Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Ja det kan vara en kämpig period när dom börjar ställa sig, men faktiskt så tycker jag att samma sak som vändningar gäller här. 1 tillrättaläggning per uppvak/läggning, och kanske att det behövs en solfjäder som verkligen markerar att man måste ligga ner och vara avslappnad för att kunna somna. Men inte in och ut hela tiden, för då har du snart cikus-show på hög nivå. Så ställer han sig igen efter du varit och lagt ner, så jobba på med ramsan och gå inte in förän han verkligen skulle BE om hjälp. Du kan gå in och se att allt står rätt till 10 min efter att han somnat.

Ang magen kanske du skulle börja ge lite "stop-mat och lättsmält mat" om magen är känslig nu. Morot, potatis, fisk, kyckling, banan, äpple osv Kanke du skulle prova Majs-Låglaktosvälling, om det skulle vara laktosen som retar?

Att han inte somnar efter att blivit upptagen är inte konstigt alls. Du har ju i handling berättat att morgonen är här, nu händer det saker....

Jag personligen har inte bytt några bajsblöjor efter vargtimmen, utan jag har smetat på rejält med salva på kvällen, och han har aldrig varit röd. Det är nog som dom säger, dagens blöjor är som en toalett med inbyggt spolknapp :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack för svar :-)

Jo jag försöker avvakta så mycket jag kan, men jag tycker det låter som att han när han väl ställt sig inte vet vad han ska ta till och ropar efter oss att vi ska komma och hjälpa (kanske bara min hjärna som tycker det låter så ;-) ). Och sen ställer han ju sig upp ändå. Imorse tog alla rekord. Han ställde sig upp stup i kvarten och skrek så han hostade, försökte solfjädra en sprattlande gallskrikande liten älskling, det var värre än vad första läggningen vid kurstarten var! Tillslut somnade han av utmattning. Det tog verkligen alla rekord!

Vi har gett majsvälling men den kanske inte är låglaktos. Ska försöka leta nåt bra alternativ imorrn. Det är sånt bajsande så det är bajs som runnit genom blöjan när han ålar sig osv, pyjamasen, allt är bajsigt :-) Så det känns som ett måste att tvätta av honom. :-(
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Alltså: komma och hjälpa honom att komma ner från stående... (får jag för mig)... Han tar sig ju inte ner utan att falla "timbeeeeeeeer" ;-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Vad säger BVC om hans lösa mage? Är det så löst att det är överallt är det ju inte så roligt.

Det finns en speciell majvälling, den är också från nestle men förpakningen är högre än den vanliga majsvällingen.

Är det någon annan som har erfarenhet av små 6 månaders som står i sängen?? Min gosse var ju runt 10 månader och jätte stadig från start, inte så att han bara föll handlöst...

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Duggan: BVC rekommenderade majsvälling och enbart det, inte blanda 50/50. Men efter några dagars test med det så blev bajseriet värre. Ska ringa idag och höra igen med bvc. Gick tillbaks till ersättning igår morse och igår kväll och imorse har han inte bajsat, halleluja, men han vaknade dock vid 6 ändå och joddlade först i en halvtimme och sen tappade han tålamodet. Jag misstänker att det också kan ha att göra med att det inte är så mörkt mer på mornarna. Men nu till veckan flyttar han till sitt rum och där är det mycket mörkare!

Det är ju jätte roligt att han utvecklas och så. Han ställer ju sig mot allt han kommer åt och ibland släpper han bara taget och faller. Men då står jag ju bredvid och tar emot så han inte bara faller. Och därför får jag för mig att när han på ostadiga ben kravlar sig upp i sängen så vet han inte riktigt vad han ska ta sig till. Han kan släppa en hand och vingla lite för att sen greppa tag i sängen igen och är ledsen. Har kikat genom dörrspringan och kikade imorse under täckte hur han bar sig åt i sängen. Han är så pass lång så han når att hålla i sängkanten trots att sängen är längst ner nu. Har ju ett jätte brett spjälsängsskydd men det är ju ändå inte roligt att trilla ner. Oftast när han druttar omkull så verkar han bli ledsen för att han blir rädd, inte för att det gör ont (men det är min teori). Igår kväll solfjädrade vi extra länge vid läggning men vi hörde hur han ställde sig upp, druttade ner, ställde sig upp och var så ledsen trots ramsande. Till slut gick jag in när han var så ledsen och lade ner honom igen och höll nere (solfjädra) en ledsen sprattlande tröttis i flera minuter så att han lugnade sig i alla fall något.

Jag trodde han skulle nöja sig med att krypa ett tag innan han började ställa sig, men han har så bråttom med allt :)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

..och ännu mer kraft får han ju när han sover om nätterna :wink:

Mörkläggning är A och O för att han ska kunna sova länge på morgonen, jag har tejpat upp sopsäckar med svart el-tejp på insidan av rutorna och har även en rullgardin över, det blir bäckmörkt..och behöver jag "skryta" med att det så gott som alltid sovs länge! :roll:

Hoppas det reder sig med lillamagen!

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Kraft ja oo ja! Igår lät jag han sova i vagn långa luren och e.m. luren så att han verkligen SOV, och det behövdes! Imorse hörde jag honom vaken redan vid 06 men han lekte mest tyst i sängen och småpratade.
Imorse har han ställt sig mot allt konstant, vilde bejbin! Och druttar ner såklart. När han ställer sig mot möbler så släpper han bara taget och faller pladask, inget förstånd ;-) ... Men i sängen verkar det en annan femma. Igår kväll ställde han sig inte och inte imorse, men en massa skrik var det. Törs jag hålla tummarna att det håller i sig?! Att nyhetens behag om att stå i sängen lagt sig. Men det brukar ju vara så att så fort mamma slappnar av och tycker det går hyfsat bra igen så sätter han sig på tvären hihi ;-)

Magen har lugnat sig nu när vi gått tillbaks till ersättning. Får försöka få tag på bvc idag igen.

Nu 14'e mars är han ju 7 månader, skippar man em luren då exakt på dagen eller hur brukar ni räkna?
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Nej då, en del barn behåller 3 lurar ändå uppemot 9 månader, men många barn brukar sinalera om att det är dag för 2 lurar genom att vakna tidigt..(hmm känns det igen? :roll: ) eller börja vakna på långaluren.

Vad tror du, kommer Liam att orka med bara 2 lurar?

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Han vaknar ju just nu kring 06 redan, men förhoppningsvis så reder det sig snart!

Morgonluren skulle han gärna dra ut, han får sova 45 när han väl somnat och när jag går och plockar upp honom så är han såååå trött så ojojoj. Antagligen eftersom han redan vaknat så tidigt.

Lunchluren sover han 1.5 timme OM vi är ute och rullar vagn eller på bron. Kan vi inte ta oss ut pga väder/krassligt osv så sover han max 45 minuter och det blir lite jobbigt att höra han protestera/vara ledsen resterande 45 när mamma inte hämtar upp han direkt.

Eftermiddagsluren brukar han vakna efter 30-40 minuter med skrik så fort han vaknar. Konstigt (vakna med skrik alltså), det har börjat de senaste 2 veckorna kanske.
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hej.

När min gosse plötsligt började vakna på sin em lur med skrik, så insåg jag sedan att det var jag som fuskat med skrattet till go natten, och efter ett krafttag med extra mycket skratt så var dom ledsna uppvaken ett minne blott! :lol:

Hur ser Liam schema ut nu?

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Vi försöker skratta så mycket det bara går, men vi kanske skulle ta en ännu större kraftansträngning där då! :-) ... och även vid dagslurarna?

Just nu är hans schema
07 morgon
8:45-9:30 45 min
10 äta
11:30 - 13:00 sova 1.5
13:30 äta
15:45 - 16:30 45 min
16:45 äta
18:30 äta
19 nattinatti
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jajjemän, även på dagslurarna. :D

Nu när han bli 7 månader så ska 30 min bort från schemat, så antingen kortar du sista luren till 20 min och behåller 3 lurar, eller så ändrar du om till 2 lurara förslagsvis 2h + 20 min eller 1,5 + 45 för piggis, eller 2 + 45 för tröttis.

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Nu är jag sådär trög igen och förstår inte riktigt. Alltså:

Alt 3 lurar:
lur 1 : 45 min
lur 2: 1.5 h
lur 3: 20 min

eller
alt 2 dagslurar
lur 1: 20 min
lur 2: 2 h

lur 1: 45 min
lur 2: 1.5 h

lur 1: 45 min
lur 2: 2 h

Min fundering är att han vaknar ju sällan efter 45 minuter den första morgonluren så den ska vi nog behålla 45 minuter på.
Kanske ska se/testa sen ifall han skulle sova 2 timmar ifall vi skippade sista luren på eftermiddagen. Och då inte behöva ha en 20 minuters på eftermiddagen.
Har testat nu bland annat igår att söva även kortisluren på eftermiddagen ute i vagn och han sov sov sov hela 45 minuter! :-)
Det verkar bara vara inomhus som det krångar.

Nu när jag tänker efter så har jag nog inte koncentrerat mig så mycket på skrattat på dagslurarna :-( *bad me* [-X ... Han är bara lite svårroad också när han är trött så... Han ler ju som bara den men skrattet är svårlockat.
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Japp det var så jag menade.

Men om du behåller första 45 minutaren, och låter han sova 2 timmar på långa då ligger han 15 min plus men om du har 45 + 1,5 h så ligger han 15 min minus. Så är han en tröttis eller en piggis? :D

Du känner lilleplutt bäst!

[-X Ajjabajja inte slarva med skrattet! :wink:

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Okej :-) ... Oj vad svårt! Sover han inne är han ju en "piggis" och tycker kortare lurar räcker... Sover han ute så är det ju sååå skönt och vill gärna sova mera mera :-) Eftersom han är så aktiv, kryper, står, sitter, står, sitter, står hela dagarna så får jag för mig att han skulle behöva 15 min extra :-)
Tror nog att 2 timmar vore bäst för honom. Känns väldigt konstigt att han sen skulle orka från 13:30 - 19:00, han har nog inte varit vaken så länge i sträck någonsin :-)

Nu har vi verkligen ansträngt oss extra med skrattet och han har inte ledsenskrikit utan joddlar, skriker (tarzan skrik), "pratar" han istället när han ska sova. Och ståendet har minskat i sängen, några gånger bara och ibland druttar han så han blir ledsen. Dumma mamma och pappa som blev bekväma och trodde lite skratt skulle räcka! [-X
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"