SM och matvrak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
caroline_blom

Inlägg av caroline_blom »

I dag vaknade hon 5:20, pust lite tidigt. Jag gick upp och vagnade. Hon somna om en stund men inte riktigt. Sedan var det mat klockan 6:45. Sedan gick fm jättebra. Hon åt bra så när hon skulle sova långpasset tänkte jag att detta blir inga problem. Hon somna bra men sedan sov hon 45min och sedan var det svårt att få henne att somna om. Hon gnällde och skrek. Hon omade sig. När jag tog upp henne var hon inte så hungrig men gnällig. Hon börja gnaga på mig och då kände jag att det var en liten tand på väg upp. Fy vad jag kände mig dum mot henne. Här har hon ont och jag bara vagnar på. Pust ! Men i kväll fick hon gröten lite tidigare, sedan banan och amning. Somnade av sig själv kl. 19:00. Hon är så duktig.

Var på BVC i dag och vet ni vad hon sa. Jag tror du kan börja ge henne lite mer mat. Kanske mat först och sedan amma. Vill hon ha mat så ge henne det. Så mycket hon orkar. :D Tur att jag började med gröten innan jag fick för nu kan jag satsa på för fullt på middagen. Vad kul det skall bli att kunna ge henne hela måltider och inte bara smakisar. Fast vi har haft stora smakisar och avslutat med banan. Tror även BVC har lyssnat på er. :D

Ny fråga: Hur länge håller detta schema? Något jag skall ändra?

19-7 natt
7 Amma
8:45-9:30 sova
9:45 Amma 10:15 Mat
11:30-13:30 sova
13:30 Amma+frukt
15:30-16:15 sova
16:30 Gröt+frukt
18:30 Amma
Johanna född 2007-02-09
caroline_blom

Nu har vi ordning på nattsömnen. Hon somnar avsig själv efter nattslurken. Hon sover till 5:20-6. Liten slurk (skall bort men vill få ordning på schemat) sedan sover hon till 7. Allt väl så här långt.

Men nu till problemet. Vi har hamnat i vagnträsket. Slutar jag vagna så somnar hon inte. Hon är inte hungrig utan kan inte somna. Funderar på att mörklägga rummet. Vad tror ni ? Kan detta bli ett problem med att skilja på natt och dag? Hur hjälper jag henne lättas?
Johanna född 2007-02-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mörklägg! Det är absolut viktigare än man kan tro för att de ska kunna förstå att det fortfarande är natt.

Sen för att sluta vagna får du hitta din metod. Vi flyttade bryskt in honom i spjälsäng och gnuggade in ramsan med en liten minikur, men innan hade vi övergått att ALDRIG vagna, möjligen skaka i vagnen. Vivaldi hjälpe också storartat (jag älskar inte Mozart...) för dagsömnen.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra jobbat, för övrigt! :D :thumbsup:
caroline_blom

Märks att jag är trött idag. :cry: Dagsömnen blir bara värre och värre. Hon somnar inte ordentligt. I dag har varit skit. Hon somnade efter 15min vagnande på första passet. Nästa pass sov hon 30min uppdelat på massa småstunder. Nästa pass var hon övertrött, konstigt :oops: och sov efter 15min bara 30min pust!!

Jag tror att jag har hittat mina problem. Jag har fastnat i vagnträsket och nattslurken förknippas med sömn. I kväll skall det skrattas efter nattslurken.
Har gett nattslurken i mörkt rum och hon har somnat vid bröstet och vaknat till efter rap med kanske inte tillräckligt. Skall vi tända ljuset och gosa lite efter nattslurken?
Jag undrade om jag skall mörklägga på dagen också?? På natten har vi mörkt.

Tack TorpSara för snabba svar.
Johanna född 2007-02-09
caroline_blom

Märks att jag är trött idag. :cry: Dagsömnen blir bara värre och värre. Hon somnar inte ordentligt. I dag har varit skit. Hon somnade efter 15min vagnande på första passet. Nästa pass sov hon 30min uppdelat på massa småstunder. Nästa pass var hon övertrött, konstigt :oops: och sov efter 15min bara 30min pust!!

Jag tror att jag har hittat mina problem. Jag har fastnat i vagnträsket och nattslurken förknippas med sömn. I kväll skall det skrattas efter nattslurken.
Har gett nattslurken i mörkt rum och hon har somnat vid bröstet och vaknat till efter rap med kanske inte tillräckligt. Skall vi tända ljuset och gosa lite efter nattslurken?
Jag undrade om jag skall mörklägga på dagen också?? På natten har vi mörkt.

Tack TorpSara för snabba svar.
Johanna född 2007-02-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur ser schemat ut? Ger du nattslurk i sömnen? Annars ska du ge den någon annanstans, vaken och inte sövande! Skratta och bums i säng.

Och här har vi ett STORT vagningsträsk! Och ni båda sitter hårt fast! Det går att sluta, se det som en liten kur det också. Vi slutade vagna helt, dunkade rytmiskt i handtaget (skitbra) istället och skakade. När vi gjorde det så slutade han också att skarva i lurarna... :roll: Men sen när vi flyttade till spjälis var det Vivaldi på HÖG volym som gjorde susen.
caroline_blom

Vi har haft problem med att allt annat är roligare än att ammas. Det finns alltid något att titta på m m. Jag började ligga och amma i sovrummet och det gick bättre. Släcker jag ljuset går det jättebra. Men det är klart att det är sövande att ligga mörkt och varmt nära mamma. Vi får ändra på det. Kan bli en tuff kväll känner jag. Men kanske lika bra att flytta över i spjälsängen.
Johanna född 2007-02-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ah, en trasselmaja. Gör då det som funkar bäst. Men håll henne vaken, eller väck ordentligt.
caroline_blom

Jag gjorde som jag brukar men sedan gick vi tillbaka till TV-rummet. Då vaknar vår lilla nyfikna tjej. Vi satte oss i soffan en stund för att inga rapar skulle finnas kvar. Sedan flög vi till sängen( inte vagnen), lade på filten, busade lite och sa god natt. Sedan gick jag till köket och diskade. Inte ett ljud hördes och sedan efter tio minuter smög jag in och då sov hon. :shock: Skall försöka samma sak på dagen. Kan jag ha mörkt även då ?
Johanna född 2007-02-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Där ser man! Attitude! 8) Jag har lite mörkare på dagen, men inte becksvart. Jag tycker att det funkar bra.
caroline_blom

HJJÄÄLLPPPP!!!!!!

Hon somnar inte. Hon är trött, har missat massa sömn de sista dagarna. Vagna funkar inte. Försökte samma sak som i går kväll. Men hon bara skrek. Kan inte lugna henne. Jag förstår varför nappen finns. Efter 30min av skrik fick hon panik och nu sitter hon i mitt knä och snyftar. Vad skall jag göra. Kan det vara hennes tand som spökar? Kan jag inte svara på hennes frågor längre ? Vagnar funkar inte ???

Både hon och jag gråter. Snälla peppa mig.
Johanna född 2007-02-09
caroline_blom

Förlåt, nu gnällde jag igen. :oops:
Jag tror det är tanden som spökar för hon har varit gnällig hela dagen. Äter lite för lite och kanske gör det ont när hon råkar bita i skeden. Hon skriker i bland vid matningen. I dag har allt varit upp och ner. Men jag har försökt få i henne en massa mat och det har lyckats. Hon har sovit lite mer i dag. Nya tag i morgon.
Johanna född 2007-02-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så ska det låta! Man kan ge en alvedon om det är förfärligt jobbigt. En skorpa brukar också vara toppen, och kalla gurkstavar. :thumbsup:
caroline_blom

Nu är vi tillbaka med nya frågor. Vi har fått ordning på maten och insomningen. Hon somnar själv alla passen. Glad och nöjd somnar hon. Men nu till problemet. Hon sover bara 30-45min sedan är det hopplöst att få henne att somna om. Hon är inte hungrig och är vi ute och går ligger hon nöjd kvar och tittar på allt som rör sig. Inne skriker hon snart upp sig. Matvargar och tandtroll gjorde så att jag tog upp henne. Hon är inte hungrig utan pigg och glad. Blir hon inte tillräckligt uttröttad mellan sovpassen? Ligger kanske förmycket still? På natten sover hon bra. Vi har kvar nattmålet för jag hade hoppats på att få ordning på sovpasset mitt på dagen först. Kanske får ändra mig.
Johanna född 2007-02-09
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"