedan jag skrev, en liten uppdatering om några förändringar som skett:
Gamla problem har mer eller mindre försvunnit och nya har dykt upp. Det jag f.n. undrar mest över är att hon numera har mycket svårt att komma till ro att sova vid daglurarna, ffa den mitt på dagen. Jag lägger henne (efter lite skoj), och hon ligger lugnt kvar (på mage) utan ett knyst. En period var det så att hon kunde somna in helt själv, så jag lämnar henne så. Efter en kort stund börjar hon dock roa sig själv på olika sätt: Krypträning, eller att bara riva ner skynket och sedan ligga och filosofera, pilla med filten, titta ut genom fönstret. Hon verkar vara hur nöjd som helst. Efter ca 30 - 45 min kan hon låta lite missnöjd, så då har jag brukat ta tillfället i akt att dyka upp, vända på mage samt buffa till ro, då kan hon sova över skarven t.o.m! Det har varit såhär sedan vi tog bort nattmålet (7 jan), jag tänkte att det kanske berodde på att hon inte var van att vara såhär utvilad och att det skulle reda sig själv, men det har snarare blivit svårare och svårare. Schemat är omlagt sedan flera veckor, 12-45-1,5-45:

7:00 Ammas, blöjbyte, klädbyte. 7:45 Ensamlek i spjälsängen. Ca 8:00 Soc delakt i köket.
8:45 Sova 45 min
9:30 Stort mål med olika smakisar + halv potatis (puré), lite bröstmjölk som dryck, blöjbyte. Ca 10:30 Promenad i vagnen (hon uppallad i vagnen, vaken) (undantag vid RUSKväder). 11:00 Soc delakt i köket, oftast, magläge på diskbänken/golv.
11:45 Sova 2 tim.
13:15 Ammas. Ca 13:45 Soc delakt, på golvet med mig, magläge.
15:15 Sova 45 min.
16:00 Hel portion gröt (för 6 mån) + 3 cm banan. Ca 17:00 Umgänge (t.ex. läsa saga), träffa Pappa, bad vissa dagar. 18:00 Bad, pyamas på, nattblöja på. 18:30 Välling (ca 150 - 200 ml).
Ca 19:00 Sova natt

När jag nu sitter och skriver har jag helt misslyckats med att få henne att sova ens en lite stund, hon roar sig i spjälsängen och sovstunden är över om 20 min, vi får se hur det går nu på eftermiddagen! (Vill inte riktigt tro att hon plötsligt inte behöver sova alls, eller hur??)
Mamma till två älsklingar:
Storasyster :heart: 9 aug 2007. SM från ca 1,5 mån.
Lillasyster :heart: 20 mars 2010. SM från start.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Är det så här ALLA lurar, alla dagar?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mumin

Inlägg av Mumin »

Alla lurar: Hon är nöjd vid nedläggande och när jag går därifrån. Det ser faktiskt riktigt bra ut, hon lägger sig verkligen i sovposition med tummen i munnen och allting. Så fort jag går börjar hon dock krypträna el likn.

För- och eftermiddagsluren: Börjar låta som om hon ropar på hjälp (låter missnöjd) efter 10 - 20 min. Kan då buffas till ro. Jag måste dock hålla på ganska länge, tycker jag, upp till 10 min, för att hon verkligen ska komma till ro och somna sedan och inte börja om på nytt.

Middagsluren: Ropar på hjälp efter allt mellan 10 - 45 min. Har de senaste 2-3 dagarna blivit alltmer svår att buffa till ro. Hon tar emot buffningen, försöker somna (blundar), men det går liksom bara inte. Ibland ligger hon med öppna ögon och blir buffad, lugn och klarvaken.
Jag ska erkänna att jag ibland går in innan hon verkligen ber om hjälp, eftersom jag blir bekymrad över att hon inte får sin sömn.
Den senaste tiden (minst en vecka, iaf) har det varit såhär alla dagar utan undantag. I början efter borttagandet av nattmålet kunde hon somna helt av sig själv några gånger efter läggningen, men det får räknas som undantag.
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej alla kloka forumister!
I förrgår sov hon 20 min av middagsluren (på marginalkvarten) och igår sov hon noll och intet (fm och em gick dock bra, 45+45 min) :shock: . Märkligt nog gick det bra på kvällen (då hon annars blir jätteledsen o trött när hon sovit dåligt) och natten till idag var en av de bästa någonsin :D ! Men är det bara en tillfällighet?? Vill fortfarande inte tro att hon inte behöver dendär 1,5 timmen.
Tanken har slagit mig att jag kanske borde lägga om schemat radikalt: hon har alltid haft svårt att sova över skarven mitt på dagen (har skrivit mycket om det på Späda barn och små), och har visat små tendenser att vara trött på morgonen, så idag ska jag prova två lurar i st f tre, min tanke är detta schema:

7:00 Amning
8:45 Sova 1,5 tim
10:15 Stor purémåltid
13:15 Amning
14:30 sova 1,5 tim
16:00 Gröt+banan
18:30 Nattslurk
19:00 Sova 12 tim

Jag har faktiskt i skrivande stund redan dragit igång detta nya schema, hon sov över 45-skarven galant nu på morgonen... (klockan är nu 10:23) men som sagt, det hela ska ju hålla i längden :? . Jag är iaf stärkt av att se att andra också har gjort såhär (inte ha lång vila mitt på dagen, ffa).

Vad tror ni??
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Nu har du ju redan bytt, så nu är det bara att vänta och utvärdera om en vecka. För mig känns schemat lite underligt, men funkar det för din tösabit så finns det inga hinder, det viktigaste är att hon mår bra, trivs, får tilltäckligt med mat och sömn. I slutändan är ju de det ända som räknas! :wink:

//Malin
Mumin

Inlägg av Mumin »

Tack för svaret, duggan!
Tycker du det är underligt, oj, hu, nu blir jag lite osäker :shock: . Det funkade ju bra igår så jag tänkte att OK, vi kör såhär så får vi väl ändra om det skulle behövas. Är det helknasigt, tycker du?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Nej bli inte osäker nu, du känner din Tös bäst av alla och funkar detta schema, ja då är det säkert optimalt för henne! :lol:

//Malin
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej igen och tack för så snabbt svar :heart: !
Tack också för stöttningen av att ändra schemat. Det verkar dock som att det var en inte helt genomtänkt ändring, hon började gnugga sig i ögonen runt 12:15 och vid 13:00 var hon verkligen jätteledsen, så jag kommer inte att framhärda med detta schema. Ja ja, nu vet jag det... Över 4 timmars vakentid funkar tydligen bara när hon själv "väljer" det (alltså vakentid trots att jag gjort vad jag kunnat för att ge förutsättningarna för att sova).

Så, gott folk - nu tänker vi gamla schemat igen, 12-45-1,5-45 :D !
Lillan har alltså svårt att komma till ro. Vad göra? Låta henne vara, som jag alltså gjort, trots att det kan innebära att hon inte sover alls = missar 1,5 timmes sömn? Se över miljön - sätta upp bättre skynke som hon inte kan riva ner? Vad tror ni?
Kanske kan en ramsa göra susen!?? Hörni - gör det något om man inte inför nattramsan samtidigt som dagramsan?? Det har känts knasigt att inte ta dem samtidigt, det är därför jag väntat. Nya planen för att införa ramsorna (min "ramskur") är att börja nästa vecka, då hennes rum bör vara klart, om inget mer går åt :evil: , rent ut sagt. (Vi hade spacklat och grejat men när vi målade uppstod bubblor som inte gick ner, varpå sambon började riva ner underliggande tapet men gav upp efter några våder. Nu ska vi skära bort bubblorna, spackla o måla igen. Önska oss lycka till... Hade jag vetat detta hade vi nog bara flyttat in henne direkt med de gamla mardrömstapeterna kvar, hm :x ). (Tinis - du hade rätt :lol: !!)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag kan avslöja att EXAKT när vi nådde detta stadiet att Tor kunde riva ner skynket så förlade jag lurarna till "nattsängen" och i det KOLMÖRKA sovrummet. Problem solved! Så gör vi!

Och nej, det kräver inte kolmörkt för all framtid, men jag hänger fortfarande över ett skynke i vagn och bilstol faktiskt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mumin

Inlägg av Mumin »

Ok, TorsMamma, tack för tipset :D ! Var Tor också så att han lekte i stället för att sova? Har varit lite avvaktande inför kolmörkt rum pga risken att hon skulle tro att det är natt, eller så... det står någonting om det i SHN-boken. Men ni har alltså inte kolmörkt i sovrummet på dagslurarna nu längre? Man ska bara få in rutinen först, är det så det funkar? (Hur lång tid tog det för er?)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag har också kolmörkt i Hugos rum, har det fortfarande. Jag tror att det skulle säkert gå bra med ljus nu, men sopsäckarna hänger så fint för fönstrena så det får vara så. Nu när Torsmamma säger det så är det klart att det kommer att bli mycket bättre med en ordentlig mörkläggning 8)

//Malin
Mumin

Inlägg av Mumin »

Jag får helt enkelt ta och prova. Får se hur kolmörkt jag kan få det... hon ska ju inte kunna se något alls (i princip), eller hur?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Man tejpar upp aluminiumfolie på rutorna är mitt hetaste tips. Och jo, vi har fortfarande kolsvart i sovrummet på dagen när han sover, men han KAN sova (som innan) i bilen i fullt dagsljus också. Han är ju skalman! :wink:

Och visst, snackar gör han ibland innan han somnar, men det tar jag inget extra för. Se då till att DU gör husljud som är högre än de barnet självt gör så det finns annat att koncentrera sig på än att ha roligt och roa sig själv. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"