Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej alla :heart:
Det var ett tag sedan jag skrev nu men det har varit så mycket nu.Både ute och inne så jag har inte haft ork att vare sej skriva eller läsa.Men nu är jag på g igen :lol: Våran inglasning är ÄNTLIGEN klar och jag börjar bli nöjd med planteringar mm i trädgården så nu är det bara att pusta ut :wink:

Lua;Vilka fina nya bilder.Vad stor eran kille ser ut :shock:

Linda:Hittade du något fint på POP?.Jag handlar alla Jacobs kläder där.Dom har lite mer färg och neutrala kläder.Annars är det svårt att hitta snygga killkläder.Jag tycker inte om när det bara är traktor,bil och skelettgubbar på killkläderna som oftast bara är bruna och svarta.Jag vill ha lite färg.Det är många tröjor som jag spart åt Liw som Jacob haft därifrån.

Annars så är allt bara bra med oss.Liw äter och sover som hon ska.
Var på Jacobs avslutning på Montessori förra veckan då barnen sjöng och efter det var det tårta.Mitt mammahjärta brast naturligtvis då Jacob stod längst fram och sjöng och var såååå duktig.Liw satt i mitt knä hela tiden och tittade intresserat på.Så nu har han sommarlov ända tills slutet av augusti.

Ha det bra alla :heart:
bamsekramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

....föresten KingMary...
Hoppas Theo snart blir bättre.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

KingMary: Oj, vad jobbigt för er! Hoppas att Theos krafter återvänder snabbt!

Jo, han är ju stor, Isak! Han var på halvårskoll förra veckan och då vägde han 9.5 kg och var 76 cm :shock: :!: Han har hela tiden legat på översta kurvan på längd. Han kan numera sätta sig upp från krypställning och sitter stadigt själv. Andra tanden håller på att titta upp - ett FASLIGT dreglande!

Martinin var god men tyvärr fick jag spö av darlingen :wink: :!:

Kram Lua. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Ulrika - Angående kläder. Har du kollat på Åhléns egna barnkläder? De har jättetuffa saker, tycker jag. Mycket tryck visserligen, men det är giraffer, hundar, krabbor och andra djur. Färgerna kan också vara lite udda. Tyvärr är tjejsakerna mer "tjejiga". Färgerna är lite mindre rosa än i andra butiker, men det är fortfarande hjärtan och blommor på! Ihop med rosetter och puffärmar. Det tycker jag är synd, för killkläderna är inte alls så "killiga" på samma sätt. Jag hade säkert kunnat köpa pojkkläder till en dotter! Men inte tvärtom, inte i det här fallet. Fattar inte varför tjejkläder måste vara så hysteriskt rosa jämt!!!

Walle har fått tand nummer två, en vecka efter tand nummer ett. Han sitter bättre och bättre och står nu på alla fyra (sedan idag, faktiskt) och gungar fram och tillbaka. Han är en sådan där som kommer att gå senast vid 10 månader. Suck... Han går säkert innan han får till sina 2-timmarslurar... :wink:

Nya tag imorgon!

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej
Theo har fått ärva en del tjejkläder från sin kusin och han passar jättebra i rosa (inte den ljusa utan lite mörkare). Så länge det inte är små rosetter tycker jag tjejkläderna funkar och jag tror inte att jag satt rosetter på en tjej heller. Sedan håller jag med om att PoP har riktigt snygga kläder men jag är lite snål och tycker att de är för dyra. Theo växer ju så snabbt att det blir ohållbart att köpa "märkes"kläder. Döm om min förvåning då hans mormor kom hem från USA med ett på Levis-jeans i storlek 74. Själv fick jag aldrig några märkesjeans av henne då hon tyckte det var slöseri med pengar utan jag fick köpa dem själv om jag ville ha ett speciellt märke men till Theo går det tydligen bra :wink:
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hfej :heart:
tack Åsa för tipset om åhlens.Ska kolla där nästa gång jag ska handla kläder åt Jacob.
KingMary.Jag håller med om att det är lite dyrare på POP och jag handlar inte där åt Liw nu när hon växer så det knakar hela tiden.Jacob står numera ganska still i sina storlekar och kan ha en tröja eller ett par byxor iallafall ett år numera och lite längre tilloch med.Jag brukar köpa en storlek för stor.Kvaliten på kläderna är faktiskt mycket bättre och dom kläderna jag spart åt liw är som nya i både passform och färg så jag ser det lite som så att det inte blir dyrare i längden.Det jag gillar med deras kläder är att dom är stilrena och tidlösa som både killar och tjejer kan ha.Sen skulle jag aldrig köpa typ en vinterjacka där för 800kr som han bara kan ha två vintrar utan det blir mest tröjor och byxor jag handlar där.
Hoppas theo mår bättre idag.

Jag har lagt in lite nya bilder på oss.

Kramisra från ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

KING MARY: hoppas Theo mår bättre nu. Tänk på att det kan ta tid innan magen är van att äta som vanligt när man varit sjuk.

ulrika: Ja jag hittade en hel del på rean, mest baströjor/byxor till Malte, men även lite till Vega. Håller med om kvalitén. STOR skillnad mot tex HM. Malte har också fått ärva en hel del kläder från Vega. Han växer ju så mkt att de snart har samma storlek :shock: Annars tycker jag att Lindex har helt ok barnkläder, särskilt Fix.

ÅsaB: hoppas verkligen att Walle kan sova som "folk" snart. Tycker du gör ett bra jobb som kämpar på....

Tror att Malte har en tand på g också. Han har varit lite gnällig både igår och idag, dreglar massor. Tuggar på ALLT ( ännu mer än vanligt) Vi verkar ha en följetång med tidiga mornar här hemma :x Han vaknar stadigt mellan 05.30-06.00. Ofta somnar han om men det är seeeegt. Har faktiskt lagt honom tidigare både igår och idag för att försöka förlänga morgonsömnen ( enl teorin om att övertrötta barn vaknar för tidigt) Blir ju en ond cirkel av tidiga mornar/för lite sömn totalt osv. Vega var hopplös med sina tidiga mornar ett tag, så det är ju inga news direkt..

Lua: hur går det med det nya schemat?

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej
Theo är nästan helt frisk. Det enda som märks nu är att han inte äter lika stora portioner som förr men jag har bestämt mig för att försöka att inte oroa mig för hans matintag allt för mycket. Ju mer normalt jag ser det och ju minde jag överfokuserar ju bättre går det tror jag. Han svälter ju knappast ihjäl. Lät honom sova utan nattmat i natt och det fixade han fint (fick bara kl 22 som vanligt).

Vi har problem med skarven på kvällen. Hade det innan han blev sjuk och den sitter i. Går hur bra som helst att lägga honom men efter 45 min skarvar han och gör det rejält. Det kan ta en timme innan han somnar om. Ramsan blir han bara arg på och buffar man honom så fastnar man dvs han kräver buffning för att vara tyst så nu står vi lite handfallna. Tror att han tyvärr förknippar ramsan med skrik och gråt och skall försöka fylla den med positiva associationer. Det innebär antagligen att vi mot alla regler kommer att ramsa vid sängen så vi samtidigt lugnar genom att buffa eller solfjädra. Har någon annan försökt här inne försökt något liknande?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

KingMary:Vad händer om ni låter honom vara?Skriker han då upp sig eller tror du han kan ta hand om det själv.Man ska ju egentligen inte gå in förrän som absolut sista utvägen.Ramsan ramsar man när man känner att man bara måste gå in.Har ni ljud utanför?Tv står på här hemma på övervåningen aldeles vid Liws dörr med Bollibompa.På dagarna har jag alltid radion på när hon ska sova.
Ulrika
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Ulrika
Han skriker upp sig och har de senaste kvällarna faktiskt inte bara varit arg utan även ledsen :( . Men vi skall bli högljuddare tror jag så att han känner att det händer saker i huset. Vi brukar iofs laga mat när han somnat men vi kanske är för tysta alt är köket för långt bort.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

KING MARY: Malte protesterade ganska mycket de första kvällarna i spjälsäng. Jag gav en extra ramsa när jag hade lyssnat på hans skrik och frågor i ca 15 min ( efter nattning) Efter ytterligare en stund tystnade han. Vi höll på de tre första kvällarna, sedan blev det lugnt.

Försök att backa. När det är kris-kris så ge en extra ramsa. BESTÄMD och ända från tårna...typ " nu orkar jag inte lyssna på dig längre" Det är sååå lätt att börja verktyga mer och mer ( jag har varit där med storasyster flera gånger) men det blir inte bättre. Theo har säkert fastnat i vakna efter 45 min-skrik- verktyg-buff mm.

Linda
fjällström
Kontakt:

öron

Inlägg av fjällström »

Hej på er alla, duktigt kämpande mammor :D
Vi sover gott om natten (bara storasyster som har bökat lite kring morgonen sista veckorna) :) Har slutat mata kl 22 och hon vaknar då först vid 6-tiden på morgonen :D Somnar sen och väcks kl 7. Har börjat smyga in ramsan. Det är ju snart dags för spjälis eftersom vagnen snart är för lten :shock: Dagarna gick bra ett tag, men nu stökar hon ALLTID på långa luren :? Hon har återigen öroninfl. (4:e gången :( ) men denna gång ska vi försöka utan antibiotika. Hon har ju redan ätit tre kurer och är inte ens fyra månader gammal.. Vi slösar med alvedon istället.

Nu ska jag ut å promenera med en kompis :D
Ha det gott!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

KING MARY: hur har det gått ikväll :?: Bra hoppas jag :!:

fjällström: Öroninflammation IGEN :x

Vega vaknar också lite tidigt. Tror att det är ljuset, vi har kolmörkt i rummet, men det känns ändå som att det är "sommaren" som spökar lite. Jag ger bara en upplysningsramsa och eftersom lillebror också har den goda smaken att vakna runt 6 får han höra den också :shock: Jag är själv vaken tidigt nuförtiden. Brukar kliva upp, dricka en kopp te ( och lyssna på barnen :roll: ) Malte somnade ju om idag så jag fick väcka... :D

Idag har vi varit på 5/6 månkoll + vaccinering på BVC. Malte väger 7095 g och är 65 cm lång. Liten och stabbig :D Vi vägde storasyster också ( drygt 2 år) Hon är en liten sparris. 84 cm lång och 10.5 kg. Malte kommer snart gå om henne, viktmässigt i alla fall.... :shock: Om hon är en sparris, känns Malte som en semla.

Vad är era barn ( om ni får gissa/känna nu) :?:

Kram
Linda
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Long time no see... :roll: hur man nu säger.

Linda: vi har kanska lika killar, Albin vägde i går 7050g och var 66 cm, betydligt mindre än syrrorna som vägde 7 kg när de var 3 :!: månader.
Idag väger Alma 19 kg och är 112 cm och Elsa är 1 m och väger 16 kg.
Långa och ståtliga som sin far :wink: , Elsa har lite sattare kropp och kraftigare benstomme.
Albin kommen med all säkerhet bli som sin far, lång och smal med en ämnesomsättning som man bara drömmer om. :P

Det finns ju alltid en anledning att man skriver :oops: behöver lite hjälp med mat/amning i SM, som det ser ut idag så har matstarten gått tröööögt, det spottas fortfarande ut massor så jag är på ruta 1.

Hur gjorde ni andra när ni gav mat inom timmen och när ändrade ni till inom ½ timmen :?:

Som det såg ut idag så fick han ca 2 msk majspure, lite,lite katrinplommon (tyckte inte om) :twisted: (trög mage) jag ammade en lagom intressserad kille på båda brösten, fyllde på ca 1 timme senare en liten skvätt. Känns som det är mat lite hela tiden, han har 12 timmarsnatt så det blir mat 07, 10, 14, 17:15 och välling 18,30.

Tacksam för lite input

//Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

fjällström: jobbigt med ytterligare en öroninflammation. Hoppas hon blir bättre utan antibiotika. själv gick jag på ständiga kurer för halsfluss för 10 år sedan tills jag lät det läka ut själv en gång och sedan dess har jag faktiskt inte haft halsfluss.

ulrika
Nej, kvällen var inte bättre, men nu sover han (och har gjort det ett tag). Mycket ljud i bakgrunden fördröjde uppskriket men han blev riktigt ilsk så småningom. Man skall väl åndå inte klaga. När han väl skarvat klart så sover han till 06.30 då han skall upp och dagslurarna sitter perfekt.

nilam
Innan theo blev sjuk hade vi börjat att mer och mer få det till ett mål mat per vakenpass. Det blir ett himla duttande annars. Nu får han dock påfyllning igen trots att han inte är så intresserad eftersom vi vill försäkra oss om vätskeintaget ännu ett tag.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"