Föräldrar misslyckats 2 ggr, kan JAG kura henne?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Här kommer raport från första natten! :D
Dagen tillbringade vi alltså tillsammans, var ute mest hela tiden, lagade mat ihop och skrattade och lekte innan läggdags. Tösen var rejält förtjust i mig vid det laget! Mamma bar upp tösen till sitt sovrum, pappa gick bredvid och kittlade flickan under tiden, så hon var verkligen kanonglad hela vägen till rummet. Så fort hon fick se sängen protesterar hon högljutt. Där hade visst en hel hop vargar byggt bo. :( Mamma och pappa sa hejdå och sov gott i hurtig, positiv anda. Jag sa ramsan och la bestämt till rätta. Flickan kämpade för att ställa sig upp, högljutt skrikande. Jag solfjädrar lugnande, men det tog en dryg halvtimme innan hon började lugna sig. Mot slutet har skriket mattats till små tysta hulkningar, jag känner att hon är på väg att somna och går därifrån med ramsan. Varpå tösen ställer en ny fråga, som verkligen låter som en FRÅGA. Jag ramsar bestämt till svar, och nu börjar skrikandet igen. Det får hon hålla på med ett tag. Jag ger påminnelse - avvaktar - ger påminnelse - avvaktar i några omgångar. Slutligen hör jag att flickan verkligen låter ledsen, då går jag in och lägger tillrätta samt solfjädrar lugnande ett litet tag. Flickan lugnar sig ganska snabbt, jag går iväg med ramsan. Hon börjar hulka lite, men låter TRÖTT. Jag avvaktar tills hulkandet tystnar, då ger jag bekräftelsen, som hon tar emot.

Redan en timme senare vaknar hon. Jag är snabbt på plats med tillrättaläggande och solfjäder. Hon är trött och lugnar sig snabbt. Jag går ut med ramsan, och då börjar hon skrika igen. Jag avvaktar och ramsar några gånger, hon lugnar sig efter en stund, och då får hon bekräftelsen. Bekräftelsen triggar igång ett nytt skrik, och jag ger småarg, bestämd ramsa. Hon lugnar sig ganska snabbt, och jag ger då bekräftelsen, som hon tar emot.

Sedan sover hon LÄÄÄNGE!!! :lol: Jag smuttar på kaffe i rummet bredvid för att inte somna, läser lite, knaprar på scones som mamman bakat åt mig som "nattamat", och väntar på nästa uppvak. Blir orolig att hon dött i PSD, så går in för att titta till henne. Där ligger en liten sött snusande tjej med tummen i mun och ser ut att drömma sköna drömmar :sleep:

Klockan 4.30 är det dags igen. Jag ger beskedet, solfjädrar kort, och går därifrån med ramsan. Döm om min förvåning när tjejen ligger och småpratar och jollrar i sängen! Jag gör ingenting som svar på detta. 20 minuter senare börjar frågorna. Då får hon en bestämd ramsa. Avvaktar och ramsar några omgångar tills hon tystnar. Då ger jag bekräftelsen. jag hör att hon gäspar, sedan somar hon, och sover till 6.30 då föräldrarna glada stormar iin och väcker. :lol: Jag cyklar hem och lägger mig och slocknar några timmar.

För min del har det här gått över all förväntan. Jag antar att föräldrarnas tidigare kurande faktiskt har lärt henne lite grann vad som gäller, och att hon mest behövde bli påmind, samt så klart att man i framtiden är konsekvent i regeln att om natten sover man. Jag är hur positiv som helst inför natt 2. Den tar jag också själv, sedan får föräldrarna ta över, med mig i bakgrunden att stötta sig på. Min enda oro är att jag är rejält trött själv, samt att mina ryggproblem blivit värre efter nattens solfjädrande. Kan nog inte använda solfjädern någon längre stund mer... desto bättre, antar jag :lol:
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :lol: Pris och beröm :-({|=

Jag är verkligen imponerad.

Natt 2 ska ju ramsan ta över helt och det klarar du :wink: Skona ryggen, och sedan när barnet sovit i tio min (inte tjugo) kan du tissla in och snabbt lägga tillrätta och lägga över, om det skulle behövas.

Solfjädra bara helt kort med massivt tryck som markering när du "nattar" dvs om du absolut måste ingripa genast efter de ömma och innan hon alltså somnat :wink: :lol:

Och du är inte ens Diplomat, eller hur :?: Mycket snyggt :!:

PS Det var inte jag heller.när jag började med grannens barn för 30 år sedan :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

=D>

Härligt!

Vi är med dig!
/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag ryyyser av glädje :D
Så duktig du är!
Dig skulle vi haft med i Gastsjön, ju :!:
Jättejättekul läsning!!!

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Åh vad duktig du är :thumbsup: \:D/ =D> Härlig läsning :D

:heart: Kram från Nancy
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad bra det gick och vad duktig du var :D :thumbsup: Ser fram emot nästa rapport. :D

Kram o lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Rapport från natt 2:
Glad läggning av föräldrarna, varpå jag lägger tillrätta och solfjädrar ca 10 sekunder som markering, därefter ut med ramsan. Tjejen börjar protestera, vilket hon får göra medan jag slamrar och gör ljud i köket. Efter ca 10 minuter börjar hon låta ynklig, och då ger jag påminnelseramsan. Efter detta kommer några små, korta frågor och jag påminner igen. När hon tystnar ger jag bekräftelsen. Efter 10 minuter går jag in och tittar till henne, och då ligger hon med både armar och ben ut genom spjälorna...Jag lyfter tillrätta, och tjejen sover sött vidare.

Läggningen gick alltså jättebra! Men håll i hatten, nu kommer ni få läsa om stora misstag.:( För att göra en eländig historia kort, så hamnade jag i "lägga tillrätta - träsket"! :oops: Meningen är ju självklart att hon ska lägga sig själv, men oj vad lätt det är att se till kortsiktiga lösningar och själv lägga tillrätta, när det är det enda som behövs för att hon ska somna! :oops: Ja, det skedde tre uppvak under natten, och varje gång slutade det med att hon somnade efter jag lagt till rätta :oops:

Min plan nu är att det nästa natt är SLUT på trafiken, tillrättaläggning blir det enbart vid totalkris, och det är jag ganska säker på att det inte kommer inträffa. Nu är det ju föräldrarna som ska ta över är det tänkt. Är det orätt av mig att låta dem ta över i det här skedet? Bör jag ta nästa natt själv, så att vi kommer ur tillrättaläggnings-träsket innan föräldrarna tar över? Jag är tacksam för synpunkter, kommer läsa i tråden igen innan nattningen.

Citat: Och du är inte ens Diplomat, eller hur Mycket snyggt

PS Det var inte jag heller.när jag började med grannens barn för 30 år sedan Slut citat ( Ja du milde, jag har inte fattat hur man citerar så där snyggt som de flesta andra gör)

Anna, det är just den tanken som har peppat mig till att våga mig på detta! DU hade ingen erfaren Anna Wahlgren samt ett gäng diplomerade kurare att stötta dig på, du hade inte läst någon shn-bok, du började från NOLL och rodde skutan i land!!! :D (Här ville jag egentligen ha en smiley som applåderar, men hittade ingen )
:D :D [/quote]
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men inget svar!? Hur gick det nu då?? Jag är nyfiken i struten! Lyckades ni stänga dörren och backa?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Härlig läsning :lol: :lol:

Men oj, jag missade att läsa i tid, så hur gick och hur blev tredje natten :?:

Vi har blivit av med en kurledare nu till SHN-kursen på torsdag. Du kanske vill komma störtande :?: :!: :lol:

Om du ska citera på mitt vis (finns säkert smartare), gör så här:

Klicka på citera i inlägget i fråga, uppe till höger. Då kommer det upp "opublicerat". Först och sist står quote. Markera och ta bort det du INTE vill citera och lämna bara det du vill citera. Var noga med klamrarna kring quote, att båda blir kvar på båda ställena.

Sedan fortsätter du skriva i rutan du har uppe där det nu bara finns citatet kvar, och klamrarna. När du skickar iväg, blir det ett väldigt tjusigt citat i ditt inlägg :wink:

Nedanför smiliesarna här intill finns "Fler smilies". Klicka på den så kommer det upp en större uppsättning. Där finns goda applåder också =D> , hos mig näst längst till höger i tredje raden =D>

Tack för dina varma ord. Som sagt - kunde jag, så kan du :wink: :lol:

:heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ojdå! Hur gick det sen...?

*hon som inte kan fara till Gastsjön läser med spänning*

8)

/Fjällmor
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Det gick BRA! Efter samråd med föräldrarna tog jag även tredje natten själv. Jag sa att de kunde ju mycket väl ta över fast hon inte somnat på enbart ramsan natt 2, men de ville gärna veta att det HADE fungerat med enbart ramsan en natt innan de själva tog över ( Så långt kom de aldrig i sitt tidigare kurande )

Läggningen gick jättebra! Markeringssolfjäder och ut med ramsan - INGA protester!! ( Hon var verkligen JÄTTETRÖTT så det kan ha spelat in ) Bara lite småprat - skönt! Sedan somnade hon utan några frågor. Men då fick JAG frågor i skallen - skulle jag gett bekräftelse eller ej? Har för mig att de första tre nätterna ska bekräftelsen ges för att nöta in ramsan, sedan slutar man ge den. Jag gav den INTE, eftersom hon hade tagit emot beskedet utan protester. Rätt eller fel?

Sedan bara ETT(!!!) uppvak under natten!!! Och ingen trafik in i rummet från min sida :lol: Det blev en hel del protester, men snarare argt än ledset. Hon fick sig en påminnelseramsa några gånger, och sedan bekräftelsen då hon tystnade. Bekräftelsen var jag tvungen att ge i två omgångar då den första ledde till nya frågor.

Sedan vaknade hon en timme innan morgonen. Pangramsa, sedan slammer och musik i huset. Hon somnade inte om, men var lugn då föräldrarna kom och väckte :lol:

Testing, testing:
Om du ska citera på mitt vis (finns säkert smartare), gör så här:

Klicka på citera i inlägget i fråga, uppe till höger. Då kommer det upp "opublicerat". Först och sist står quote. Markera och ta bort det du INTE vill citera och lämna bara det du vill citera. Var noga med klamrarna kring quote, att båda blir kvar på båda ställena.
Vi har blivit av med en kurledare nu till SHN-kursen på torsdag. Du kanske vill komma störtande
Tyvärr inget Gastsjön på Torsdag. Fungerar inte med kalendern! Men jag räknar verkligen med att åka dit på nästa "camp" ! :lol:

Nej, men titta! Jag lyckades hitta den som applåderar! [-o< Eller hoppsan, den ber visst?! Nåja, detta är i alla fall det närmaste applåder jag kan hitta bland mina smilisar.
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

JAAA!!! Jag har lärt mig citera!!! :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ah, vilka snygga citat :wink: :lol:

Applåder - näst längst till höger, tredje raden uppifrån, sa jag ju :roll:

Snyggt jobbat. Verkligen.

Jodå, du gjorde så rätt, så. Tystnar barnet under ramsan (beskedet, påminnelsen) finns ingen anledning att tjata på med bekräftelse efteråt. I och med att lilla ungen tystnar under ramsan drar man bara ner den lite på slutet ( kan ev. förlängas till x6 eller t o m x8) så att den övergår i bekräftelse, Brukar gälla från just tredje natten.

Pris och beröm :-({|=
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

=D> =D> =D>

snyyyggt jobbat!

/Fjällmor
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Rapport natt 4:
Pappan tog över staffettpinnen. Läggningen blev lite problematisk, lilla tjejen frågade LÄNGE, pappan ville in och solfjädra men jag höll honom tillbaka, helt uppenbart testade hon om inte pappa skulle komma in och ta upp henne, kramas eller dylikt. Hon var INTE riktigt ledsen, mer klagoskrik av sorten"Tycker ni inte synd om lilla mig?" Pappan gav påminnelseramsa några gånger, och bekräftelse då hon tystnade.

Sedan sov hon länge. Jag sov också ett par timmar medan pappan vakade. Vid 2-tiden hör jag att tösen börjar ställa frågor, pappa ramsar och tösen tystnar! Bravo =D> ( Se där, jag hittade äntligen applåderna! De var ju GÖMDA! ) Sedan hör jag pappan ramsa och ramsa, jag upp som en guttaperkaboll och får tyst på honom. Har ett litet snack med honom om att ramsan ska man inte överdosera, målet är att hon ska ta hand om eventuella uppvak SJÄLV utan att behöva någon ramsa. Vid 3-tiden vaknar hon till igen, vi avvaktar då för att se om hon kan ta hand om det själv. Frågorna blir mer intensiva, och då ramsar pappa, och tösen tystnar! Sedan sover hon till 5.30, dvs en timme innan hennes morgon. Pappa ger pangramsa, och gör sedan ljud i huset. Tösen somnar inte om, är lite gnällig. I ett lugnt ögonblick rusar mamma och pappa in och gör morgon!

Inatt ska jag sova i min egen säng :sleep: Jag har "jour" så föräldrarna får ringa mig hela natten om de undrar något eller om det blir kris. Vi har pratat rätt mycket om förhållningssätt osv, och jag har sagt att var nu rädda om resultatet, ni kan inte skylla på HENNE om ni går tillbaka till gamla ovanor, hon svarar ju jättefint på kuren. De är också medvetna om att det är mycket möjligt att tösen kan få ett återfall om några nätter. Det har varit ROLIGT att kura! Jag är glad över att ha kunnat hjälpa den här familjen, och jag är också glad för egen del, det gav en kick för självförtroendet att jag kunde :)

Tack alla för goda råd och för all peppning och uppmuntran :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "