Vaknar och skriker varenda lur på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Vaknar och skriker varenda lur på dagen

Inlägg av Kristin »

Hej!

Är det OSUNT att plutten vaknar varenda dagslur och skriker som i värsta mardrömmen? Har vi gjort fel eftersom han gör detta? Han gör det ALDRIG när han vaknar på morgonen. Aldrig. Då kan han ligga själv lääääänge.

Han vaknar fortfarande efter 35 min på kortlurarna (45 min). När jag tänker efter, har han alltid gjort det (även innan Japan då vi kurade om honom). Han blir alltid glad inom 2-3 min när vi tagit upp honom, men det gör ont i modershjärtat att han så gott som ALLTID vaknar med detta skrik.

Den långa middagsluren har blivit bättre och han sover hela luren flera gånger i veckan :D.

Egentligen hade jag bestämt mig för att strunta i att han alltid vaknar efter 35 min, men jag kan inte "komma över" det faktum att han vaknar upp med detta skrik :cry: :evil:.

Skall vi bara strunta i det och tänka "han är sån, det blir nog folk av honom med :wink:" eller? Han somnar in bra på dagen och definitivt inför natten, sover hela nätterna och är en glad kis under vakentiden.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

I ditt inlägg låter det som att ni har upp honom då han skriker. Då har ni kanske fastnat i en ond cirkel "jag skriker, då tar de upp mig"

Man ska alltid lugna barnet i sängen INNAN man tar upp det. Detta för att vis för barnet att sängen är en trygg och bra plats att vara på :wink:

Nu "svarar" ni ju hon om tvärtom och bekräftar att vargen finns...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nej, jag tar inte upp honom då han skriker, men i en mikropaus rusar jag in och skådespelar ett glatt HEEEEEJ gubben!!! Jag kan inte minnas att jag har fått honom helt tyst med bara ramsan (jo, hände en gång i förra veckan då jag ramsade argt/bestämt). Om jag säger så här, jag kan gå in till honom då han skriker, men jag tar inte upp honom förrän han är lugn. Lugnar honom som man "ska" i sängen.

Jag har inga problem med att han inte sover hela luren ut (brydde mig mer förr), men då vill jag att han skall vakna glad eller åtminstone bara pipa till litegrann, inte gallskrika som nu :cry:.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Kristin skrev:men då vill jag att han skall vakna glad eller åtminstone bara pipa till litegrann, inte gallskrika som nu :cry:.

Hmmm... :-k Nu låter det som att du är inne i en självömkansperiod (har själv varit inne i en under värsta vargtimmesproblemen :) )

Nä, fokus på barnet och inte på dig och dina önskemål, så ska du se att bara den attitydändringen för goda saker med sig! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Feltolkat inlägg! Den ledsna figuren är riktad till plutten då jag tycker synd om HONOM och inte mig själv. Det kan ju inte vara kul att vakna upp så in i bomben upprörd var enda lur eller hur? Man skulle kunna tro att han är vettskrämd och då blir jag rädd att JAG har åsamkat honom detta.

Om han vaknar GLAD är han nöjd med luren. Vaknar han vettskrämd så är något fel. Vore han inte så trygg och glad då han är vaken så skulle jag absolut tro att något var fel (dvs att vi gjort något fel. Att vi får honom otrygg).

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde: det hade ju varit en sak om han hade varit 1 månad, men nu är han 7 månader och har varit med i kuren sedan han var 3 månader. Skriket är precis som ett överlevnadsångestskrik. Mycket tårar och rödflammig i ansiktet.

Är det bättre för HONOM om vi bara låter honom sova 30 min så att VI får väcka (20 min känns som en för kort längd)? I och för sig händer det ju att vi får väcka efter 45 min, men det är bara någon gång i veckan. Snart är det ju dags att ändra schemat så...

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Ber om ursäkt om jag feltolkade, men det låter ändå som att du funderar väldigt mycket kring vad DU gör, gör du rätt?, gör du fel?, ska du göra si? ska du göra så? Blir kanske för mycket tänkande och för lite självklarhet?

Tror att du måste bestämma dig för en längd på lurarna och hålla dig till det! Är det 30 så är det 30, då ska han inte sova 45. Är det 45 så är det 45, då ska han inte upp efter 35. Ta ledningen och bestäm dig!

Hur många 45 pass har du om dagen? Kanske kan du ändra ett av dem till en 20-minutare, det gjorde vi för 1 vecka sedan, och våra barn är ju nästan jämngamla :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Sover han bara 30 minuter även om ni t ex är ute och promenerar med vagnen? Annars kanske det kan vara ett sätt att få sovtiden att sätta sig?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Oups!

Jag har svarat på min andra tråd om schema för 7-månaders.. Intresserade kan klicka på den tråden i stället...

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fastare schema och en lugn och lugnande solfjäder den tid det tar för att få honom tyst och sömntung, plus ramsa, är vad jag tror ska till här. Och snälla nån, ut med dina virriga orosvargar :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"