Ramsan tar inte...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bellsebub

Ramsan tar inte...

Inlägg av Bellsebub »

Hej alla, ny användare här!

Jag provade att skriva i en befintlig tråd men försöker här istället =)

Har alltså 2 6-månaders tvillingar som inte tar ramsan vi omsövning... Har precis fått 2 vakna tjejer nu och börjat tvivla starkt *suck*
Ramsan tar liksom inte, dom bara stegras av den.

S har vaknat tidigt varje morgon och vägrar verkligen somna om. Första morgonen hade hon bajsat och jag tog, tyvärr, upp henne för att byta och då var det ju kört =(
2:a morgonen så hade jag ju lärt mig av mitt misstag och bytte i sängen men Tji, samma resultat. Skrik i 25 minuter tills jag gav upp och tog upp 5 minuter före "morgon" Men då vaknade hon 6 iallafall, nu var den 4!

Har några frågor som kanske kan få mig på rätt spår igen...

* Är det ok om dom skriker lite? Har läst att dom inte ska det för det är en fråga som behöver besvaras, men hur svara om ramsan inte tar...
* Solfjädern, har läst om en som höll en fjäder i 10 minuter, är det ok med så länge?

*suck* Trött nu, blev säkert osammanhängande och virrigt men jag hoppas ni förstår mig =)
Har beställt boken och väntar ivrigt på den!

*kram* Malin
>>> Lycklig mamma åt tvillingtjejerna Linna & Sanna, födda 061206 <<<
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Och välkommen hit! :lol:

Har du kurat flickorna?

Attityden är A och O, och ramsan är inte en "knapp" man trycker på och barnen somnar knall och fall. Utan det är upp till dig att genom ramsan lugna bekräfta och besvara frågorna som barnen ställer till dig.

Ja barn gråt är frågor och dom ska besvaras och dom kommer fortsätta att ställa frågor tills dom får "rätt" svar. Att du håller vargen borta, att det är tryggt att sova, ja sängen är en tryggplats! och barnskrik kommer man aldrig ifrån hur man än gör, och det är inget farligt som måste tystas ner direkt, låt barnet reagera och lämna det aldrig utan svar!

Och om du, som du skriver, börja tvivla så för du genast över det till barnen och då kan du omöjligen ge dom ett betryggande svar. När dom stegras av ramsan så har du ställt barnet en ny fråga (typ visst kan du somna om nu, snälla?)som den istället hade velat ha ett svar på.

Så: Jobba jobba på attityden av självklarhet, prova inte olika saker utan välj en strategi och håll dig till den.

Då kan hålla solfjädern så länge som det behövs.

Ang tidiga uppvak så är detta ett jätte vanligt problem och det kan ta ett tag innan det sätter sig. Men ha bra mörkläggning, det ska vara kolsvart, skaffa väckar klocka, ge en pangramsar vid första pip, för att mota olle i grind
Och sedan avakta in i det längsta, gärna med öronproppar och om det VERKLIGEN behövs se ge en påminnels ramsa!

Jag hoppas du har fått lite mer klarhet, och hoppas det kanske kan vara till nån hjälp! och lycka till nu!! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bellsebub

Tack!

Inlägg av Bellsebub »

Tack för svaret =)

En annan sak... I morse var det verkligen helt omöjligt att få S att somna om så till slut, för att få nån sömn överhuvudtaget så la jag över henne i vagnen. Där somnade hon ögonaböj, men känns som ett riktigt nederlag...
Är det ok att lägga i vagnen, efter sängen?

*kram* Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Nej du förvirrar bara lilla barnet, klara tydliga besked ska det vara. Inge frågetecken. Utan har du bestämmt att sängen är sovplatsen, så är den också det. Och du måste ha större förtroenda för lilla barnet, som klarar så mycket mer än du tror :wink:
Ang tidiga uppvak så är detta ett jätte vanligt problem och det kan ta ett tag innan det sätter sig. Men ha bra mörkläggning, det ska vara kolsvart, skaffa väckar klocka, ge en pangramsar vid första pip, för att mota olle i grind
Och sedan avakta in i det längsta, gärna med öronproppar och om det VERKLIGEN behövs se ge en påminnels ramsa!
Använd dig av denna så kommer dom snart att sova gott om mornarna, men ös på med en skopa tålamod, allt sker inte som i ett troll slag, kom ihåg att shn är en process och bitvis tar man ett steg fram och två bak. Detta kommer att gå så fint så, Lycka till! :thumbsup:
Bellsebub

Måste bara fråga...

Inlägg av Bellsebub »

har bestämt oss för att avvakta lite med ramsan tills boken kommit, vilket jag hoppas händer när som helst :) och då undrar jag

Vad göra när, som i natt, dom vaknar och bara skriker... Solfjädern är ett verktyg som jag fortfarande använder då det oftast funkar tokbra Men nu inatt så gick det bara inte =(

Ena tjejen somnade efter en fjäder, var vaken ca 30 minuter, men den andra blir bara ännu mer förbaskad och tillslut jätteledsen av den... Tillslut fick hon bara ligga där och skrika/gråta eftersom ingenting fungerade. Nu klockan 4 försökte jag igen men då har hon alltså legat i 1½ timma och det funkade ju förståss inte nu heller =(

Jag vet att det är min attityd som är boven i dramat (hoppas förändra den rejält när boken kommer) men vad göra när hon bara gråter och ligger och snyfthickar?

Slutade förståss att jag tog upp henne och då när jag såg hur hon bara låg och gapade, liksom för att få luft så brast det helt för mig. Började själv gråta och gör det än =( Otroligt nog så somnade hjärtat i min säng, bredvid mig, fastän jag grät

Usch, läste en tråd tidigare om en mamma som undrade när det börjar bli skadligt för barnet. Börjar tänka själv i dom banorna nu...
Som sagt. vad göra när barnet verkligen gråter?
För det tar liksom slut på mig, skrik kan jag ta men inte gråten!

tacksam för svar *kram*
Bellsebub

Glömde...

Inlägg av Bellsebub »

En annan sak...

Hon liksom somnar till och sen vaknar hon med gallskrik/gråt, lugnar sig, somnar, vaknar osv.

Känns som om det är fjädern som gör det.. att hon liksom somnar in i en "tvångkänsla" coh därför vaknar i samma tillstånd. Måste ju då oxå tillägga att slutar jag med fjädern när hon lugnat sig så skriker hon igen, så uppenbarligen gör jag nåt fel, det är jag absolut medveten om och ska ändra på. Men vad göra under tiden jag väntar på boken...
duggan

Inlägg av duggan »

Du har alltså inte genomfört kuren med stor stil? För det finna massor med matreal och även en lathund på hur kurens 4 först dygn går till. Jag tycker att du börjar med att gå igenom detta, även om inte boken kommit och läser på och läser på och läser på :wink:

Du får ursäkta men man ska veta när och varför man gör- och det är därför dina älsklingar också gråter som dom gör-du har inte svaret å dom.

Solfjädrar du tills hon är sömntung eller sover? För om du solfjädrar tills sömnen kommer så vaknar hon ju i första sömn skarvet (efter 5 min) och undrar för solfjädern är som hon hade när hon somnade..

Ramsan är verktygens verktyg kan man säga, JAG har inprecip inte använt buffning eller solfjäder sedan jag kurade (5 månaders sen), utan det ända jag använder är ramsan...om det skulle behövas...Så jag tycker du börjar läsa på nu! Så du kan starta kuren och introducera ramsan snarast för om lilla älsklingen blir arg av solfjädern är det för att hon vill ha ett svar..ÄR DET TRYGGT ATT SOVA HÄR MAMMA??!!SJÄLV??!! och om du går in och solfjädrar hela tiden kan du ju inte ge rätt besked, att: JA ÄLSKLING; DU KAN SOVA HÄR SJÄLV TRYGGT OCH LUNGT!!-för med din närvoro som kommer in igen och igen när hon frågar så säger du:jag måste beskydda dig, här är ingen trygg plats..Då blir hon skräckslagen, hur i hela friden ska jag kunna sova...?
Förstår du hur jag menar?

Och odla på attityden, men den kommer mer och mer, när du blir medveten om vad och när du ska göra!

Återkom om fler frågor dyker upp!! :thumbsup:
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

Tack för snabbt svar igen =)

Jag vet att vi gjorde fel när vi började köra med SHN, trodde jag hade fattat allt men jisses va många :?: det dyker upp på vägen! Varav jag snabbt som attans betällde boken =)
Jag är övertygad om att det kommer gå tokbra när vi läst på ordentligt och inte bara köra halvdant.

Ber om ursäkt för mina förrvirrade och osammanhängade inlägg i natt med Usch, va jag mådde pyton!

Tack för att ni finns!
*kram*
duggan

Inlägg av duggan »

Jag äe också helt övertgad om att detta går som en dans, så fort du fått chans att läsa på mer, och köra en kur med stor stil!

Och självklart finns vi här för frågor!! Jag har ju själv vart i sin sits! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :!:
Jag har lite tankar här,
Om jag hade tvillingar skulle jag nog försöka kura dom i vardera rum, så jag skulle ha möjlighet att avlyssna skriket, för det enskilda barnet.
På så vis tror jag också att de inte skulle fastna i varandras skrikande :roll:
Sen då ramsan tar skulle jag flytta över dom i samma rum. Men det är jag det :? .
andra som har tvillingar har säkert lyckats kura i samma rum.
Men jag skulle nog ha försökt kura i två barn, i två olika rum.

Sen så vet jag inte riktig i vilket skede av kuren du är, eller har varit, men det verkar ju om att ramsan inte tar.
Men, det verkar vara så att barnens sovrum är en vältrafikerad gata :roll: och den ska ju helst inte trafikeras alls, efter kurens första natt.
Då inskränks trafiken till i princip INGENTING.
Verktygen används vid det glada beskedet, där ramsan är huvudverktyget, och även framöver, i all framtid. Det är ramsan som är verktyget, de andra verktygen avvecklar du en efter en. De ska inte behövas, rummet ska inte trafikeras. Det ska vara lugna gatan där. För på natten händer ingenting.
Två av verktygen behåller du:
avlyssnandet(avvaktandet) och ramsan.

Det verkar lite som du fastna i verktygs lådan, och därigenom berättat för barnen att ramsan inte är ett godtagbart svar. Ramsan är ju verktygens verktyg, och den förlorar sin betydelse om du verktygar stup i kvarten efter ramsan.

Sen ska du vara en aningens sparsam med ramsan, går den inte fram, genom allt skrik, så uthärda tills den gör det. När skriket emellanåt tycks gå ner, man hör hur tröttheten kryper på genom skriket. Där och då når ramsan fram. Sen stegras skriket, ilsket, och går upp igen, avvakta, nu går det snart ner igen, ramsa då. Tystnad, bra :!: ge bekräftelse ramsan.

Som du förstår så skriks det en hel del, det kan man inte komma i från, ingen metod är skrik fri, inte ens om man inte kör någon metod alls. Det skriks mycket ändå.
Men man lämnar inte barnet med ett obesvarat skrik, det sista man gör innan barnet somnar är ett betryggande svar. De somnar inte övergivet. Om du förstår :?
Under kurens framförallt första dag så blir det mer skrik, men sen skriks det jusst inte så mycket mer, förstår du :?:
Bellsebub

*suck*

Inlägg av Bellsebub »

Måste bara få klaga av mig lite...

Beställde boken den 13/6, betalningsbekräftelse kom den 21/6 men fortfarande ingen bok!
Stog i betalningsbekräftelsen att beräknad lev. tid var 2 vardagar men har gått en vecka nu.

Nån som vet om det brukar vara så eller ska jag kontakta infon tro?

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Jag rösar för att du kontaktar infon, om det blitt något tjorv!!!
Bellsebub

Inlägg av Bellsebub »

Hej igen!

Nu har boken äntligen kommit, hjälpte visst att gnälla lite :wink:

Dyker dock upp nån fråga såhär under tiden jag läser...
Som det är nu så sover dom i vagnen dagtid.
Jag vill ju helst att dom ligger i sängen men vill ändå kunna gå ut och gå under dagarna så hur är det med att ta dagslurarna på olika ställen?
Blir det förvirrande för dom små?

Kommer säkert fler frågor snart... =)

//Malin
Bellsebub

Nu då!

Inlägg av Bellsebub »

Hej igen!

Nu har boken äntligen kommit, hjälpte visst att gnälla lite :wink:

Dyker dock upp nån fråga såhär under tiden jag läser...
Som det är nu så sover dom i vagnen dagtid.
Jag vill ju helst att dom ligger i sängen men vill ändå kunna gå ut och gå under dagarna så hur är det med att ta dagslurarna på olika ställen?
Blir det förvirrande för dom små?

Kommer säkert fler frågor snart... =)

//Malin
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Malin!

Vad bra att boken kommit, läs på nu tills allt känns glasklart! Du kan ha dagslurar både i säng och vagn men du måste vara konsekvent så att samma lur är på samma plats varje dag. När sedan lurarna sitter glasklart kan du vara flexibel med sovplats men inte förr!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"