... hur började förlossnignen...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Författaren till boken!

:arrow: Det finns de som hävdar, att sammandragningar och förvärkar är samma sak.

:arrow: Det finns de som hävdar att de inte är samma sak: sammandragningar är sammandragningar, som du beskriver det, förvärkar det där molande mensvärkslikande...

:arrow: och så - för säkerhets skull, finns de de som hävdar att man skall uppleva en kombination av båda samtidigt, för att det skall klassificeras som "förvärkar".

Kul va? :D

Jag har allt. 8-[ Sammandragningar får jag när jag böjer mig ner efter en legobit, mensvärk har jag på kvällen och på morgonen, och så på natten har jag den där kombinationen... =D>

Inget regelbundet, dock! :D :roll:

Så, välkommen, Linda, till tråden, vad säger De Som Har Fött :?:

Vad är skillnaden mellan sammandragningar och förvärkar, IRL?
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Kan bara instämma med föregående - himla underhållande tråd. Borde nästan heta "i väntan på..." :D

Ingen större skillnad på sammandragningar och förvärkar. Inte så jag har fattat det i alla fall. Men stor skillnad på förvärkar och värkar. Något som dock blir väldigt tydligt när värkarna väl kommer på "riktigt".

Trösta dig med de ord som tröstade Anna...man har ju aldrig hört att de blir kvar där inne. :wink:

Tar gärna sedan emot en liten special rapport om just Varberg, eftersom det är under diskussion att vi ska dit. Är ju en bit från Skåne men eftersom vi också bor en del utanför Göteborg så har jag kvar min barnmorska där och...lång historia.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ja, som erfaren engångsföderska 8) så håller jag med om att förvärkar är som sammandragningar, fast mer eller mindre ont samtidigt. Vart gränsen går mellan förvärkar och sammandragningar vet jag inte. Tänk en skala, där en sammandragning bara gör magen stenhård. På andra sidan skalan finns förvärkar gör magen stenhård, samt gör ont. Mer eller mindre ont. Tja, ungefär så :roll: .

Och sedan är värkarna lite mer koncentrationskrävande. Ibörjan gjorde inte mina (riktiga) värkar så ont, men jag var bara tvungen att fokusera tokmycket (samtidigt som jag funderade på om jag skulle hinna in till Clas Olsson och handla lite #-o ). Sedan gjorde dom mer ont, och då fick jag fokusera ännu mer (tanken på Clas Olsson borta :lol: ).

Men, nu är söndagen snart slut... :shock: Shit, kommer bli en toksnabb förlossning om du intehar några känningar alls. Jag kör på Luas raka, tydliga ramsa, den kan inte missförstås. :D

Kramkram!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hmmm...diskussionen om sammandragningar/förvärkar/värkar ska jag nog hålla mig ifrån - annars får Päivi psykbryt :wink: :lol:

Mina falsklarm är en egen historia :roll:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tittar på "Sound of Music" ikväll - skulle bara ta lite reklampaus här och kolla vad som händer med tråden... 8)

Massvis, tydligen! :lol:

Susanne; en första inledande rapport frå Varberg - jag snittades ju där sist, och var kvar på BB i åtta dagar:

jag mötte massvis och drösvis med Trevliga Människor - och en otrevlig.. :?

Mycket kunniga och proffsiga var de, och de flesta som jag har pratat med säger samma sak - oavsett om de fött där för åtta år eller månader sedan... :!:

Sedan har de ju en hel del resurser - och hjälpen - i stil med epidural etc - ska tydligen komma snabbt, eftersom de inte har sådant "tryck" på sig som Göteborg... så istället för att bli tvungen att vänta i 30-40 minuter kanske man får en läkare in redan efter 10 minuter.. låter bra, tycker jag. :!:

Fjällmor - mig kan du inte skrämma - jag tycker jag har vid det här laget hört det mesta... :roll: Men visst, jag håller med; det jag har hört räcker så fint... 8-[

Kvällsrapport: här händer inget, vad överraskade ni blev va..? :shock:

Så tyvärr Jenny, jag tror inte det blir något söndagsbarn här... :twisted:

Nu börjar jag undra om den här bebin hinner fram innan julafton, och om jag kommer att fira nämnda afton hemma eller på BB..? Tror inte de har karelska piroger på Varbergs BB oavsett hur proffsiga de är... :?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej päivi!!
Jag blir så full i skratt men kan det vara så att det blir som det står i din signatur :? :?
-julklapp i magen.......
:wink: :wink:
Hoppas jag har fel och att du inte behöver gå en hel vecka till.När var ditt datum annars?Man blir väl igångsatt efter två veckor nu tror jag?
:santa:
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej igen
Nu glömde jag visst mina glasögon igen :lol: :lol:
Jag såg först inte bf 14/12.Ursäkta mig, men vimsiga mig är lite i farten igen märker jag!! :lol: :lol: :lol:
kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej du Ulrika, jo, det har slagit mig också - borde aldrig ha skrivit det där med julklapp... :roll:

Skall nu gå och lägga mig, men angående ingångsättning, sa min BM så här:

efter att man har passerat två-veckor-datumet så..

:arrow: åker man in till Varberg varannan dag för kontroll... :shock:

:arrow: men förutsatt att både bebisen och mamman mår bra finns ingen specifik regel som säger att man måste sättas igång efter två veckor... :roll:

.. så den här bebisen kan lika gärna dröja till nyår..

.. eller 2007... ](*,)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi, jag vill verkligen inte strö salt i såren :wink: , men min fyra, Oline, var beräknad den 13 december-02, och hon är född första januari-03 (länets första bebbe det året :!: ) så visst kan du få gå över nyår... Men det har ju såklart också sina fördelar - åtminstone för lill*n :D
Nåväl - ut kommer de alltid.... :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Fördelar???

Vilka då..? :roll:

Har haft ytterligare en vaknatt - då ryggvärken hållit mig vaken från halv fem på morgonen :evil: , halv sex gick jag upp och tog smärtstillande, och lyckades sova lite mellan sex och kvart i sju... varpå jag väckte maken och sade till honom att han fick ta H;s morgon.

Tack vare värmedynan lyckades jag sen sova en skvätt till här på morgonkvisten - så därav den sena ankomsten.

Men just nu kan jag inte se några fördelar med att gå omkring och ha molvärk i en månadstid av och till utan att det leder någon vart... ursäkta. :x

Så berätta gärna - i ren uppmuntringssyfte - om det finns fördelar med att vänta till 2007 vilka är det då..? :roll: Frågar helt ärligt.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag vet en fördel, förutom att barnet verkligen hinner "bli färdigt"!!

Syrran gick över tiden, och bebben TITTADE verkligen! Låg alltså inte för det mesta med slutna ögon, som bebbar gör, utan låg och tittade!
Mysigt, fascinerande och ovanligt!

Fast det skiter väl du i, bara bebben kommer ut, eller :wink:
Nä, sorry, jag fattar vad ledsamt det måste vara... :cry:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Så du är fortfarande här 8)

Fördelar:

* Annas argument
* Du kan fira en fin jul med den lille, maken och släkten
* rejält nyårsparty (för det är du väl sugen på)
* nu var det stopp...

Många menar att det är positivt att vara tidigt född på året för skolstarter etc. Barn sent födda ligger ju nästan ett helt år efter de som är födda i början. Kan säkert vara stora skillnader och påverka en hel del. Men eftersom jag vet att du är novemberbarn och även jag (11 nov) så kanske det inte är något argument i sig. Jag har aldrig fattat det riktigt eftersom jag själv aldrig har upplevt att jag är sent på't. Tvärt om. Det skulle vara körkortet då som jag GÄRNA hade velat ha den där sista sommaren i 3:an. Men det var ju andra som hade... Men det är ju i alla fall en positiv faktor.

Nu sitter jag här och hänger. Har ju långt kvar men är ju sjukskriven denna veckan med order att vila. Enda sättet att sitta/ligga still är ju att hålla sig vid datorn eller hitta en bra bok. Annars finns det ju lite att göra såhär innan jul...

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev::
Så berätta gärna - i ren uppmuntringssyfte - om det finns fördelar med att vänta till 2007 vilka är det då..? :roll: Frågar helt ärligt.
Jo, Päivi, jag tänkte mest på att det kanske är skönt att vara född tidigt på året, än sent :!: Och precis som anna skriver, så är en överburen bebis verkligen helt KLAR, med mina fem första (som jag alla gått 19 dagar över med :roll: ) har jag inte haft någon sån här "nyföddhetsperiod", utan de har varit "stora2 bebbar på en gång :!:

Men det är väldigt lätt för mig att vara kaxig nu, när jag har en månadsgammal här hemma, och bara behövde gå 4 dagar över denna gång...

Nu får vi hoppas att din rygg blir bättre :!:

Kramar Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej päivi!
Usch...jag lider verkligen med dig :(
Jag gick ju själv över tre veckor och blev igångsatt så jag förstår hur du har det.På slutet hade jag svarta ringar under ögonen av sömnbrist pga molnande mensliknande symptom plus att man vaknar ju stup i kvarten och känner sig jättekissnödig.När man sen går på toa kommer det typ två ynkla droppar :o .

Den enda fördelen att gå över den här tiden av året nu som jag kan komma på är väll att barnet blir fött på "rätt" sida av året.Jag är född i januari och när man gick i skolan var man först med allt.Gå på bio,skaffa moppe, gå lagligt in på parken,få körkort mm. :)

Men jag förstår verkligen hur du känner.Till råga på allt är det ju jul snart oxå och man kan ju inte gå och dra täcket över huvudet heller på självaste julafton.Jag har blivit hur tråkig att umgås med som helst.Klockan tio är det tack och godnatt för mig nuförtiden ifall mot det förmodan skulle hända något under natten.

Kramis från ulrika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Då förstår jag bättre. :idea: Det är klart att det för barnets del är roligare att fylla år typ 1/12 än 28/12... :roll:

Jag har nu hunnit här på förmiddagen sansa mig lite - och medan jag stod och lagade risotto till mig och sonen funderade jag bla på följande:

:arrow: anledningen till att denna väntan känns reda nu så lång är ju att jag, dumt nog, började få en del - i mitt tycke spännande - tecken redan vecka 38... :roll:

:arrow: jag gick igenom en operation av livmoderstappen alldeles i början av graviditeten, vilket - enligt läkarna - ger en liten förhöjd risk för tidigare nedkomst... så bnär det började dyka upp bruna flytningar/molande mensvärk/sammandragningar var jag väl inte mer människa än att jag började hoppas...

:arrow: ... så när då inget hände, och de sömnlösa nätterna bara fortsatte började man spana efter BF istället... :roll:

:arrow: ... och även om man sagt sig själv att man inte skall fästa sig vid det datumet, så kändes det väl lite snopet att passera den också (s.a.s.), utan att något alls har hänt...

:arrow: ... och nu börjar det låta på mig som om jag skulle gått jäääättelänge över tiden, fast det i verkligheten handlar om ett par dagar! :shock:

Så nu får jag åter kamma mig lite, tror jag. :? Om ingen bebis kommer de närmaste dagarna här nu är det ju lika bra att den kommer först efter 24/12 - så jag slipper ligga på BB just den dagen... inget som jag bestämmer över, men så tänker jag - om jag skall hinna föda innan julafton, och hinna hem till julafton börjar det bli lite småbråttom, om man säger... :roll: Och jag vet inte hur sannolikt det egentligen är. Jag menar, de första tre dygnen är det ju smart att vara där - med tanke på 72 timmars kontrollen. Man vill ju inte åka till Varberg (en timma dit en timma tillbaka) med en nyfödd för 72-timmars kontrollens skull... eller hur har ni andra gjort?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"