Vill INTE somna om på morgonen - ska vi ge upp?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Vill INTE somna om på morgonen - ska vi ge upp?

Inlägg av Lillamolntuss »

Poppis ämne det här just nu... i vårt fall är det väldigt olyckligt på morgonen och jag inser att jag gör något fel. Vi vill ha godmorgon vid 7.30 och inte runt 6. I morse pangramsade jag och hade därefter tyst - gick in efter ca 30 minuter och bytte bajsblöja och därefter igen efter ca 30 minuter. Då stod hon upp och skrek hon var hon snorig i hela ansiktet så att det hängde ner från hakan och så upprörd att hon naturligtvis omöjligt kunde somna om. En del morgnar har jag gjort ljud i huset och andra ingenting - solfjädern får jag inte att funka (borde jag solfjädra längre än någon minut?). Tips, någon???

Åh - vad jag längtar efter den där nya dvd skivan!!!
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Som jag ser det har du två alternativ.
1. Pangramsa (=ramsa så fort hon vaknar) och inget mer - låt henne vara. Byt inte bajsblöja eller av någon annan anledning gå in i rummet. Ha förtroende för henne. Tjura och bli arg och skrika och muttra får hon göra, det kan du inte göra så mycket åt, så gör inte det.

2. Ha morgon 6.30. Om tre veckor ställer vi om till sommartid och då blir det 7.30 automatiskt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

Angående solfjärder:

JA!!! Om du och barnet inte är vana vid solfjärdern så måste du börja med att ställa in dig på att solfjädra läääänge (20 min?). Hon kommer att åla sig och vrida sig och protestera, men håll bara LUGNT kvar händerna (och andas lugnt och taktfast, det hjälpte mit oerhört!). Till slut lugnar hon sig och då får du känna en härligt sömntung liten kropp :D

Jag "provad" och solfjädern utan resultat när våra vargtimmesproblem var som värst. Men precis som med kuren så kan man ju inte "prova!!! Man måste genomföra, annars är det ingen ide :wink:

Öva gärna mycket innan så känner du dig säkrare när det väl är dags!

Lycka till!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lillamolntuss

Inte byta bajsblöja??? Nu har jag missuppfattat något... trodde det va en förutsättning för att hon skulle klara av att somna om... inte så mysigt i rumpan annars, typ...

Pangramsa gör jag varje morgon - och hon somnar om i en kvart. Sen brakar det igång igen och då hjälper inget. Har gjort ljud i huset, gjort ingenting, ramsat (alltså olika metoder olika dagar i olika perioder för att se vad hon verkar vara mottaglig för.)

Imorgon blir det solfjäder ala halvtimmasvarianten tror jag.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
kokos

Inlägg av kokos »

På med ett rejält salvalager på kvällen så klarar hon att somna om med bajs i blöjan. Det kan jag nästan lova, åtminstone fungerar det för oss (nu bajsar han praktiskt taget aldrig på nätterna längre). Tycker ofta att det nog är vi föräldrar som är mer störda än barnen om det är bajs i blöjan: det blir liksom akut så fort det luktar bajs.

Och ja, solfjädra tills hon är lugn, helt enkelt. Hur lång tid det nu än tar.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Mitt tips är att inte göra olika saker olika mornar - det förvirrar bara.

Bestäm er för hur ni vill ha det och gör sedan konsekvent så. Vill ni kunna sova fram till 07,30 så se till att det är tyst i huset fram tills dess. :D

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Lillamolntuss

:shock: Fast hon är jätteupprörd? Kan hon verkligen somna om då?
kokos

Inlägg av kokos »

Som jag fattade det så blev hon jätteupprörd EFTER att ni bytte blöja? Hur vet du förresten att det behöver bytas en blöja? Spekulera inte i VARFÖR hon vaknar utan gå in för att få henne att somna om bara.

Faktiskt så upplever jag det så att Adrian blir mycket mer upprörd om jag går in och grejar med honom på morgonkvisten än om jag får honom att somna om enbart på ramsa. Har jag väl uppenbarat mig för honom så blir han skvatt galen. Tidigare på natten går det bra: om han t ex är förkyld och vaknar och behöver näsdroppar så där vid 2-knycket så är det lugnt att gå in. Men efter 4 är det känsligt att visa sig.

En timme eller två i bajsblöja har aldrig tagit kål på nån bebis. Det blir ju inte så illa i bajsblöjan med magsovare: bajset trycks ju liksom inte in i rumpan :) .
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det låter mest som om den berömda attityden måste till. 8) Fundera på vad du vill ha sagt och säg det, fast med ramsan. Ramsa då så fort hon vaknar och låt henne vara sedan. Som sagt...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lillamolntuss

Tack! Vad skulle vi göra utan er fantastiska peppare & experter på detta forum? :heart: Här ska tas nya tag.
JH

Inlägg av JH »

kokos skrev:Faktiskt så upplever jag det så att Adrian blir mycket mer upprörd om jag går in och grejar med honom på morgonkvisten än om jag får honom att somna om enbart på ramsa. Har jag väl uppenbarat mig för honom så blir han skvatt galen.
Precis så är det! Om vi avvaktar, eller i värsta fall kör en pangramsa, på morgonkvisten så somnar hon nästan alltid om själv (nuförtiden! :roll: ). I morse (30 min före morgon) fortsatte hon dock att protestera vilt (för första gången på länge) och jag hörde liksom att hon inte låg som vanligt. Gick in och vände rätt och gick med ramsan och gissa om hon blev tokig :evil: :x !!! "VA, ska hon GÅÅÅ igen!!?? Vad är detta???!!"

Hade varit bättre att låta henne vara , hon kan väl somna med huvet åt fel håll om det är så! :D

Bajsa har hon också börjat göra på morgnarna den sista veckan, men verkar inte bry sig nämnvärt om det. :?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"