Hur långt kan jag ha mellan sömnpassen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Okej! Jag ändrar godnattiden till 19.30 med start idag! Och kortar ner em-luren till 1 timme. Ev. tidigarelägger jag em-lurem med en halvtimme också.
Tack för rådet :)

Vet du förresten om det funkar att tex pappa nattar tills han somnar, men att jag därefter tar över under resten av natten? :roll:

(glömde också skriva in att han självklart får både middag och välling mellan sista dagluren och natti-natti....)
Storebror född 2007-05-06
Lillasyster född 2009-05-28
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tidigarelägg em-luren och gör den 45! 1 timma är inget naturligt sovpass - slår vad om att han kommer skarva efter 45! :D

Visst kan ni dela på natten! Det är inte VEM som gör vad som spelar roll, utan att man vet vad man gör!

Skönt när man hittar konkreta problem att åtgärda! Nya schemat kommer ge annat resultat ska du se! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Ja, som Tinis som säger så får du nog skala ner på sömnen lite. 15,5 timme är mastigt för en 7-månaders! 12,5 timme natt är väl inte så vanligt, men funkar det så ser jag inget problem i det.

Men först och främst:
LUGN :!: :wink:
Du behöver dra ner på ramsande och solfjädrande! Rejält! Sonen måste få en chans att komma till ro innan du sätter in nästa stöt.

Mina reflektioner:
Fattar ärligt talat inte hur du hinner med allt verktygande :shock: :D !! Provramsade våran ramsa x 8, och bara det tar ju minst en halv minut! I vissa fall har du antecknat en ny ramsax8 endast en minut efteråt!! Tycker du ska ge sonen mer än en halv minut att reagera på en ramsa x 8!! Du behöver lyssna på skriket, innan du bestämmer om du behöver ramsa igen. Går inte att säga exakt hur lång tid du ska vänta, utan det är vad skriket säger som avgör när.

Har ett tips för att du lättare ska kunna lyssna av skriket. Detta hade jag OFTA i bakhuvudet när Anton var mindre, för att kunna lyssna av skriket lite sakligare (och inte bara med det blödiga modershjärtat :wink: ).

:?: Är han arg, förbannad?
:arrow: Det är svårt att nå fram till någon som är skitarg, tänk på hur det själv blir om någon försöker trösta dig när du är riktigt arg. Det är inte förbjudet att vara arg, låt honom reagera en stund. Alltså, argt skrik - avvakta.

:?: Är han trött, och liksom tröttskriker?
:arrow: Ge honom en chans att komma till ro på egen hand. Alltså, inga verktyg. Möjligen en mjuk skön bekräftelseramsa som bekräftar för honom att det är ok att somna.

:?: Är han olycklig och ledsen?
:arrow: Agera. Ingen skall ligga och vara olycklig. Använd det verktyg som du bedömer passa bäst (i första hand ramsa, i andra hand buff/vagning, vid kris solfjäder, dock inte solfjäder vid ryggläge!!).

:?: Hysterisk??
:arrow: Om det verkligen tenderar att bli hysteriskt måste man bryta detta. Det är rätt ovanligt med verkligt hysteriska skrik, som kan leda till kramper osv. I stort sett alla skrik kan härledas till trött, arg eller olycklig.

:arrow: Andra tips jag kan ge dig är att mörklägga rummet även för daglurarna, det kan underlätta att minimera intrycken.

:arrow: Och slutligen, kan du stänga av tv-skärmen på babywatchen?? Tycker det verkar göra dig lätt överkoncentrerad på vad han gör därinne i sängen. Han får göra precis vad han vill därinne, bara inte vara olycklig. Du kan liksom inte sova åt honom, bara ge honom förutsättningarna.

Men framförallt: lite sparsammare verktygande!!

Länktips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Lycka till! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och där kom förstärkningen angående ramsandet! :D
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Gah! Jag skrev ett inlägg tidigare som inte sparades ser jag nu... :x

Hur som helst. Tack snälla för era kommentarer :) Inser nu att schemat var tokigt :oops: Jag senarelade läggningen till 19.30 nu ikväll (han somnade på 4 min!!) och tänker tidigarelägga em-luren till 14.30 och bara ha en timmes sömn fr.om i morgon som ni föreslog. Hoppas det gör susen nu!

I det tidigare inlägget glömde jag att skriva att han naturligtvis får både middag och kvällsvälling efter em-luren också!

Jag har ytterligare en fråga också: Funkar det att tex pappan nattar men att jag fortsätter ha jouren resten av sömnpasset eller blir det förvirrat för lillen då? :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Som sagt, en timme är inte hellyckat. Då är 45 minuter bättre. De blir ofta "skeva" om man väcker på timmen prick.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jodå, KullaGulla, jag tror ditt meddelande kom. Du ställde i alla fall samma fråga om pappa där :wink:. Och jag svarade att det ska inte vara några som helst problem bara den som har hand om barnet vet vad han/hon gör och kan sina saker.
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Alltså, det här är jättekonstigt. Jag ser inte mina två inlägg från igår kväll eller era svar i tråden. Däremot nu, när jag svarar på sista inlägget, kommer dom upp. Mycket skumt... :roll:

Hur som helst. Jag ser ju nu att jag har räknat fel på sömntimmarna. Vet faktiskt inte hur jag lyckats med det för jag har suttit och vridit och vänt på schemat så mycket innan jag bestämde mig, men kanske har jag glott för mycket så det till sist blev fel :?

Igår kväll lade jag honom i alla fall kl. 19.30, då jag vill väcka honom 07.30. Han somnade på 4 minuter och sov gott ända till 05.18 då hostan väckte honom. Jag ramsade totalt 3 gånger på 1,5 timme och han somnade snällt om varje gång tills det var dags för uppstigning! :D

Precis som ni föreslår kommer jag att korta ner sista dagluren på em samt lägga in den lite tidigare. Schemat kommer då se ut så här:

07.30 morgon
10.30 - 12.00 fm-lur
14.30 - 15.15 em-lur
19.30 sova natt

Jenny H: Du undrade över det här med ramsandet. Min dagramsa är: "sov så gott en liten stund". För mig tar det ca 2 sekunder att uttala en vers. Pladdrar jag på för snabbt alltså? Eller för korta verser?

Några fler frågor ang. ramsa:
Måste pappa och mamma ha olika ramsor? Får det intrycket av boken, men det måste väl gå lika bra om vi använder samma?
Ska man fortsätta med besked samt bekräftelseramsa även efter uppföljningsveckan vid varje läggning?

Angående att lyssna av skriken, så bedömer jag nog (nu när jag har "bearbetat" det lite :wink: ), att han var mest förbannad igår. Han grät ju liksom inga tårar när jag var inne och det gör man väl om man är ledsen?

Kanske har du rätt ang. kameran också, att jag stirrar lite för mycket på den istället för att lyssna...

Nu sover han ialla fall fm-luren. Tog fem minuter för honom att slockna efter lite trötthetsgnäll :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Svarar med fet stil i citatet nedan!
KullaGulla skrev:Alltså, det här är jättekonstigt. Jag ser inte mina två inlägg från igår kväll eller era svar i tråden. Däremot nu, när jag svarar på sista inlägget, kommer dom upp. Mycket skumt... :roll:

Oj, vad konstigt :-k . Blir det mer konstigheter kanske vi ska fråga någon admin om det. Huvudsaken är ju att du fått svar på dina frågor.

Hur som helst. Jag ser ju nu att jag har räknat fel på sömntimmarna. Vet faktiskt inte hur jag lyckats med det för jag har suttit och vridit och vänt på schemat så mycket innan jag bestämde mig, men kanske har jag glott för mycket så det till sist blev fel :?

Igår kväll lade jag honom i alla fall kl. 19.30, då jag vill väcka honom 07.30. Han somnade på 4 minuter och sov gott ända till 05.18 då hostan väckte honom. Jag ramsade totalt 3 gånger på 1,5 timme och han somnade snällt om varje gång tills det var dags för uppstigning! :D

Mycket mer lagom frekvens på ramsandet!! :D .

Precis som ni föreslår kommer jag att korta ner sista dagluren på em samt lägga in den lite tidigare. Schemat kommer då se ut så här:

07.30 morgon
10.30 - 12.00 fm-lur
14.30 - 15.15 em-lur
19.30 sova natt

Ser bra ut! Om du tycker det behövs kan du ju alltid marginalkvart. Vi lägger ofta 15-30 minuter tidigare härhemma på kvällen, utan att det påverkar sömnen!

Jenny H: Du undrade över det här med ramsandet. Min dagramsa är: "sov så gott en liten stund". För mig tar det ca 2 sekunder att uttala en vers. Pladdrar jag på för snabbt alltså? Eller för korta verser?

Haha, var tvungen att testramsa med din ramsa och ta tiden :lol: . Tycker att versen är alldeles lagom lång, men det tar ju minst 4-5 sekunder att säga den för mig. Så ja, jag tror du pladdrar på för snabbt :wink: . Försök göra den lite mer rytmisk, kanske? Svårt att skriva ner hur man säger en ramsa :o :D . SOV så GOTT, en LITen stund, ungefär så betonar jag er ramsa.

Måste pappa och mamma ha olika ramsor? Får det intrycket av boken, men det måste väl gå lika bra om vi använder samma?

Spelar ingen roll om ni har olika ramsor eller samma. Vi har samma ramsa härhemma. Det är tonfallet som avgör :wink: .

Ska man fortsätta med besked samt bekräftelseramsa även efter uppföljningsveckan vid varje läggning?

Nej, bekräftelseramsa kan du strunta i när du känner att ramsan lyssnas på och sitter. Bekräftelsen använder man för att nöta in betydelsen av ramsan, ramsa=sova. När sonen greppat det, behövs inte bekräftelsen mer. Däremot kan du ramsa dig ut, varje gång du lagt honom för att sova. Inga 8 verser bara :wink: , räcker med 1-4 verser då. Som en liten upplysning bara.

Angående att lyssna av skriken, så bedömer jag nog (nu när jag har "bearbetat" det lite :wink: ), att han var mest förbannad igår. Han grät ju liksom inga tårar när jag var inne och det gör man väl om man är ledsen?

Oj, det där med tårar har jag ingen aning om. Men bra att du lyssnade och försökte höra hur han lät. Du kommer bli expert på det inom kort, om du lyssnar noga :wink: :D .

Kanske har du rätt ang. kameran också, att jag stirrar lite för mycket på den istället för att lyssna...

Ja, det tror jag. Sätt på den istället när alla lurar och läggningar sitter, så ska du få se roliga saker. Hur det ska ordnas och donas med lakan och eventuell snutt innan man ska sova. Men vänta tills du är tryggare med daglurarna :wink: .

Nu sover han ialla fall fm-luren. Tog fem minuter för honom att slockna efter lite trötthetsgnäll :D
Rapportera hur det går!!
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Hej Jenny H och tack för dina svar!

Hmm, jag får nog dra ner tempot på mina ramsor rejält.

Jag var ju så glad i förmiddags då han somnade på bara några minuter, men den glädjen blev kort, bara 30 minuter. Sen vaknade han och gnällde. Jag lät honom vara och ramsade några enstaka gånger, men trots det låg han och gnölade, gnällde och stökade runt i 1 timme innan han tillslut slocknade. Suck. Han fick sova i 20 minuter, jag utnyttjade marginalkvarten. Får se hur em-luren går nu då. Kan jag ändra den till 14.30 istället för 15.00 med start idag trots att jag bara är på dag 4? Tror jag gör det samt nattar ca 19.00, det blir för långt vakenpass för honom om han ska vara vaken mellan 15.15 ända till 19.30.

Och nej, jag ser fortfarande inte de senaste inläggen bara genom att logga in och söka upp min tråd. Måste gå via länken jag får i mailet, då ser jag senaste inläggen under Ämneshistorik längst ner. Kan det ha något att göra med att jag har eller inte har givit vissa inlägg något ämnesnamn?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker att du behåller schemat tills uppföljningsveckan, för det är svårt att lära sig klockan när folk flyttar rund visarna för en. Du kan bjuda på en 5 minutare utöver schemat nu i början så orkar han ändå tills natten.
Jag tycker som du att du ska skjuta em luren med 30 min, det ser helt klart bättre ut men vänta tills uppföljningsvecka, det kommer att vara en super lätt justering då. Men barnet måste först få en chans att låta tiderna sätta sig innan du ändrar.

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Halloj :D

Ville bara skriva och berätta att det går bättre och bättre för oss. Alvar sover jättebra om nätterna, vaknar fortfarande till i vargtimmen, men med en eller ett par ramsor somnar han snällt om igen.

Dagslurarna går upp och ner. Idag gick den första jättebra, han vaknade upp och protesterade efter 35 minuter, jag ramsade en ramsa och han somnade om och sov i 55 minuter till! Nu ligger han och sover em-luren och det är snart dags att väcka honom!

Känns helt fantastiskt att detta faktiskt funkar! Vill tacka er alla så mycket som kommit med goda råd och hejarop. Känns som om vi är på banan nu. Fast jag kommer säkert kika in här igen med fler frågor innan allt sitter som det ska :wink:

Häsningar nyblivet Anna Wahlgren-fan :thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :thumbsup:
duggan

Inlägg av duggan »

Härlig läsning! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »