Hejsan allihopa
Jag har nu blivit tvåbarnsmor, härligt värre! Den yngsta, Signe, är snart 3 mån o har precis kommit hem från sjukhusvistelse i 5 dagar. Hon var förkyld ett tag innan o sen blev det bara värre o nu är det konstaterat att det var RS-virus. Hursomhelst så hade vi rätt bra koll på livet o sömn osv innan allt det här, men nu när hon varit så sjuk så har vi tappat allt! När hon var som sämst så orkade hon inte äta som hon skulle o då blev det så att hon fick äta oftare osv. Nätterna förut var kanon, med sömn mellan 6-8 timmar varje natt. Nu är det inte alls lika länge, snarare 3-4 timmar mellan målen. Nu undrar jag om det här kanske beror på att hon måste äta ikapp sig efter sjukdomen eller om hon inte ska få äta på natten?
Sen undrar jag även när man brukar börja lägga de här små lite tidigare på kvällen? Nu blir det så att hon lägger sig när vi lägger oss, typ vid tiotiden, men det kanske är för sent för henne?
Nu ska jag införa standardmodellen för att se om allt ordnar till sig av sig självt, men jag undrar om man först ska skriva ner hennes tider som de är idag, eller ska jag bara köra igång med standardmodellen direkt? Kanske nätterna ordnar sig då oxå?
Undrar även hur ni andra gör vid insomning på kvällen, lägger ni ner barnen vakna eller låter ni dem äta tills de har somnat? Själv låter jag Signe äta tills hon somnat, men det kanske inte är nån bra lösning på sikt, men hur ska jag göra för att hon ska vara vaken? Hon vaknar ibland när jag flyttar över henne till vaggan o när hon inte somnar själv så har vi "vagnat" i vaggan tills hon somnar.
Tack på förhand!
Marita
mamma till Wille 041217, kurad vid åtta månader
samt Signe 070328
RS-virus har ordnat kaos i vår värld!
Hej!
Hoppas lillan mår bättre nu. Styr upp tillvaron mha av Standardmodellen, läs här hur du ska göra:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Lycka till!
/Elle
Hoppas lillan mår bättre nu. Styr upp tillvaron mha av Standardmodellen, läs här hur du ska göra:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Lycka till!
/Elle
Hej!
Vad tråkigt med RS! Min lilltufsa fick det när hon var 7-8 v och vi var också inlagda en stund. Hon kräktes upp hela mål, så det var bara att börja om från början igen, efter en stund. Ammade mer eller mindre nonstop i några veckor, både svettigt och
. Och däremellan hann jag med TVÅ tillväxtperioder, en FÖRE sjukhusvistelsen, och en EFTER. Så kan du ev märka av att det blir för dig också. Men sen gick vi tämligen omgående på schematänket igen. Så jag tror inte det tog mer än ett par veckor innan vi var tillbaka rätt igen, helt enkelt genom att hon fick den vakentid och den mängd mat hon behövde DAGTID, med viss benägen hjälp från mig förstås. Jag tycker absolut att du ska ta 3-4 dagar att studera hennes preferenser innan du sätter schema, om du inte använt SM innan. Sen kan du förstås titta på förslagsscheman här på forumet för att få tips.
Vad gäller att lägga vaken eller inte. Jag tror du har mycket igen av att lägga vaken, både dag och natt. Hon är stor och fixar ju detta förträffligt nu. Men visst behövs ibland lite hjälp. Och när sån benägen hjälp ibland behövs, tycker jag det är betydligt lättare med vagn än vagga. Om man behöver hjälp att komma till ro. Vi använde vagn dagtid och spjälsäng nattetid och hon lades oftast vaken, och tog ca 20 min på sig för att själv somna. Men behövs verktyg kan du ju då buffa. Se bara till att hon får i sig den mat hon behöver under de vakna timmarna så har du snabbt nätterna tillbaka. All info har du i kompendiet som beskriver Standardmodellen.
Kram Ewa
Vad tråkigt med RS! Min lilltufsa fick det när hon var 7-8 v och vi var också inlagda en stund. Hon kräktes upp hela mål, så det var bara att börja om från början igen, efter en stund. Ammade mer eller mindre nonstop i några veckor, både svettigt och
Vad gäller att lägga vaken eller inte. Jag tror du har mycket igen av att lägga vaken, både dag och natt. Hon är stor och fixar ju detta förträffligt nu. Men visst behövs ibland lite hjälp. Och när sån benägen hjälp ibland behövs, tycker jag det är betydligt lättare med vagn än vagga. Om man behöver hjälp att komma till ro. Vi använde vagn dagtid och spjälsäng nattetid och hon lades oftast vaken, och tog ca 20 min på sig för att själv somna. Men behövs verktyg kan du ju då buffa. Se bara till att hon får i sig den mat hon behöver under de vakna timmarna så har du snabbt nätterna tillbaka. All info har du i kompendiet som beskriver Standardmodellen.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej hej
Jag lät det gå några dagar, enligt era råd o sen körde jag på med massor utan käk enligt SM o vips så sover hon nu så mycket bättre. Rekordet inatt var att hon somnade vid tiotiden o sen vaknade hon vid nio imorse, mina bröst var sprängfärdiga, men hon var glad o nöjd!
Hittade några schemaförslag o där står det ju att man ska lägga dem tidigare nu, men jag får inte riktigt till det där. Sen undrar jag om läggningstiden enligt de scheman som jag sett är då man börjar ge nattmålet eller om det är då de ska sova??? Skulle gissa att det är det senare, men just nu är vår rytm det förstnämnda.
Tusen tack för att ni finns o svarar!
Marita
mamma till Wille 041217
o Signe 070328
Jag lät det gå några dagar, enligt era råd o sen körde jag på med massor utan käk enligt SM o vips så sover hon nu så mycket bättre. Rekordet inatt var att hon somnade vid tiotiden o sen vaknade hon vid nio imorse, mina bröst var sprängfärdiga, men hon var glad o nöjd!
Hittade några schemaförslag o där står det ju att man ska lägga dem tidigare nu, men jag får inte riktigt till det där. Sen undrar jag om läggningstiden enligt de scheman som jag sett är då man börjar ge nattmålet eller om det är då de ska sova??? Skulle gissa att det är det senare, men just nu är vår rytm det förstnämnda.
Tusen tack för att ni finns o svarar!
Marita
mamma till Wille 041217
o Signe 070328
Vad härligt att det fungerat så bra!
Hon behöver troligen tidigare kvällar, och kommer då inte heller att snusa ända till 9, men timmarna blir ju desamma. Ett klassiskt schema brukar vara:
Natt 19-07
Sova under dagen: 45-2-45
Lycka till!
Hon behöver troligen tidigare kvällar, och kommer då inte heller att snusa ända till 9, men timmarna blir ju desamma. Ett klassiskt schema brukar vara:
Natt 19-07
Sova under dagen: 45-2-45
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06