min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

Hej Vicky!

Jag tror som Torsmamma: Spika tiderna och håll dem oavsett.

Du får se till att de yttre omständigheterna verkar FÖR dig, och inte MOT dig under denna tid. Det spelar ingen roll alls om du väntar till den 14:e eller inte, det viktiga är att du INTE ÄNDRAR. Bestäm dig, genomför, och utvärdera EFTERÅT, inte under tiden - som du verkar göra nu.

Du oroar dig och undrar, och den där tveksamheten avspeglar sig i hur du hanterar situationen. BESTÄM. Och genomför, övertyga DIG själv om att detta är det rätta JUST NU.

Anskaffa en liten anteckningsbok, skriv ner tiderna - så som de blir - för mat, sömn, och humör. Anteckna, men FUNDERA inte. Fundera får du göra sedan, inte NU. Och då har du dina anteckningar samlade på ett ställe.

:arrow: Du KAN göra det här, så sluta tveka nu och gör.

:heart:
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ja då får jag nog sätta mig och göra ett 45-2-45 som passar. Annars blir det ju dumt om jag måste ändra längre fram.

Jag har följt ett schema nu och antecknat och det jag ej får till är kvällstrasslet. Efter 1700 så är han trött och känslig, efter 18 är det gråt aom gäller. Man kan knappt prata med honom så börjar han gråta :cry:
För mycket intryck??

Vad kan felet vara?

trasslar från 05. Får honom att somna om av och till till 0745. sover igen 9-1030. Uppe och sover igen 12-1330. Uppe. sover igen 1530-1615. uppe och ska egentligen sova igen vid 1730 men han kommer ej till ro!!! och trasslet är igång efter 17. Ska ju läggas 1930. Men ikväll la jag han redan 19 och han somnade ganska fort!

Men det är jobbigt med detta kvällstrassel(det är ju det enda min arbetande sambo får se) Han börjar tro att det beror på honom :shock:
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
allakantralla

Vad jag kan utläsa ur ditt schema och de kommentarer du skrivit om hur det gått (kvällstrassel, tidiga uppvak) verkar det som om han har för lite vakentid innan de ganska långa sovpassen. Han är aldrig vaken längre än 1,5 timmar, och ska på det sova lika länge. Så jag tror på utökade vakenpass. Och då kanske ett 12-45-2-45 schema skulle passa fint.

Skulle också satsa på ett schema som startar klockan 07.

Hur / när äter han? Du kanske har skrivit om det tidigare i tråden, men hur ser det ut just nu?
vicky77

Inlägg av vicky77 »

nä han är bara uppe 1,5 h...han orkar ej mer...oftast börjar han gnugga och bli trött efter lite över 1 timma. Om jag håller han vaken i 2 h så blir det gråt och skrik och TRÖTT. Då blir han ju ÖT och kommer ej till ro eller sover längre pass. Eller? Någon gång har jag utökat till 1,45 (marginalkvarten ) om det går.

Han äter 8-9
11-12
14-15
17-18
Han äter 8 11 14 och 17 och sen mer om han verkar mer hungrig vid 12 15 18(alltså mat inom 1 h menar jag)
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Vicky! :D

Jag tror att det är en ond cirkel: Du kan inte hålla honom vaken tillräckligt länge - sedan sover han inte tillräckligt länge - blir kanske inte tillräckligt hungrig - äter inte tillräckligt - och kolapsar till slut ned i kvällstrasselträsket.

Alltså:
:arrow: påfyllningen inom timmen ska ALLTID erbjudas
:arrow: För att hålla honom vaken får du underhålla honom - gå runt och titta på saker, dansa med honom och sjung, var ute och känn på träd och andra intressanta grejer man kan känna på med handen, lägg honom på mage på diskbänken medan du spolar vatten i något (en garanterad crowd pleaser! :lol: :wink:) etc. Lyckas du hålla honom vaken tillräckligt länge några pass så får du så småningom igen det i längre sovpass, när spiralen bryts. Du fattar, va?
:arrow: Och brakar det ihop helt med vakentiden, dvs han börjar verka trött efter en timme, så ge en 5-minlur och ta sedan upp honom igen och fortsätt där ni var.

Keep the good work up och håll oss underrättade om hur det gå med schemat! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ja du har kanske rätt chokladkankinen. Jag har ju ej haft han uppe pga att man unviker ÖT och man tycker så synd om han när han gnuggar och så.

Jag har en fråga: Vi försov oss idag :oops: . Hur gör man då med resten av dagen? Ska man följa sin rytm i schemat alltså hålla 1,5 sova 1,5 vaken 2 sova 1,5 etc men att det blir på andra klockslag än vanligtvis. Eller ska man ge ett kortare sovpass för att komma i fas med de rätta klockslagen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :lol: ,

1 ställ klockan är mitt första råd. :wink:

2. om dagen skiter sig så på banan igen så fort som möjlig. Mao, håll tiderna oavsett!

Vi brukar inte kompensera sömnen hos oss oavsett om det är för mycket eller för lite. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
allakantralla

Hej Vicky!

Hur går det? Behöver du pepp, uppmuntan eller glada tillrop? Det är bara att hojta i såna fall!!

:D :D :D
vicky77

Inlägg av vicky77 »

hej hej :)

jo jag kan behöva lite...

lillen vaccinerades i tisdags...ont gjorde det :? natten blev rörigare( antingen för att han hade fått vacin eller för att tiderna blev upp och ner den dagen då jag hade tid hos bvc på hans sovtid)

jag håller fortfarande mitt 1,5 scehma som ser ut så här

730 upp äta 8
9.10 sova 1,5
1040 vaken äta11
12.20 sova 1,5
1350 vaken 2h äta 1350
1540-17.10 sova 1,5
17.10 vaken äta 1715
19 läggas (somnar senast 1930) inkl nattslurk

jag har slagit ihop mina 2 45 min jag hade på kvällen till en 1, 5. Varför? Jo för att den 1a 45 min somnade han men den andra fick jag aldrig honom att somna. han låg bara och vred sig, sög händer, etc. Så kvällstrasslet var ett stort problem. Nu är det dock inte bättre. han somnar relativt bra sista passet men vaknar alltid efter 30 min. Vagnar men somnar aldrig om mer än 5 min. Suck!! Men han e trött. Så kvällstrasslet kvarstår tyvärr. Jobbigt! :!:
Ska jag lägga han redan vid 18?? är det hans egen rytm som säger att detta är fel och att han vill läggas tidigare eller är det jag som inte får till det bara?

Sen ett annat problem är att han vaknar 04 och ammas, sen somnar han om men bara till ca 05. Får han ibland att somna om till 06 (då ringer sambons väckarklocka och då vaknar även han) Sen är det ett ständigt jobbande(buffande) för att få han att somna om till 0730 då han är utvilad.
Hur kommer jag tillrätta med detta?? vill han egentligen stiga upp 06?? Är det hans naturliga rytm? Har funderat över om det är dessa timmar mellan 05-07 som ställer till kvällstrasslet på kvällen sen, eller??

det positiva iaf är att första sovpasset har iaf den senaste tiden gått bra. han somnar själv och sover 1,5 ganska ofta, om inte så får jag vagna lite så att han somnar om. Även 2a passet brukar gå hyfsat.

TACK allakantralla för att du kollar upp mig. Värmer i hjärtat :heart:
allakantralla

Hej Vicky!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen.

:arrow: Gör ett fast schema, där du i förväg har tänk ut vilka fallgropar som finns (sambons väckarklocka tex).

:arrow: Följ det.

:arrow: i 10 dagar

:arrow: utan att vela eller ändra.

:arrow: ha en strategi för att bemöta olika typer av svårigheter som kan dyka upp längs vägen (typ tidiga uppvak), och stick to them.

:arrow: Läs igenom din egen tråd, och se efter vilka råd du redan fått.

:heart: :heart: :heart:

För såhär är det:

:!: Du tar inte till dig råden du får.

:!: Du frågar samma sak flera gånger.

:!: Du är inte konsekvent.

Ledsen att behöva vara så hård, men jag tror du behöver det. så läs igenom, tänk efter: Vilka råd har du fått? Vilka råd har du fått som du inte följt? Vilka råd är återkommande? Anteckna, anteckna, fundera, anteckna.

Och slutligen: vill du lyckas med detta, eller vill du misslyckas? Jag vill tro att du vill lyckas, jag tror inte att du trivs med att ha det som du har det nu.

Och slutligen, igen: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: - för vi tror ju på dig, och på att du kan greja detta!!
allakantralla

:thumbsup: för att du får första passet att funka så bra!!

Men tänk nu: Vad tror du det är som gör att det finkar, och kan det användas i andra sammanhang? Är det hur mycket/vad han äter? Hur länge han varit vaken? Vad ni har gjort? fundera lite över detta.

:D
vicky77

Inlägg av vicky77 »

det gör inget att du är hård 8) vet att jag kan behöva det. är bara så att jag snurrar in mig i allt, suck.

ja jag ska hålla tiderna! och strategier mot ev problem tex tidiga uppvak. kan det då vara att flytta över till vagn och vagna , eller buffa? Min sambos väckarklocka vet jag ej hur jag ska bemöta för jag vill inte starta dagen 06. Kanske ge lillen eget rum NU.

Ett problem dök upp idag. Är det något med 3 mån ålder eller? Lillen har TOTALvägrat flaskan idag. Brukar ge han den vid 2a och 4e målet när han vaknat och är sömndrucken. Så idag har det ej blivit mycket mat då jag fått ge bröstet(som ej är vant vid att bli suget på så ofta). Får se hur natten blir nu då. Hur ska jag bemöta fler uppvak inatt? Ska jag mata fler ggr för att han ej fått i sig tillräckligt under dagen eller ska jag buffa när han vaknar och hålla 2 amningar??

Jag ska läsa igenom tråden igen (har bara ej haft tid att grubbla analysera etc....

Idag sov han båda passen som en klocka men det sista funkar ej! Fattar ej varför för nu har tiderna hållits i 1 v. Så efter kl 1630 är det bara skit. :evil:

ps hur gör ni när det är kallt ute och bebben ska sova ute? kan ju ej lägga han på mage med en massa kläder på sig etc...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

vicky77 skrev: Så efter kl 1630 är det bara skit. :evil:
:D Long time no see :wink: Vad är det som är "skit" :?: Med ett litet barn :?: :!:

Försök att inte tänka på hur synd det är om DIG. För det är det ju egentligen inte, eller hur :shock:

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:
vicky77 skrev:Så ps hur gör ni när det är kallt ute och bebben ska sova ute? kan ju ej lägga han på mage med en massa kläder på sig etc...
:D En fråga för samhällsanalytiker :roll: :lol: Man lägger varmt under och varmt över. Surprise :wink: :lol:

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vicky77

Inlägg av vicky77 »

nä Anna jag tycker absolut inte synd om mig själv! :shock:

Det är lilleman jag tycker synd om som har det jobbigt efter 1630....att jag ej får det att funka för honom...att jag inte kan fatta tydligen hur man ska göra
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Vicky! :D

Vet du, du KLARAR det här. Det är helt säkert! 8)

Till Allakantrallas inlägg vill jag bara tillägga: Mera mat! Dags att börja med några skedar gröt, kanske? Eller mosad banan?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"