Kura 3 mån 3 veckors baby

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Det var ju flere dagar sen jag skrev senaste inlägg och situationen är nog annorlunda redan... så egentligen är det inga problem här längre.

Läggningarna ska inte "börja ta lite längre". Läggningarna är det du / ni som bestämmer över, och gränsen för anständigheten där är två minuter. Om hon sedan vill vara vaken ett tag och ha saker för sig i lugn och ro (utan att bli så LEDSEN att ni tror att något är allvarligt fel) så ska hon få vara det utan er inblandning Idea
Oj, där skrev ja visst lite fel. Jag menade att insomningstiden har börjat ta längre. Läggningen går ju snabbt och sen är vi visst ute och gör inget mera. Samma sak på dagen, jag bara ramsar och går därifrån och sen protesterar hon en stund. Men jag har aldrig gått dit mera efter att jag en gång lagt ner henne.

Hon har fortfarande gråtit 1-2 ggr per natt, men hon klarar de uppvaken bra utan ramsa.

På dagarna har hon somnat om med skak i vagnen och ramsa om hon vaknat för tidigt. Så jag tycker att hon varit riktigt duktig.

Jag fick lite dubbla budskap av AW och Torpsara ang. maten. Okay, jag skippar flaskan för en tid. Men med maten, ska jag helt enkelt ta en paus en tid med maten och se om hon "mognat" på ett par veckor, eller fortsätta träna??
:?: Nu har jag gett potatis/morot vid 11:ans mål och banan vid kl.15. välling går bäst med sked som nattslurk. Igår mätte jag upp 80 ml, men jag tror inte att mer än 50 ml hamnade i magen...Men bröstet är populärt :D

Jag kan ändå inte fortsätta att förvåna mig hur smart min lilla unge är. Och att det verkligen fungerar med ramsan! T.ex. i morse vaknade hon 45 min för tidigt. Jag ramsade och gullungen sussade vidare så sött. :D :D

Nu väntar jag på att hon ska börja äta mer annan mat, så att jag vågar ta bort nattmålet också!

Tusen tack Anna för all tid och energi!!! Tack för SHN kuren! Livet är så mycket enklare nu! Helt otroligt att tänka att ännu för två veckor sedan låg hon med oss i sängen och var helt hopplös med maten på dagarna. Nu ligger hon lugnt och fint vid bröstet vid varje måltid! Och det är verkligen skönt att ha mera tid på kvällarna för min man! Jag tror att vi ska bada bastu ikväll när båda barnen sover kl. 20. Har verkligen längtat efter det!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

HannaMaria skrev:Jag kan ändå inte fortsätta att förvåna mig hur smart min lilla unge är. Och att det verkligen fungerar med ramsan!
:D Underbar rapport! Tack för den :lol: När du känner dig mogen, skriv hemskt gärna och berätta i tråden "Livet efter kuren. En uppmuntran" :wink: :lol: Det peppar så många andra.

Fortsätt med maten som nu, tycker jag. Mat och bröst :lol: Räcker inte det? Behöver du blanda in välling också :?: Det vet du förstås bäst själv, men nog låter det på mig som om hon får i sig alldeles strålande tillräckligt på dagarna för att du ska kunna skippa fyramålet också snart :wink:

Efter det äter man ju ännu bättre, om man säger. Även om det tar sina modiga tre-fyra nätter innan man hajar att man blivit hungrigare på dagarna :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fortsätt absolut! Men tvinga inte! Hon visar när hon är sugen på mer!
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Tack Torpsara och AW!
Jag väntar nog ännu med att skriva i livet efter kuren så att det känns som om allt verkligen sitter.
Undrar ännu med dagslurarna. Som jag skrev så somnade hon oftast inom 1-2 minuter dagtid under själva kuren. De senaste dagarna har hon verkligen varit arg då jag lagt henne i vagnen och det kan räcka upp till 10 min innan hon somnar.
Är detta vanligt? Eller är hon för pigg? Hon verkar ofta vara väldigt vaken där vid 13 då hon ska sova långlur.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Men TorpSara, då - "Hon visar när hon är sugen på mer!" :?: :!: Då lägger du ju ledningen på lilla barnet och det tycker jag inte alls man ska göra. Då är vi där igen att man ska "följa" lilla barnet och det orkar ingen liten unge med. Då får vi frågor som denna:
HannaMaria skrev:Är detta vanligt? Eller är hon för pigg?
Då ska vi vänta tills barnet är "sugen på mer" innan vi ger mer mat, respektive väntar med att lägga små barn tills de verkligen visar att de är jättetrötta :?:

Det kan man förstås göra, och det är det många som gör. Jag tycker bara inte det är riktigt snällt. Jag tycker man som vuxen, och som barnets överlevnadsgarant, ska ta ledningen i en Attityd av Självklarhet. "Jag vet vad du behöver. Jag bevakar dina intressen."

Väntar man tills barnet "verkar trött" har det i regel gått för långt. Då talar vi övertrötthet. Vilket brukar betyda allt mindre sömn, allt sämre sömn och alltmera övertrötthet.

På samma sätt är det ingen bra idé att vänta tills barnet "verkar hungrigt", dvs mer eller mindre utsvultet. Ett barn klarar sig utan mat hela dagen. Humöret blir förstås därefter, men ungen överlever (länge). Nu går inga ömma föräldrar omkring och väntar på att barnet ska verka hungrigt ordentligt, innan de ger mat. Alla vet att små barn måste äta för att växa och må bra.

Detsamma gäller sömnen. Detsamma BORDE gälla sömnen. Som är precis lika lisviktig som maten.

Så gör klockan till din bästa vän, HannaMaria :!: Följ tiderna. Skapa och håll fast vid rutinerna. Barnet blir snart sin egen lilla klocka. Då kan du lägga henne mitt i ett gapskratt och hon somnar - donk :lol:

Nu kan hon förstås inbilla sig att hon är utsövd, därför att hon sovit mera än hon förmodligen gjort i hela sitt lilla liv. Så hon kan hålla sig vaken både länge och väl - men det går förbi. Det viktigaste är inte att hon sover varje minut hon "ska", nu. Det viktigaste är att hon har förutsättningarna.

Så ge henne dem, och lär dig låta henne vara i fred sedan :!: Hon hanterar sina förutsättningar efter gottfinnande och ska få göra det. Släpp överkoncentrationen. Du har annat att göra, sedan du väl gett henne allt hon behöver.
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Rapport 3 v efter kuren:

Senaste natt hörde jag inte ett pip från vår lilla tös. Jag vaknade 2 ggr av väckarklockan, först vid nattamningen och sedan kl.7.30! :D
Igår och idag har hon gråtit mycket mindre vid dagslurarna, så det är roligt!

Jag höll i alla fall en paus med annan mat, och i förrgår då jag matade så öppnade hon t.o.m. munnen :D så nu har hon i två dagar ätit lite pure vid lunchen och igår drack hon faktiskt välling ur flaskan!
Så för tillfället känns allt underbart och lätt!!!

Jag börjar fundera att det kanske är dags att slopa nattamningen snart. Eller:?: Hon är ju faktiskt snart 4,5 månader. Tänkte kanske vänta en vecka till. Nu undrar jag, skulle det vara bra att amma bara från en sida några nätter innan jag slopar nattmålet, så att hon äter mindre mat på natten under några nätter innan. :?: Då borde hon väl i princip äta mera på dagen istället...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

annawahlgren skrev::D Men TorpSara, då - "Hon visar när hon är sugen på mer!" :?: :!:
:lol: njae, det var ju inte sååå jag menade. Utan att hon gapar när skeden kommer när hon vill äta mera. Men att man fortsätter att stoppa in ett par skedar varje dag. :D

HannaMaria: Bra jobbat!! :thumbsup:
Ta du bort nattmålet när du är trygg. Inget "eller?" Det är hög tid, och du behöver INTE oroa dig för natthunger nu. Hon är stor och dyngsrytmen är "färdig". Hon behöver inte mer mat på natten nu än vad du gör, även om hon skulle ha ätit småskralt någon enstaka dag. Dagsaptiten kommer efter ett par nätter, det kommer du att märka. Gör som du vill med bröstet, men risken finns att hon inte upplever att hon är "färdigäten" om hon bara får en halv portion. Det är bättre då att skippa helt, tror jag. (så funkade Edvard)
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Tänk va glad man blir av en tumme upp! Att det kan ha en sådan betydelse att någon "okänd" på ett forum skriver "bra jobbat"... och tänk va bra att detta forum finns!

Ja, jag ska nog ta bort nattamningen. Jag börjar bli så bortskämd nu att få sova, så t.o.m. att amma en gång per natt (mot tidigare c. 5 ggr) känns ju nästan jobbigt nuförtiden.
Jag återkommer med rapporter...

ps. förra veckan var jag till parken med storebror. lillasyster sov i vagnen och förstås vaknade hon mitt i sin förmiddagssömn.... jag med lite spagettiben och "vad ska de andra mammorna tänka" gick till vagnen och skakade den lite, samt ramsade. sen försökte jag konsentrera mig på storebror som lekte i sandlådan medan jag tänkte "vad gör jag nu om hon inte somnar om". förklarade för en mamma i förbifarten att "jag håller på att lära henne att somna om själv, för att...." och mittiallt var det tyst i vagnen! åh, va glad jag blev. samtidigt märkte jag nog att jag får så lov att träna mig i att vara ute bland mänskor och stå för det jag tror på! odla attityd alltså! men varför är det så lätt att tänka vad andra ska tro då man lämnar sitt barn att gråta i vagnen??
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

TorpSara skrev: njae, det var ju inte sååå jag menade. Utan att hon gapar när skeden kommer när hon vill äta mera. Men att man fortsätter att stoppa in ett par skedar varje dag. :D
:D Felåt :oops: Där gick jag igång som på värsta "följ barnet"-uppmaningen :oops: :oops: Ber ödmjukast om ursäkt :x :lol:

Där ser man vådan av att läsa in mer (och annat) än man läser ut, om man säger [-X

Och hur går det för dig nu, HannaMaria :?:

En till: :thumbsup:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Och hur går det för dig nu, HannaMaria Question
[/quote]

Tack! det går strålande! Dags schemat fungerar bra! Ungefär ett uppvak per natt, ibland ramsar jag ibland inte. Har en del uppvak på dagarna för tillfället, men tjejen somnar om på ramsan.
Vår lilla dam är så nöjd och glad hela tiden. Hon är en sådan glädje för oss.Bara då hon ska sova gråter hon en stund.
Till min förvåning gapade tjejen som bara den idag på lunchen. Hon åt en halv burk potatis/morot pure och hon kanske t.om. skulle ha ätit mera om jag inte slutat mata :shock:

Vi har fortfarande nattmålet kvar, men kanske nu på fredag är det slut med det! Men jag skulle faktiskt vilja att hon drack välling innan nattmålet ryker då jag tycker att jag har så lite mjölk just vid nattslurken.
Lua

Inlägg av Lua »

Vilken härlig läsning :!: :P Rapportera hur det går med nattmålet!

Kram Lua. :heart:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

hej igen!

jag har ju inte varit inne och buffat något alls nu sedan uppföljningsveckan utan bara ramsat ifall det behövts. hur är det då jag tar bort nattmålet. ska jag bara ramsa ifall det behövs eller kan det behövas buffning. jag vet ju inte alls hur hon kommer att reagera på att inte få mat där vid fyra tiden...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du känner ditt barn bäst. Jag lyckades med att pangramsa. Men bestäm dig för en strategi och håll den.
Typ, första natten buff, andra och tredje natten ramsa. Sen inget typ.

Men som du vet är ju också verktygen flexibla :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

åhh, nu känns det inte alls bra.... :cry: :cry:

i fredags bestämde vi oss för att ta bort nattmålet, men eftersom hon vaknade en halv timme innan nattmålet tänkte jag att hon får äta ännu i natt då. jag väntade till marginalkvarten efter nattmålet, men då hon fortfarande inte sov, så tog jag upp henne i en gråtpaus. så då hade hon varit vaken c 45 min. i lördags vaknade hon redan 50 min före nattmålet.... eftersom hon inte somnade om så tog jag igen upp henne under en gråtpaus.
senaste natt vaknade hon redan kl. 2, alltså nästan 2 timmar innan nattmålet. då tänkte jag att det här blir ju inte till något, nu får nattmålet ryka... hon var vaken i 1 h 40 min :shock: sov sedan bara 40 min :shock: vaken 1h 30 min :shock: sov sedan 40 min igen :shock: och vaknade alltså kl. 6.30. Hon var tyst fram till 7, men då började hon gråta. jag visste inte alls vad jag skulle göra, för vi har haft morgon först 7.45... men mina bröst var sprängfulla och jag klarade inte att höra henne gråta mera, så då gjorde jag glad morgon... så efter kl. 2 sov hon bara 1,5 h!flickan är förstås jätte trött idag. under natten var jag inne och buffade som jag inte gjort sen uppföljningsveckan. hon svängde sig hela tiden om till rygg och låg och sprattlade som en insekt utan täcke! ush! nu känns det så jobbigt, speciellt också eftersom jag själv bara sov 3 h...
och jag vet inte om vi ska återgå till gamla schemat och från och med imorgon ha henne att sova 12 h eller låta henne vakna vid 7 och ändra natten till 11 h.

jag har under en 2 veckors period haft tiderna 12-45-2-20. annars kan jag ju ha 11-1,5-2-45. och låta henne sova natt mellan åtta och sju. det är bara det att storebror sover mellan åtta och åtta, och jag har tänkt att de snart skulle få börja sova i samma rum.

sen undrar jag, borde babysar bajsa varje dag då de äter fast föda. Hon har nu under ett par veckors tid ätit c. 1-2 dl fast föda per dygn. men under de senaste fyra dagarna har hon inte bajsat. undrar om hon kan ha ont i magen :?: :?:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

nu skiner solen igen :D :D

Senaste natt gick jätte bra. Hon vaknade första ggn 4.50 och somnade om på ramsan. sen hörde jag lite ljud nu som då under morgonkvisten, men inget gråt och kl. 6.50 vaknade hon. Jag tog upp henne kl. 7 och hon var nöjd fram till det! Så det blir schemat 11-1,5-2-45.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"