Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Manfred10

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Sluta amma är nog inga problem för brösten, de är rätt tomma nu...

Jag tänkte mer för vätskeintaget med ersättningen. Samtidigt känns det konstigt att fortsätta med ersättning när han slutat amma.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ersättning är ju en utmärkt måltidsdryck! :D Eller om du känner att han får i sig tillräckligt med mat under dagen så kör på vatten. Kan vara smart att introducera nån form av pipmugg el dylikt också, det missade jag och nu har vi svårt att fylla på tillräckligt med vätska när liten vägrar flaskan...

:heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tack för svar! :D pipmugg har vi testat, vi kör nog på med ersättning ett tag i alla fall, det är ju bra att fylla på med om han vill ha mer.

Nya frågor....
:idea: Lillebror vaknar 6.15 (ibland) kör ett träningspass på alla fyra och är sedan rätt förbannad :evil: :evil: vid denna tid ju ju storebror oxå lättväkt... :roll: går jag in och försöker "buffa" lillebror till lugn (man kan inte verktyga nån som är arg... :oops: I know! ) vaknar givetvis storebror och undrar vad tusan jag håller på med??!! Min strategi är nu att ge en pangramsa och sen sätta på musik... Är det bra? Att ta upp lillebror så tidigt känns inte som en bra lösning och bara låta honom vara arg är inte så kul heller, musik är trevligare för alla 4 brödraöron än skrik... Andra förslag? (förutom att mata på mer och stå på alla 4 dagtid... det försöker vi göra:wink: )

:idea: Utevistelse!!??
Lillebror sover ju inne nu när han ratat magläget i vagnen. Har funderat på att testa att låta honom sova på rygg i sittdelen på fm-luren. Vad tror ni om det? Förstör och förvirrar jag då?

Vi är för tillfället helt insnöade, storebror kan ju pulsa runt på gården men lillebror är inte så nöjd med att bara "sitta rätt upp och ner" i vagnen och titta på, en liten stund, men inte längre, en vila utomhus vore därför högst önskvärt.

Jenny :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tetz

Inlägg av Tetz »

Manfred10 skrev:(man kan inte verktyga nån som är arg... :oops: I know! )
:mrgreen: Nä, man kan ju inte det :lol: Jag tycker att pangramsa låter kanon! Men kör inte på med musik riktigt ännu, utan vänta in eventuell effekt av ramsan först. Vad tror du om det?

Ni är insnöade och vi är inslaskade :lol: Snöblandat regn, en plusgrad och halv storm... :wink: Ang ryggläge i vagnen.... TESTA! 8) Det kan ju inte gå mer än åt skogen, brukar jag tänka :wink: Annars kanske det funkar med att sova inne i sängen med ett öppet fönster?

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hello again!
Nu var det ett tag sen. Lillebror är stor och stark och ålar sig fram genom tillvaron.

Sömnen ser ut så här:
12-45-2-20

Vaknar gärna "för tidigt" ibland så tidigt som 6 men oftare halv 7 kvart i 7. Är aldrig ledsen men babblar som sjutton ibland vaknar storebror och babblar han oxå. Vi har därmed ett litet bajsproblem. Alltid när lillebror plockas upp på morgonen har han bajsat och ibland syns det är det inte hände för 5 minuter sen om ni förstår... :oops:

Vet inte hur jag ska agera, han måste ju vara vaken för att bajsa... Han sover sina lurar som han ska på dagen och jag tycker att han är för liten för att ha mindre sömn dagtid. 15 h är väl behovet för 6 månaders..........

Äter gör han oxå så jag har svårt att tro att han är hungrig. Någion underhållning bjuds han absolut inte på på morgonkulan.

En liten lösning kanske jag har på sömnen..... ta bort all eventuell insomningstid och lägga till luren precis på klockan?

Andra sömn och bajstips?
#-o

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Våra småttingar är ju nästan jämngamla och jag hade lite samma funderingar förra veckan, läs Sarisparis och Tetz svar i min tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 60#p288560

Även Tetz skrev om något liknande alldeles nyligen, läs SusanD:s svar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 14#p288514

För att undvika bajsproblemet tänker jag en laddning katrinplommon eller något annat lösande tidigt på dagen, så att det kan avhandlas före natten! ;)

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

jag ska genast läsa i länkarna! :D

Han får Katrinplommon tidigt, och bajsar oxå 2-3 gånger under dagen. :shock:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kanske är det ålningen? :D idag for han runt som tusan på golvet jagandes efter min Yoga-matta som jag flyttade eftersom. :D

Och första tanden upptäckte jag i morse!

Lillebror är glad hela tiden och äter mycket bra, mer än storebror. :shock: 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Här gâr det undan, med det ena och med det andra! :lol:
Manfred10 skrev:Lillebror är glad hela tiden och äter mycket bra, mer än storebror. :shock: 8)
Samma här.:lol:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det ålas och sitts (med lite stötdämpning runt om) och första tanden har kommit!

Vändningscirkus har vi haft i 2 dagar. Det lustiga är att han kunnat vända sig själv från rygg till mage i flera veckor men inte i sängen tydligen! :shock: Nu kommer inga protester längre när han hamnar på rygg. Jag vill inte gå in om han inte ber om hjälp. Men jag undrar hur mycket han egentligen sover..... går alltid in och vänder till mage om han hamnat på rygg, innan vi lägger oss. Då tittar han ofta upp på mig helt klarvaken. Jasså är du här mamma?! Ja vänd mig rätt du så somnar jag snart om. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Cool kille, din lille grabb! :D Han lär sig snart.

Jag gâr alltid in och kollar mina smâ grabbar innan jag gâr och lägger mig, dâ har i alla fall jag lättare att koppla av och sova själv.

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej hopp!

Nu har vi en tidvis olycklig lillebror. :cry: Lilla pekpingret sitter i munnen för jämnan. Korta stunder på golvet är ok. Men annars trivs han bäst i matsolen i närheten av oss andra han är ju med oss på golvet oxå men upprätt ställning är just nu mest poppis. Så där jättehungrig är han inte heller. Han biter helst i skeden med sina två små tänder. :roll: Till saken hör att han håller på att knäcka krypkoden, fixar några steg i taget och han är superförkyld med hosta och rejäl ögoninflammation på det.... :roll: Inte så kul! Nåt att skylla på till hans försvar om inte 8-månadersångesten är här en månad för tidigt. Sover gör han däremot, nattetid har han dock ibland lite utvecklingssamtal med snutten, lääänge ibland och gör morgon lite tidigt i bland. :shock:

Jag har "för mycket" sömn på schemat. 12-45-2-20 börjar nog bli dags att dra ner. Han sover alla lurar klockrent det är på natten han måste snacka och gymma lite ibland. :wink:

:idea: Men jag kanske bör vänta med detta tills han är frisk, nu kan han ju behöva lite extra sängläge.

:idea: En annan tanke, är det galet att dra ner på fm-luren till 20 minuter i stället för att ta bort em-luren? Känns som han är lite liten för bara 2 lurar. med tanke på att han gärna tar sin 20-minutare på em som det är idag.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på dig. :D

Hua, det låter inte kul med så sjuk liten. :( Krya på sig! :!:

Det kan vara oerhört frustrerande att lära sig krypa. Liten här hemma svor LÅÅÅnga eder vill jag lova. Det som botade var mycket aktivitet på golvet från min sida samt utevistelse. :wink:

om du tror att liten behöver tre lurar så gå på den känslan tycker jag. visst kan du dra ner till 20 på fm. Det känner du själv om det blir "snuttigt" med två små kortlurar. annars är ju en klassiker 45-1,5-20. sen när man går över till två lurar kan man ju förlänga luren igen om man vill.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

Uffa då, inte lätt att vara sjuk :(

Vi har haft lite samma trassel som ni har just nu. Långluren har kapats från 2 till 1,5 h men jag känner på mig att det snart blir 12 + 20 + 1,5 + 20 i övergången till två lurar.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jaha! Hur gick detta till?? :shock: har en fullfjädrad krypare här hemma. Har upptäckt trappan och första trappsteget. Kryper in på toa och undersöker storebrors potta.... :roll: :lol:

Ensamlek på rygg, titta på roliga saker som hänger, nej tack jag föredrar att vända mig till mage i stället. 8)

Lite friskare har man blivit oxå som tur är. Sömnen har justerats till: 12-20-2-20 funkar fint. Han är pigg när han läggs men sover gärna alla sina lurar, det kanske inte dröjer så länge innan det blir en nu justering.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"