Ju mer jag läser ju snurrigare blir jag!! Hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
beccisen

Ju mer jag läser ju snurrigare blir jag!! Hjälp

Inlägg av beccisen »

Hej alla glada.. och ni andra med för den delen :lol:

Jag läser och läser allt jag kommer över.. PM, lathundar Barnaboken och försöker få ihop något ordentligt, men jag blir bara snurrigare.

Vad är skillnaden på påminnelseramsa och bekräftelseramsa??

Hur lång "ska" nattramsan vara??? Jag säger, och har alltd gjort, "Nattis tonnis ses imorrn" och sen går jag ut. Är det för kort nu när nappen ska bort också så jag behöver använda den mer, pga kommande protester??

När hon vaknar på natten under kuren (nu vaknar hon ca1,30 och får bröstet) ska jag säga samma ramsa som vid gonattet eller ska man ha en speciell mitt i natten??

Ska man säga en godmorgonramsa innan man plockar upp??

Jag kommer säkert med 100 frågor till, men vill så gärna ha alla förutsättningar för att lyckas. Snälla någon svara så gott ni kan.
Kram från Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
JH

Inlägg av JH »

Oj, oj! :lol: här var det frågor!

Har du verkligen läst ordentligt.... [-X :D

Du ska ha en nattramsa och en dagramsa (din nattramsa är ju jättebra, inte alls för kort! Man kan säga den lååååångsamt om man vill att den ska räcka längre). Nattramsan säger du när hon ska lägga sig och om hon vaknar innan den tid som du har satt för morgon. Dagsramsan använder du då hon ska somna på dagen. Dagsramsan ska inte innhålla ordet natt.

När du lägger barnet (eller om det vaknar under natten) så säger ramsan som ett "besked" (nu ska du sova). Om barnet inte somnar då så får du "påminna" barnet (joooo, du SKA sova) med en ny, kanske lite mer bestämd ramsa. När barnet sedan blir tyst och håller på att somna så "bekräftar" du att hon gör rätt med en bekräftelseramsa (lugnt och stilla och mysigt) Alla dessa ramsor innehåller samma ord (för dig "Nattis tonnis ses imorrn") men sägs på olika sätt med olika tonfall.

Ingen godmorgonramsa! Om hon vaknar inom marginalkvart och är glad så gör du bara ett mycket GLATT :D godmorgon, med tjo och tjim :D "Åhhh vad det är kul att vakna!!". Om hon vaknar och är ledsen så ska du ramsa så att hon blir lugn innan du tar upp henne (nattramsan alltså eftersom hon inte har gått upp än :D )

Läs mer!!! :D Och lycka till :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
beccisen

Inlägg av beccisen »

Tack tack tack.. Nu klarnade det jättemycket mer!!!!! :P :P

Jo jag vet att jag behöver läsa på mer, men dessa frågor lyckades jag inte få ihop alls.

Tack igen :)
Coola-killen -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Du frågar om längden på ramsan.
Den är bra, men den sägs x4. Kanske t.o.m. x6 eller x8 om det skulle behövas. Men beskedet och påminnelsen är alltså normalt x4 (Nattis tonnis ses imorrn, Nattis tonnis ses imorrn, Nattis tonnis ses imorrn, Nattis tonnis ses imorrn). Däremot räcker det att säga bekräftelsen x1 eller x2.

Fortsätt läs och lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
beccisen

Inlägg av beccisen »

Ok då är jag med. Jag förstod ju att jag fick säga den ett antal gånger, men då vet jag på beskedet med.

Även om jag inte börjat kura än så säger jag dagsramsan när hon ska sova under dagen med, men det är väl helt ok. Under nästa vecka ska jag sätta igång och kura tänkte jag (om jag känner mig säker) Skulle dock vilja se klippet på buffningen, men jag får inte upp den. Funkar klippet eller??

Kram Rebecca
Coola-killen -08
JH

Inlägg av JH »

Jag kan få upp den och titta på den i alla fall...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
beccisen

Inlägg av beccisen »

Det kanske är för att jag bra har modem, men jag får bara upp en svart bild där det står "ansluter" och sen händer inget mer.

Får kanske kolla hos nån som har bredband.

Nu börjar jag för övrigt att få koll på alla verktyg :)
Coola-killen -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Testa att klicka med högerknappen på musen över länken till buffningsklippet och klicka på "spara mål som" och testa om du kan spara er det på hårddisken och sedan öppna det därifrån.

Det borde funka även med modem.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
beccisen

Inlägg av beccisen »

Tack LO!

Nu funkade det, den var nog för stor för mitt modem :)

Kanoners kanoner :) Nu är det dax att buffa :) Fast vi har gjor ungefär så innan....

kram
Coola-killen -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"