Vad tycker ni kloka människor att jag ska göra med min tös? Hon är 4,5 år och har alltid drömt mycket och "trasslat" på nätterna. Sedan lång tid är det dock inga problem. Hon kissar ibland på nätterna men travar då upp själv - har potta bredvid sängen - och sköter det jättebra. Sen lägger hon sig igen. När hon drömt något otrevligt brukar vi prata lite om det, konstaterar att det var en dröm och nu sover vi vidare och hon lägger sig ner och somnar.
Men sedan några nätter sover hon jätteoroligt, hon kastar sig av och an och vaknar gråtande gång på gång. Hon verkar knappt vaken, utan börjar gråta i sömnen tills hon slutligen vaknar till (halvvägs i alla fall) av det. Detta händer flera gånger under natten. Vi har försökt att lugna henne INNAN hon vaknar, så fort hon gråter i sömnen. Då har hon fortsatt sova, men detta händer ju flera gånger och så ska det ju inte vara. Mor och far vill också sova! Vi har även sett till att hon vaknat ordentligt, ev gått och kissat eller druckit lite vatten. Hon vet inte varför hon är ledsen (hon är väldigt verbal och försigkommen och brukar berätta utförligt om drömmar annars). De gånger vi väckt henne ordentligt har hon utan tvekan krupit ner i sängen och somnat om. Men en timme senare händer samma sak igen.
Vargen är ju inte där så till vida att hon inte är rädd för att somna om själv eller så. Men nånstans där i sömnen verkar det ändå vara vargbesök. Eller??? Går det över av sig själv? Hur ska vi hantera detta på bästa sätt?
4,5-åring som sover oroligt och gråter på nätterna
4,5-åring som sover oroligt och gråter på nätterna
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
Hej på dig!
Vill försöka mig på lite reflektioner trots att jag inte har någon erfarenhet av dylika problem. Synd att du fått vänta så länge på svar
, hoppas någon annan också kommer med input!
Jag tycker ni verkar sköta de oroliga nätterna alldeles förträffligt. Och detta är säkerligen något övergående. Har tösen varit med om någon stor förändring nyligen? Eller väntar något spännande framöver? Själv brukar jag få oroliga drömmar då något ovanligt eller stort snart ska inträffa.
Eftersom du har BB-barn får de ju den sömn de behöver, så övertrötthet lär det inte vara. Har du fått svar på vad det är hon drömmer om? Prata om drömmen i så fall, så att hon får hantera och bearbeta vad det nu kan vara dagtid.
Annars kan jag inte säga om det är något ni borde göra annorlunda. Jag tycker som sagt ni hanterar situationen vettigt. Det går alltid att använda sökfunktionen här på forumet och leta på mardrömmar
Hoppas det löser sig!
Vill försöka mig på lite reflektioner trots att jag inte har någon erfarenhet av dylika problem. Synd att du fått vänta så länge på svar
Jag tycker ni verkar sköta de oroliga nätterna alldeles förträffligt. Och detta är säkerligen något övergående. Har tösen varit med om någon stor förändring nyligen? Eller väntar något spännande framöver? Själv brukar jag få oroliga drömmar då något ovanligt eller stort snart ska inträffa.
Eftersom du har BB-barn får de ju den sömn de behöver, så övertrötthet lär det inte vara. Har du fått svar på vad det är hon drömmer om? Prata om drömmen i så fall, så att hon får hantera och bearbeta vad det nu kan vara dagtid.
Annars kan jag inte säga om det är något ni borde göra annorlunda. Jag tycker som sagt ni hanterar situationen vettigt. Det går alltid att använda sökfunktionen här på forumet och leta på mardrömmar
Hoppas det löser sig!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tusen tack för ditt svar! Det var gulligt av dig att ändå skriva några rader. Vet du, vi har fått besked. Det var inte vi som gjort fel och inte var det vargen heller. Det var borrelia! Närmare bestämt neuroborrelia, den form som sätter sig på nervsystemet och ger huvud, nack- och ledvärk, främst nattetid!!! Så nu kör vi dropp med antibiotika i tio dagar. Och tösen är sig själv igen. Och sover hyggligt, så gott det nu går med venkateter i armvecket som skaver och gör ont så fort man vänder sig.
Så kan det också vara!
Så kan det också vara!
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.