Fundering kring fläckar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
father of sons

Fundering kring fläckar

Inlägg av father of sons »

:D

Vår son har kläder som jag bar på 70-talet och vi har märkt att de klarar fläckar bättre än nya kläder. :-k

Vad beror det på?

Ni som använder galltvål, hur gör ni? Köpte en flaska flytande och det funkar sådär...

liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Frågan om 70-talskläderna har jag inget bra svar på och egentligen inte galltvålsfrågan heller...

Men en av mina vänner har gett mig ett fläcktips. Vanligt handdiskmedel. Än så länge så är det bara nyponsoppa hon inte har fått bort helt. Innan hon slänger plagget i tvätten så fuktar hon den torkade fläcken och gnuggar in diskmedel och sen tvättar hon som vanligt. Hon har tex behandlat en vit skjorta som var totalt nedkladdad med banan så, och det syns inte att den har varit smutsig!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sussi

Inlägg av Sussi »

70-talskläderna har inte jag heller nåt bra svar på... Kanske är det bättre kvalitet alt. mindre kemikalier i de, en vild gissning bara :!:

Handdiskmedel, i alla fall gröna Yes, är superduper :D Mina små söner hade ätit choklad i vär beiga soffa igår, och lyckats spilla med många fläckar som följd :cry: Jag tog en droppe Yes på en svamp, gnuggade på fläckarna och torkade efter med en ren fuktig trasa. Nu syns så gott som ingenting! Kläderna gnuggas direkt med en droppe, eller så använder jag Ta-bort spray. Sprejar på fläcken direkt när jag lägger den i tvättkorgen, det brukar gå bort i tvätten sen.

Galltvål har jag aldrig prövat, men hört att det ska vara bra.

Lycka till med tvätteriet :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
EK

Inlägg av EK »

Läste det här tipset i senaste mama:

Blanda 1 dl ljummet vatten med en halv tesked citronsyra (finns bland kryddorna i matbutiken), dränk in fläcken, låt ligga en stund och tvätta som vanligt.
Mamma till pojke f?dd -03
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Vill bara nämna att diskmedelstricket fungerar även på väl intorkade fläckar (på kläder) om man inte alltid kommer ihåg att preparera fläckarna direkt :wink: :lol: :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
kokos

Inlägg av kokos »

Med diskmedel behöver man inte ens tvätta plagget direkt utan häll på diskmedel på fläcken och låt torka in tills det är dags att tvätta.

Ang galltvål har jag en riktig tvål: inte flytande. Löddrar upp lite som med en vanlig tvål och gnussar på fläcken direkt med tvålen. Med galltvålen ser man direkt om fläcken löser sig och sen stoppar man in plagget i maskinen direkt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

Inlägg av father of sons »

Tack, alla!
Vi ska prova samtliga tips.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 70-talskläderna var av bättre kvalisort (barnbarnsord). Folk konsumerade inte kläder i tillnärmelsevis samma takt som nu. Nu är det meningen att vi ska köpa nytt ständigt och jämt, inte minst till barnen, för att se "fräscha" ut. På 70-talet hade jag sex barn som alla "ärvde" varandra och kläderna höll för mer än så :roll: De enda outrotliga fläckarna var av bläck :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"