Hjälp mig förstå!!!!!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ylvalina

Hjälp mig förstå!!!!!!!

Inlägg av Ylvalina »

Hej!

Jag vet knappt om jag vågar skriva hit med tanke på att vi aldrig genomfört en SHN-kur på vår kille (nu snart 18 mån). Kanske ingen som vill ge oss några råd för att vi just aldrig kört kuren....förutom just rådet att köra kuren. Jag har dock läst massor om kuren, men så fort vi varit på väg att starta kuren, så har han helt plötsligt sovit bra igen. Min förhoppning med detta inlägg är att nån kan hjälpa oss förstå varför saker och ting krånglar nu.

Lite bakgrund....Han har alltid varit lite småkrånglig med sömnen, men när han var ca 6 mån hittade vi en metod som fick honom att somna in lungt (innan dess ammade jag till sömns). Vi sjöng då först fyra sånger, sa gonatt och gick sedan ut ur rummet. När han sedan vaknade på natten (vanligtvis mellan 4-5 på morgonen) så ammade jag honom igen varpå han somnade snällt om och vi vaknade vid 8-9 tiden. Jätteskönt tyckte jag, och allt funkade så bra. Sådär bra hade vi det i nästan ett halvår, till dess att jag ville sluta amma då han var ca 12 mån. DÅ började strulet med nattliga uppvak och svårigheter att somna om på natten. Jag hade ju liksom inte bröstet att ta till längre....
Allt detta sammanföll också med att han lärde sig att ställa sig upp, vilket medförde att så fort man sagt gonatt (vi sjöng fortfarande våra fyra sånger innan) så studsade han upp som en fjäder och skakade galler och skrek. Likadant var det på natten när han vaknade, och då gick vi in och sjöng igen och upprepade proceduren.
Efter ett par veckor så lugnade det dock ner sig och läggningen funkade igen, men liknande problem har kommit och gått sedan dess.

När det började krångla IGEN ( för ca 3 veckor sedan) med både läggning och vid uppvak, så började vi inse att vi nog inte skulle sjunga för honom mitt i natten och så att säga hålla honom sällskap. Så nu har vi övergått till att ramsa faktiskt. Men vid läggning så sjunger vi fortfarande våra fyra sånger först, solfjädrar under tiden och ramsar sedan 4 gånger på väg ut samt en bekräftelseramsa när det är tyst. Det tog bara två bökiga läggningar innan detta nya läggningsförfarande "satt". När han nu vaknar på natten (ställer sig upp och skriker) så börjar vi med att ramsa, och i värsta fall går vi in och solfjädrar i ca 10-15 sek och går ut med ramsan. Detta köper han också, och oftast lägger han sig ner utan att man behövt gå in. Men det skriks säkert ett par-tre minuter i allafall innan han finner sig i situationen.

Men trots att det känns som att han köpt iden med ramsa vid läggning och uppvak så vaknar han ändå 3-4 ggr per natt, och nu börjar jag känna mig riktigt trött på dagarna.

Vad ÄR det egentligen som kan spöka? Är det att vi sjunger för honom vid sängen innan ramsan?
Han sover idag mellan 10-11 h/natt (mer har vi aldrig lyckats få honom att sova) plus ca 2-2,5 h mellan 13-15.30. Vi lägger kl 20.00.

Tacksam för alla svar och råd.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ylvalina :D

Såklart är du lika välkommen som alla andra, trots att du inte kurat i stor stil! Det har inte jag heller gjort, trots att jag har sex barn, jag har använt mig av standardmodellen från start, och inte behövt kura! Kuren är till för barn med (stora) sömnproblem, och det har ju inte ni haft!

Ni har hittat er melodi med er son, men nu behöver ni lite hjälp att fixa till några fnurror, vilket säkert inte ska vara några problem :!:

Om jag får komma med några tips, så gör jag det :wink:
:arrow: Sjung och busa utanför sovrummet, innan läggningen! Se till att gossen är ordentligt glad när han hamnar i säng :!:

:arrow: Väl där lägger du ner, bäddar om och solfjädrar honom - sen går du ut med ramsan!

:arrow: Eftersom han är van vid ramsa, så använd den som verktyg! Avvakta vid gråt, och när du känner att du skulle vilja störta in - DÅ ramsar du!

:arrow: In och solfjädra gör du bara när gråten inte går ner, och han skriker upp sig. Då håller du solfjädern tills han blir sömntung, men inte sover, och ut med ramsan!

:arrow: Håll 11 timmars natt!

:arrow: Hur har ni det med utevistelse-social delaktighet? Två viktiga pusselbitar :!:

:arrow: Attityden? :wink: läs den här tråden :!:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Och fråga gärna mer, så ska vi här på forumet försöka hjälpa så gott vi kan, jag lovar :!:

Lycka till nu,
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Vi ska försöka jobba mer på "skrattet innan gonattet". Nu brukar vi busa utanför rummet, t.ex. i våran stora säng som han älskar att tumla omkring i. Men oftast blir han ändå sur när man till slut avbryter den roliga leken och börjar gå mot hans rum.
Då börjar han direkt gnälla och protestera för han vet ju vad som väntar. Men kommer han väl ner i sängen så lägger han sig oftast nöjd tillrätta. Men det svåra är just att få honom att skratta hela vägen till sängen.

De senaste två nätterna har varit bättre. Igårnatt vaknade han kl 05.00 för första gången (hade då sovit från 20.00). Men sen vägrade han somna om. Och han jagar ju upp sig tills han var tvärpigg. I nästan en timme höll vi på och ramsade fram och tillbaka, ibland var han tyst i 10-15 min, men sen ställde han sig uppp igen och det började om. Kring kl 06.00 blev det tyst i (hela) 20 minuter, och då sov han nog. Men sen orkade vi inte dra samma grej en gång till, så då lät vi dagen börja. Men i princip hade han ju då varit vaken från kl 05, vilket ju är alldeles för tidigt.
Inatt sov han från 20-03 varpå vi fick ramsa i ca 10 min (gick aldrig in). Sen somnade han om till 05.40, men då kände vi på oss att han aldrig skulle somna om, så då gick vi upp.

Min plan är att köra vidare med vår nya taktik. Försöka lägga in mer utevistelse på eftermiddag kväll, något som är lättare nu när det är ljust längre. Hittills är vi oftast ute på förmiddagen. Eftermiddagen försvinner oftast alla andra sysslor som ska fixas. Men vi får se om detta kan göra honom extra trött nattetid.

Tack förresten för ditt svar miar70, det kändes skönt att höra att vi inte var helt fel ute.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:
Jag tycker absolut ni ska ha en fast morgontid, och allt innan det är natt!
Använd er av väckarklocka, och sover gossen väcker ni - han ska känna att det är NI som har koll på när morgonen börjar, inte han!
Läs mer om tidiga uppvak, använd sökfunktionen (vargtimme eller tidiga uppvak) det finns massor att läsa!

Stressa inte med skrattet hela vägen till sängen, huvudsaken ni har avslutat dagen på ett roligt sätt, men han behöver absolut inte gapskratta hela vägen :wink:

Slösa inte för mycket med ramsan! Skicka en ramsa när du känner att du skulle vilja störta in - och sen avvakta och låt den sjunka in ordentligt! Det kan lätt utvecklas till underhållning :wink:

Men tänk på att det är ni som föräldrar som bestämmer när dagen börjar och slutar, inte sonen! Han kommer att sova mycket lugnare när han får riktig kläm på det :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Måste bara få skriva en gång till och berätta hur fantastiskt bra allting går nu. :D :D :D Vår lille kille har nu sovit som en stock nätterna igenom (från 20.00-07.00) i över en veckas tid nu. Och så här bra har vi ALDRIG haft det tidigare.

Läggningarna är rena drömmen. Vi busar lite lagom med honom i våran säng innan, och sen säger vi bara att "Nu ska vi gå och sova" och går sedan in och lägger honom. Protesterna när vi närmar oss hans rum har slutat, och i stället pratar han om "Blubb-blubb" (som är hans gose-bläckfisk) som ligger och väntar på honom i sängen.

Vi sjunger fortfarande för honom vid sängen, men vi tror ändå att det är bra eftersom han har varit van vid det i över ett års tid nu.
När vi sedan ramsar oss ut ur rummet, är det helt tyst i sängen. Det är såååå skönt!! :D

Vår målsättning nu framöver är att följa dina tips miar70. Fortsätta att visa honom när dagen börjar, och inte låta honom bestämma detta, något vi gjort tidigare :oops:
Läste bl.a. om att vissa använder väckarklocka för att markera när dagen börjar...det lät som en jättebra idé och blir nog något vi kommer att införa om det börjar krångla igen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Underbar läsning :D :heart:
Tack för den rapporten - bra jobbat =D>
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6063#96063

Fortsätter nu på min nya tråd (ovan), som egentligen skulle ha legat som en forsättning på den här gamla tråden......

Hans tider är (eller har varit får man väl nu lova att säga).
Sova natt 20.00-07.00, sova middag 13.00-15.00. Ungefär kan jag väl säga. Ibland har han vaknat 06.30, ibland 07.30. Eftermiddagsluren ser väl nästan lika ut från dag till dag, ibland kan han sova 2,5 h.
Eftermiddagsluren krånglar dock ingenting nu.

Angående mörkt på rummet......svar nej får jag nog erkänna. Vi har rullgardin, men det sipprar ändå in massor med ljus från sidorna. Ska se till att ordna så att det blir mörkt framöver.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då tror jag att ni har lösningen där. Det ÄR svårt för oss daglevande däggdjur att acceptera att det är natt när det är dag ute, och rummet är ljust. För de små, som inte kan intala sig det faktumet är det ännu svårare.

Ni kanske får göra en liten morgonkur, men förhoppningsvis räcker det med att mörklägga rejält.
Ylvalina

Nu är det mörkt....

Inlägg av Ylvalina »

men han vaknar fortfarande 1-2 ggr.....
Vi har visserligen också haft några nätter när han sovit bra hela natten sedan vi mörklade, så om vi bara kör på så kanske det löser sig. Mörkläggningen borde i allafall vara positiv på sikt tycker jag.

En positiv sak är i allafall att han lyssnar på ramsan när han vaknar. Han lägger sig snällt tillrätta och ställer inte till nåt stort hallaballo bara för att han vaknat. Så det räcker i regel med att ramsa en gång. Men det är ju trist att över huvudtaget behöva ramsa, när det funkat bra så himla länge.

Jag skriver säkert igen och lämnar rapport, eller ber om nya råd.....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Jag tycker ni ska avvakta i det längsta innan ni ramsar honom på natten! De allra flesta vaknar till under natten, även vi vuxna, men ingen kommer ju och ramsar oss :wink:
Så tänk "på natten sover man, då händer INGENTING" och ramsa bara när du känner att du skulle behöva gå in till honom!
Du ska se att han fixar uppvaken själv, det gäller att ha is i magen (och öronproppar har en del...)

Annars är det bara att gratulera till ett bra jobb :thumbsup:

PS:
Har ni börjat med väckarklocka :?:

Kram Mia
Ylvalina

Inlägg av Ylvalina »

Imorse var första dagen med väckarklocka.
Det kändes som att vi inte hade något annat att ta till. Hur ska han annars förstå att det inte är morgon kl halv fem, när det känns precis likadant för honom att vakna kl halv sju? Ena gången säger vi gonatt, sov så gott medan andra gången säger vi go´morron! Det måste ju verka hur inkonsekvent som helst ur hans synvinkel.
Så nu hoppas jag att detta ska hjälpa honom att förstå, att innan klockan ringt så är det fortfarande natt, punkt slut!

Men nu måste jag fråga lite angående detta med ramsning, och NÄR man ska sätta in ramsan.
Jag upplever det som att, om vi inte ramsar direkt (och detta gäller framför allt på morgonkvisten) så jagar han upp sig tills han är tvärpigg.
Så var fallet imorse. Han vaknade kvart i fem, och började gnälla/ropa. Vi lät honom hållas eftersom det inte var kris. Men efter 10 minuter då han också började protestera mer ihärdigt, då gick vi upp och ramsade. Han tystnade direkt, men sen tog det 1,5 timme innan han till slut somnade. Och en kvart senare ringde väckarklockan.....stackarn, som sov så himla gott (äntligen). Under dessa 1,5 h så fick vi säkert ramsa om honom 3-4 ggr, innan han till slut somnade.

Känslan och erfarenheten är att han hade somnat tidigare om vi gått upp och ramsat direkt första ggn, och inte låtit honom jaga upp sig.

Vi hörs säkert igen!/Kram
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Ylvalina :D

Min dotter är snart 2 år. Vi har alltid pangramsat om hon vaknat till i vargtimman 04-06. Gjorde det så sent som i morse och Leia har ändå varit Säker Sovare i snart 1,5 år nu :wink: Pangramsan fungerar fint och vi hinner "fånga in henne" innan hon vaknar till helt. Jag ramsar från min säng.

Vid uppvaknanden före vargtimman är vi dock mycket sparsamma med ramsning.

Lycka till och fint jobbat :thumbsup:

Nancy
Ylvalina

Bara en rapport....

Inlägg av Ylvalina »

Nu har vi kört med väckarklocka på morgonen i knappt två veckor, och jag måste säga att det funkar KANON!! Han har (verkar det som iaf) köpt det hela rakt av, det tog bara 2-3 mornar sen var det lungt på morgonen. Nu sover han ända tills klockan ringer, och de mornar han vaknar lite tidigare så ligger han faktiskt snällt och väntar medans han pratar lite för sig själv.

Och det bästa är att det faktiskt funkar för storasyster (snart 4 år) också. Hon har nämligen blivit väldigt morgonpigg de senaste månaderna och studsat upp med mig när jag ska till jobbet halv 6, och sen inte somnat om. Men nu säger vi samma sak till henne, att det är inte morgon förrän klockan ringer, och hon ligger snällt kvar i sin säng och sover så gott. HELT FANTASTISKT :D :D :D :!: :!: :!:

Läggningarna av lille herrn på kvällen tjorvar dock fortfarande. Det är som att han MÅSTE protestera en stund innan han lägger sig ner, för vi är verkligen superkonsekventa och går ALDRIG in till honom. Vi ramsar på väg ut, sen väntar vi ut honom medan han ilsket ropar MAMMA, PAPPA!! Sen får vi ge honom ytterligare en (mer ilsken) ramsa, sen blir det tyst, varpå han sen får en bekräftelseramsa. Tar kanske 5-10 min.
Vi förstår verkligen inte varför han insisterar på dessa protester, för det känns så himla onödigt och helt fruktlöst för honom. Men vill han hålla på så.....det är ju mest trist för honom egentligen.

Vi jobbar på, och det känns väldigt positivt och skönt att saker och ting ordnat upp sig.

Tack för ALLA tips och råd alla söta rara kurare!!! :D :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad ROLIGT att höra att det funkar så bra :D :!:
Toppenjobbat :thumbsup:
Om du vill kan du berätta på den klistrade "livet efter kuren"-tråden, som uppmuntran till andra :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "