Ramsan tar inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu får du fortsätta själv, och det kan du. Läs på ovanstående :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej på er! :D :heart:

Vill bara meddela att min lill-kille sovit HELA NATTEN de 2 senaste nätterna :sleep:

Jag vågar inte ropa hej ännu, men visst är det väl så att en gång är ingen gång, men 2 gånger är en vana, så låt oss hoppas på det :wink:
Jag har gjort sk. minikur, då 2 nätter var lite småjobbiga fast utan trafik in då det inte behövdes, utan jag hade bössan laddad utanför istället :wink: ramsan tog han båda nätterna rätt bra tycker jag, särskilt andra, och 3e natten sov han alltså 19.00-07.00 då jag väckte honom, han har förstås ALDRIG sovit 12h tidigare, så jag är så stolt över honom! :-({|=

Ville bara informera om det, då vi är så glada att han fått kuras ordentligt innan, detta var bara som en påminnelse :) för att fixa till "strulet" som blev pga min egen överkoncentration och rusningstrafik [-X ... :lol:
Nu hoppas och ber jag att Tim kommer göra framsteg även de kommande dagarna & veckorna & månaderna osv. [-o<

Kram på er som känner Tim och mig sedan Gastsjö!! :heart:
Mamma till lille Tim 061102, kurad i Gastsjö 22-26 Mars-07
och Tims goa lillasyster Elise född 091013 samt lillebror Viktor född 110412
Lua

Inlägg av Lua »

:D Åh, vilken härlig läsning till morgonkaffet! :D Vad duktiga ni är! =D> Det är klart att det kommer att gå toppen :!: Nu har du själv fått känna på vilken skillnad Attityden av självklarhet gör. Du orolig = Tim orolig. Du säker = Tim säker. :P Se de struliga nätterna som de läromästare de faktiskt är och njut av varandra. :heart:

Vi håller på att vagna bort Isaks sista nattmål, andra natten i natt. Det går fint med en del frågor som besvaras med ramsor. Jag tänkte sätta ramsan ordentligt när jag nu ändå håller på.

Stor kram från Lua. :heart:
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej Lua! :D

Åh, vad spännande med Isak, det går säkert bra, du som ju är van :wink: Berätta gärna hur det går och hur lång tid det tar, hur många uppvaknanden m medföljande frågor etc, så kul att höra då vi själva ju nästan är i samma skede :wink:

Lycka till i natt!! jag kopplar ännu inte av helt då jag själv vaknat vid 05 och absolut inte kan somna om :roll: ..suck, ja, "ja, ede inte de ena så ede de andra" :roll: -tror det beror på att jag omedvetet väntar på att han ska vakna...ja, det är väl säkert frågan om de moderliga instinkterna kan jag tänka mig..han ska nog sova bra några nätter innan jag kan sova till 100% gott själv. Ibland önskar man att man vore en "man" som har förmågan att bara koppla bort och därmed somna hur lätt som helst :idea: ...hrm..

Kram på dig! :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, Carin1 :lol: Pris och beröm :-({|= Vilken lycka, lättnad och glädje för lille älsklingen :heart:

Fortsätt nu fint med ögonen på dig själv och öronen på Attityden, om du förstår :wink: Om inte du någonsin mer ifrågasätter hans goda nätter, så gör inte han det heller :idea:

Visst vaknar du "för tidigt" för att du är lika programmerad som lille Tim var... men det går förbi, må du tro. Det som händer när du verkligen på allvar börjar räkna med att han SJÄLVKLART sover så gott på natten och att du SJÄLVKLART kommer att få sova så gott hela natten själv, är att du inträder i det s k zombiestadiet. Du sover mer och mer och blir bara tröttare och tröttare.

Och folk omkring dig undrar varför i hela friden du är så trött - "Du får ju sova nu :?: "

Svaret är: "Just därför :!: "

Zombiestadiet varar i en vecka - tio dagar.

Välkommen till DEN exklusiva klubben :wink: Sedan blir spädbarnslivet bara, bara roligt, utvilat och njutningsfyllt :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej! :D

Tim är ju nu 6 månader fyllda, så jag undrar om han ska sova mindre nu tex en timme mindre på nattetid? Han vaknar nämligen i 90% av fallen vid 06.00.0615-tiden. Vi har ramsat en gång, sen varit helt tyst i princip, men han somnar liksom aldrig om, känns som att han sovit klart?? eller?? I morse blev det så att tillslut så gallskrek han, då gick jag in och tbuffade föratt först lugna, sen tog upp honom, efter att lugnat honom m sång och glädjesnack + buffning;) vad ska göra då det går så långt?? Ska man buffa då eller?? Det är alltså vid 06.30-tiden..(det brukar alltså inte vara så att han blir såhär upprörd)

Sen så undrar jag vad som "händer" om man på dagtid läggerhonom vid 9.00 som första luren som vanligt, men däremot låter honom sova högst 1,5h o högst 2h om han inte vaknat själv? SÅ man mer går efter hur han verkar, dvs då han verkar trött så lägger man honom att sova och då han vaknar o verkar pigg så tar man upp honom, men att man samtidigt håller koll på så han inte sover mer än tot 3h dagtid resp inte lägger honom inom 2,5h vakentid inför natten. Och så att man håller koll på att han sover allt från 45min tom 1,5 alt 2h(om han verkar behöva det).

Om jag skulle göra så, alltså lyssna mer på hans personliga rytm, som jag faktiskt tror kan variera från dag til dag, skulle detta påverka nattsömnen negativt, även om jag håller mig till tot 3h sömn högst dagtid resp håller koll så han är vaken viss tid innan natten, eller resonerar jag helt fel??

Jag tycker nämligen det skulle kännas bättre att få göra så på just på dagtid, så slipper jag väcka honom, eller hålla på att vagna el vänta tills han skriker då han vaknar ur en lur(brukar inte somna om igen om han vaknar efter 45min) ibland är det helt ok o han är rel glad o pigg, men ofta då jag väcker så verkar det antingen som han behöver sova mer eller så är han rätt grinig o gnällig, och då känns det så fel...(går emot min mammakänsla och intuition) Så jag vill bara veta så inte natten blir förstörd om vi skulle köra på detta alternativa Wahlgren-sättet? :? :?:

Sen tycker jag han blivit gnälligare, kan det bero på en ny fas eller vad kan det vara?

/Carin

PS: Är det rätt att fortsätta under denna tråden, då det handlar om samme lillbebis, eller ska jag börja på ny??
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Carin :!:

Vad kul att höra av er :D :!: Jag har tänkt på er under veckan och hade tänkt fråga hur ni har det. Helt rätt att fortsätta i samma tråd alltså!

Sömnbehovet är 15 timmar tills ca 7 månader då det minskar med en halvtimme.

Det är nog ingen bra idé att göra som du säger. :? Vitsen med schemat är ju just att Tim ska veta att du tar ansvar över honom och förebyggande tillfredsställer hans behov av sömn, mat , vakentid, utevistelse, social delaktighet o.s.v. Det som händer om man gör som du beskriver är att han blir gnälligare och skriker mer eftersom han måste bli missnöjd och själv säga till när han är hungrig, trött eller färdigsoven.

Vi har ramsat en gång, sen varit helt tyst i princip, men han somnar liksom aldrig om, känns som att han sovit klart?? eller?? I morse blev det så att tillslut så gallskrek han, då gick jag in och tbuffade föratt först lugna, sen tog upp honom, efter att lugnat honom m sång och glädjesnack + buffning;) vad ska göra då det går så långt?? Ska man buffa då eller?? Det är alltså vid 06.30-tiden..(det brukar alltså inte vara så att han blir såhär upprörd)
Ni ska göra exakt samma varje morgon: en bestämd ramsa som markerar att det fortfarande är natt och sedan antingen helt tyst, Mozart eller vardagsljud. Bestäm vilket och håll er till det. Han ska inte kunna skrika er till sig. Han ska veta att ni bevakar hans intressen och att han inte behöver ha koll på det själv. Förstår du :?: Är det helt kolmörkt i rummet? Viktigt nu när det blivit ljusare på morgonen.

Gnälligheten kan bero på många saker. Kanske känner han din osäkerhet = vargen? Håller han på med några nya aktiviteter, motoriskt t.ex.? Han är kanske redo för nya utmaningar i livet, när det gäller den sociala delaktigheten? Kanske busas det och skrattas för lite? Utevistelse? Rannsaka era dagar så ser du kanske vad det beror på.

Isak har också vaknat tidigt ett tag men det är bättre nu. Om han vaknar så ligger han och jollrar tills det är dags att stiga upp. Vi har väckarklocka på morgonen, förresten. Kan det vara något för er?

Storkramen från Lua och Isak! Pussa lille prinsen på näsan från oss också! :heart:
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Halloj!

Jo, Tim är ju helt underbar, ville bara börja med det :wink: Iallafall så har den lille flirtisen börjat med att vända sig från mage till rygg o sängen, och då han inte kan vända sig från rygg till mage, så blir det så att de ömma föräldrarna måste ingripa o vända tillbaks honom så han kan somna/somna om - då magläge ju är det enda rätta :wink: - Detta har Tim lyckats använda sig av, dvs han vänder sig till rygg, i morse tex vid 05.45, för att sen börja gnälla o sen gasta typ - alla möjliga läten har han för sig, och vi har lärt oss att en del är "spel för galleriet" då han lofta börjar le om ngn av oss kommer in och ska vända honom :wink: men iallafall så vet vi inte hur vi ska göra därför då det nu kommit i annan dager. Hitills har vi varit tysta då han vaknat, ev gått upp o duschat o "knalat i trägolven då man går upp vilket han hör. I morse gick fadern inoch vände på honom, sen ut m ramsa, för att Tim sen satte igång igen efter att han vänt sig igen :roll: och samma visa igen, in o vände tillbaks, Tim fortsatte sen igen, på med speldosa utanför, han tystnar o lyssnar, speldosan tar slut, han börjar igen osv..ja, så jag undrar nu hur vi ska gå tillväga då han nu börjat m detta spel"? och hur ska jag göra på dagtid då han gör samma sak?
Nu vart det lite längre inlägg än tänkt..jaja, Kram på er iallafall Gastjögänget o Anna W - of course :wink: från den Tim-avgudande modern :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Carin!

Vad roligt att höra från er! Ge charmören :heart: en blöt puss på näsan!

Ja du, Tim har lärt sig nu att om han vaknar och "tjoar" så måste ni komma in och vända honom för att han ska kunna somna om. Detta blir underhålling då det egentligen är så att alla sover som grisar på natten :sleep: . Så ni måste backa och lära Tim att han visst kan somna både på rygg, sidan, ja hur som helst. Sedan när han sovit i tio minuter kan ni gå in och lägga tillrätta på mage. Så om/när han vaknar och vill "bli underhållen", ger ni homom en pangramsa som ger beskedet att det är natt och det är bara att somna om. Om han inte ger sig och somnar om så kan ni använda er av klassik musik eller ljud i huset. Gå via sök och läsa på om tidiga mornar så får du mer matnyttigt.

Se även till att han får träna på sina färdigheter så mycket det bara går under dagtid.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej!
Vill bara meddela om Tim, att han är så duktig, det är verkligen långsiktigt hållbart och stabilt detta med att han lärt sig sova hela natten i Gastsjö! Han sover nu 2 lurar/dag, han är oftast glad på dagarna, dock måste medges att han är lite mer grinig och otålig nuförtiden ´då han vill att man tar upp honom, men jag utgår från att dt hör till 8-månadersåldern.

Jag kom sedan att tänka på då han ska börja på dagis..bävar för detta...iallafall, får de sova där eller är det lite olika?? Det är ju jätteviktigt att han får sova så mkt han behöver, precis som hemma. Jag har börjat kolla upp de olika alternativ som finns här, men som sagt är det ett dilemma förstås. Pappa ska dock ta vid efter mig, vilket är bra, men Tim kommer ändå vara under 2år då han börjar, har funderat på ev nanny" el dyl, då det är hemmamiljö men sådan är förstås dyrt och inte så vanligt i Sverige. Å andra sidan vet man ju inte hur bra nannyn är. Är det ngn som känner till ngt alternativ innan de fyller 3 år tex? El ev Montesori?

Jag har börjat läsa AW:s Mommo, såååå intressant...det blir min sommarläsning :)
Tänkte involvera ömme herr fadern om det Heke föreläste om, kan man beställa material till detta ändamål?
Ville bara säga hej från oss, vi är lite inaktiva här(hur kul jag än tycker det är att läsa o skriva härinne, men jag "fastnar" typ alltid då jag går in här och då går tiden..hinner inte med så mkt annat då :roll: ) då jag håller på m huset, målar o fixar hemma m Tim vid sidan av mig, lyssnandes på div musik, allt från Mozart till pop, hårdrock :wink: Vi läser även en stund varje dag, han är med i Barnens bokklubb. Är det ok med "vanliga" böcker för hans utveckling?
Snart ska han döpas, Tips inför dop mottages tacksamt :D

Kram från en pigg och glad mamma och oootroligt charmig o glad bebis, som skrattar så han kiknar då man skojar m honom(Tim har precis börjat krypa resp fått tänder), så pigga var vi alltså INTE innan Gastsjö Camp... :wink:
Carin1

När o hur sluta m blöja?

Inlägg av Carin1 »

...nu glömde jag ju en sak; jo, jag tycker det står så lite om hur de ska lära sig att gå på pottan i Barnaboken. Ska man göra ngt ihuvudtaget för att kunna sluta m blöja tidigare eller vad anser ni är bäst? Han har en snygg limegrön potta m ryggstöd :wink: som bara väntar. det har även funkat ibland då jag satt honom där, men antar det är slumpen.

Vore glad för tips även här :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Carin!

Vad kul att allt flyter så bra med Tim :heart: . Han var ju inte så svår att kura direkt, tog 12-timmarsnatten nästan på direkten :lol: .

:idea: Angående dagis: Har du kollat i "Istället för dagis - tankar och idéer"-forumet? Där kanske du kan hitta någon idé som känns bra för er. Där finns en lista på folk som man kan samarbeta med och ta hand om varandras barn. Eller om man kan lösa det med mor/farföräldrar/andra släktingar som fyller ut den tid man måste jobba.

Annars tycker jag att dagmamma känns trevligare än dagis för pyttingar under 3. Det är i hemmiljö, en mindre grupp och lite mer familjärt.

Vad du än väljer, så nog är det middagsvila på dagis :!: På ganska fasta tider dessutom. Så man kan ju anpassa sitt schema hemmavid isåfall, så tiderna är beständiga dag för dag, vare sig Tim är hemma eller borta.

:idea: Frågor till Hege är nog bäst att ställa i IAHP-forumet. Men all stimulans är bra stimulans! Så läs på. Materialet vet jag att det finns trådar om på IAHP-forumet, hur folk har gjort och så.

:idea: Vad gäller potträning så finns det ett kapitel i Barnaboken, just vid 8-9-månaders-delen. Sid 396 i senaste upplagan. Där är utgångspunkten att man inte bedriver särskild potträning, utan gör hela kiss-och-bajs-grejen helt odramatisk. Barnet släpper blöjan själv så småningom.

Vi har gjort så att pottan står i badrummet hos oss. Anton vet vilket som är pottan, och vi brukar säga ibland att man kissa och bajsa där om man vill. Och ibland så övningssitter han med kläder på :lol: , i tio sekunder ungefär. Det är den "träning" vi bedriver, i princip ingen alls alltså. En kompis ettåring däremot vägrar bajsa någonannanstans än i pottan, och har gjort det sedan hon var 7 månader. Också på eget bevåg i princip.

Läs kapitlet i Barnaboken och gör en strategi som känns rätt för er!

:idea: Om dop kan jag inget, vi hade en namngivningsceremoni för Anton :heart: , då vi planterade ett pärontråd i en lekpark :D

Ha det bra!
Kram Jenny
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Tack Jenny för bra tips :D ,
nä, det var väl det jag tyckte ang pott-träningen att det eg inte var någon sådan man skulle utöva, men fick nu det bekräftat.
Dagmamma verkar vara bra alternativ, synd bara att det inte finns så många välja på nuförtiden. Varför har det blivit så??

Ha en fortsatt trevlig sommar, nu skulle vädret bli bättre sa de på nyheterna, skönt för oss föräldralediga och barn :wink:

Kram från mig & Tim :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Carin och Tim!
Så härligt att det går bra för er. :D
Tänker på er ibland, såklart...

Kram
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej!

Tim verkar kommit i någon slags 8-månadersångest vid 10-mån ålder...kan det vara så att det kan komma lite senare ibland? Känns även som han är lite för tidig vad gäller trots-åldern, han gnäller eller skriker så fort man sätter ner honom, blir ledsen o gnällig för minsta lilla resp. vägrar lägga sig ner o sova gott då man lägger honom för natten/dagslurar.

Dagslurarna tycker jag är ok ändå, han får väl vara sur o gnöla innan han slutligen kommer till ro pga han ger upp" om min uppmärksamhet. Dock är det rätt jobbigt då han vaknar som en klocka som är felinställd på kl.06.00 varje morgon- PIIIP!! Ja , då börjar han m gnäll o gnöl o vi har ramsat o lagt tillrätta; då står han up i spjälsängen och ler stort för att sen bli jätttebesviken o ledsen då man lägger honom ner igen o går ut. Han tonar inte ner heller utan blir ännu värre, gnäller högre, skriker efter ett tag, vi ramsar igen, ut igen osv...till klockan blir 06.45, då vi går in o säger gomorron. Fast det känns ju inte så bra, för då har han alltså legat o gnällt o gråtit o låtit på div sätt i ren protest, och vägrat somna om, trots ramsa o tyst sen. Man känner sig taskig och rätt mentalt färdig då man får gå o ta upp honom, dvs m marginalkvarten inkl.
Vi tycker det är jobbigt o känner oss taskiga att han få r ligga o gnälla, protestera o vara ledsen så länge, samtidigt som han inte tar ramsan på allvar precis..

Vad gör man i detta läget? han gnäller o står upp, hoppar i sängen m de små händerna stadigt om spjälorna, sitter ner etc, innan han ska sova inför natten, tar alltså rätt lång tid ofta innan han somnar pga han bökar o hoppar o står o försöker öppna dörren hela tiden(vilket vi nu rådit bot på då vi flyttat sängen längre bort).

Sen tycker jag han är mer känslig nuförtiden, alltså att han gråter för minsta lilla, eller visar missnöje, hänger en om benen o vill gå hela tiden :wink: får han inte det sätter han sig ner o gastar :roll:

Oj, så långt det blev...hur länge ska han sova nuförtidenm kanske ska vi ändra lite på hans tider 19.00-07.00? (i realiteten= 19.30-20.00 - 06.00)

Kram på er från mig & min lilla lillprins :heart:
:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"