Dagen tillbringade vi alltså tillsammans, var ute mest hela tiden, lagade mat ihop och skrattade och lekte innan läggdags. Tösen var rejält förtjust i mig vid det laget! Mamma bar upp tösen till sitt sovrum, pappa gick bredvid och kittlade flickan under tiden, så hon var verkligen kanonglad hela vägen till rummet. Så fort hon fick se sängen protesterar hon högljutt. Där hade visst en hel hop vargar byggt bo.
Redan en timme senare vaknar hon. Jag är snabbt på plats med tillrättaläggande och solfjäder. Hon är trött och lugnar sig snabbt. Jag går ut med ramsan, och då börjar hon skrika igen. Jag avvaktar och ramsar några gånger, hon lugnar sig efter en stund, och då får hon bekräftelsen. Bekräftelsen triggar igång ett nytt skrik, och jag ger småarg, bestämd ramsa. Hon lugnar sig ganska snabbt, och jag ger då bekräftelsen, som hon tar emot.
Sedan sover hon LÄÄÄNGE!!!
Klockan 4.30 är det dags igen. Jag ger beskedet, solfjädrar kort, och går därifrån med ramsan. Döm om min förvåning när tjejen ligger och småpratar och jollrar i sängen! Jag gör ingenting som svar på detta. 20 minuter senare börjar frågorna. Då får hon en bestämd ramsa. Avvaktar och ramsar några omgångar tills hon tystnar. Då ger jag bekräftelsen. jag hör att hon gäspar, sedan somar hon, och sover till 6.30 då föräldrarna glada stormar iin och väcker.
För min del har det här gått över all förväntan. Jag antar att föräldrarnas tidigare kurande faktiskt har lärt henne lite grann vad som gäller, och att hon mest behövde bli påmind, samt så klart att man i framtiden är konsekvent i regeln att om natten sover man. Jag är hur positiv som helst inför natt 2. Den tar jag också själv, sedan får föräldrarna ta över, med mig i bakgrunden att stötta sig på. Min enda oro är att jag är rejält trött själv, samt att mina ryggproblem blivit värre efter nattens solfjädrande. Kan nog inte använda solfjädern någon längre stund mer... desto bättre, antar jag