Arg vid läggning
Arg vid läggning
Vi har två härliga tvillingtjejer som är 4½ månad. De har ända från dagen vi kom hem från BB sovit i eget rum i en dubbelvagga och det har funkat bra. De har sovit hyfsat bra hela tiden men det har blivit en del spring att stoppa i nappar på nätterna och nu på slutet en matning kvar på natten. Det har främst tvilling S som var problemet och hon var orsaken till vårt beslut att kura dem och vi körde igång förra fredagen. Det gick jättebra och fjärde natten på kuren så sov de från 19 till 07 utan avbrott.
S somnar numera oftast på några minuter och oftast utan större problem. Nu är det däremot tvilling A som är problemet... Hon blir så väldigt arg när vi lägger ner henne i vaggan och hon ligger och skriker ilsket i ofta 10-15 min. Ramsan verkar inte ta på henne i det läget. Det är jättesvårt att få till skrattet-till-gonattet eftersom hon är så medveten om att det är läggdags på G och då blir hon spänd och "spjärnar emot". Även dagslurarna ute i vagnen är samma problem, hon vägrar somna trots att hon är jättetrött. Det är så himla tråkigt att hon ska ligga och skrika av ilsksa tills hon somnar av trötthet. Inte kul...
Vad ska vi göra???
Mamma till Agnes och Sigrid 070122
Hejsan och välkommen!!
Jag skulle använda alla knep jag hade för att få till skrattet till go nattet, för att det är verkligen lösgörande! Och kanske ha kvällsbuset i ett annat rum och se flyga rakt ner i sängen utan att tveka, samma sak i på dagslurarana. Försök att lägga allt krut på att få till skrattet!
Vi hade samma problem med våran son för någon månad sen och det löste sig på mindre än en vecka med hårt kämpande cirkus akrobater till föräldrar som la på värsta showen varje kväll! Lycka till!!!
Jag skulle använda alla knep jag hade för att få till skrattet till go nattet, för att det är verkligen lösgörande! Och kanske ha kvällsbuset i ett annat rum och se flyga rakt ner i sängen utan att tveka, samma sak i på dagslurarana. Försök att lägga allt krut på att få till skrattet!
Vi hade samma problem med våran son för någon månad sen och det löste sig på mindre än en vecka med hårt kämpande cirkus akrobater till föräldrar som la på värsta showen varje kväll! Lycka till!!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hej Hoppis!
Jag håller med: Skrattet till go'nattet är A och O. Har en kille med TEMPRAMENT och det bara måste skrattas. Men kom ihåg - det kan ta tid! Din lilla tvillingtjej kommer säkert inte att bara somna glad, pang & bom, bara för att ni skrattat lite extra en dag eller två. Men ge inte upp - det kommer! Tålamod är viktigt (och jag jobbar själv stenhårt på att komma ihåg det
)
Lycka till!
// Åsa
Jag håller med: Skrattet till go'nattet är A och O. Har en kille med TEMPRAMENT och det bara måste skrattas. Men kom ihåg - det kan ta tid! Din lilla tvillingtjej kommer säkert inte att bara somna glad, pang & bom, bara för att ni skrattat lite extra en dag eller två. Men ge inte upp - det kommer! Tålamod är viktigt (och jag jobbar själv stenhårt på att komma ihåg det
Lycka till!
// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
(39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fler frågor!
Nu funkar läggningarna sååå mycket bättre!
Vi busar och skojar och ser till att de skrattar sig till sängs och det tar ofta bara några minuter av knorr, inte skrik, så sover de. På dagarna går det ännu bättre, då somnar de oftast helt utan gnäll!
Problemen vi har kvar att lösa är att de oftast vaknar för tidigt (vi har natt 19-07). De vaknar ofta någon gång mellan 6-7, och det är ju jättebra det med om man jämför med tidigare, men det blir problem när de inte orkar fram till fm-luren. Hittills har jag inte fått de att somna om med ramsan... På dags-lurarna har vi problemet med att de har börjat vakna efter en halvtimme! Ska de sova 45 minuter så blir det även där väldigt jobbigt för de att orka hålla sig vakna fram till nästa sovpass. I dag på fm fick jag faktiskt S att somna om men det tillhör ovanligheterna. Och nu på långa sovpasset (2 tim) så vaknade båda efter en halvtimme men somnade om efter en stund. Varför och vad göra?!
/Hoppis
/Hoppis
Jag måste bar fråga: vakanr dom alltid efter exakt 30 min? för i såfall kanske man ska överväga att dom kan vara barn som har 30-minuter-skarv, ovanligt men en del har det. MIN son tillexempel, så han har alltid hade 30 min kortlurar och så har det blivit en halvtimme längre långlur.
Dags lurarna kan för övrigt strula en tid, men här är det viktigt att odla attityden (den berömda) och bestämma sig för en strategi och hålla sig till den! Poletten kommer att trilla ner tillslut!
Ang mornarna, även där en punkt som gärna strular ganska länge men jag rekomenderar: (som jag själv kört, med super resultat)
*Skaffa väckarklocka som barnen SKA höra!
*Kolsvart i rummet , tejpa fast rullgardinen om så behövs
*pangramsa vid första pip, typ mota olle i grind
*Gör ingenting (somna om själv)
Avvakta in i det längsta och vid VERKLIGT behov en på minnelseramsa
Ha tålamod och de det lite tid som kommer det att lösa sig!
*
Dags lurarna kan för övrigt strula en tid, men här är det viktigt att odla attityden (den berömda) och bestämma sig för en strategi och hålla sig till den! Poletten kommer att trilla ner tillslut!
Ang mornarna, även där en punkt som gärna strular ganska länge men jag rekomenderar: (som jag själv kört, med super resultat)
*Skaffa väckarklocka som barnen SKA höra!
*Kolsvart i rummet , tejpa fast rullgardinen om så behövs
*pangramsa vid första pip, typ mota olle i grind
*Gör ingenting (somna om själv)
Avvakta in i det längsta och vid VERKLIGT behov en på minnelseramsa
Ha tålamod och de det lite tid som kommer det att lösa sig!
*
TACK!
Tack för ditt svar!
Ja de har börjat med att vakna efter ganska exakt 30 minuter, så har de inte gjort tidigare. Ska jag istället för 45 min-pass ha 30 minuters lurar menar du?? Jag har modifierat schemat lite och nu sover de 8.45-45, 11.30-2, 15.30-45.
I morse var det kaos.... A vaknade 4.45 och låg och snackade för fullt ända tills hon blev irriterad. Vi ramsade en el två gånger (minns ärligt talat inte) och hon somnade om efter drygt 30 min. Kl. 6 vaknade S och började leva rullan och till sist hade hon väckt A igen. Så kl 6.30 hade jag två skrikande tjejer. Det slutade med att jag själv låg och storgrät och till sist "brakade jag" och gick och plockade upp A som såg mycket bekymrad ut över att mamma grät...
På dagen hade vi ärenden inne i stan och tjejerna somnade jättebra när de skulle men vaknade efter 30 min (skulle sova 2 timmar!). A somnade om till sist men S höll sig vaken ända tills nu då jag la de för en extra lur. Allt känns helt upp och ner... Tur att mannen börjar sin semester i morgon så vi verkligen kan hjälpas åt att styra upp allt igen.
Tack för alla råd, ska verkligen ge dem en chans!!
/Hoppis
I morse var det kaos.... A vaknade 4.45 och låg och snackade för fullt ända tills hon blev irriterad. Vi ramsade en el två gånger (minns ärligt talat inte) och hon somnade om efter drygt 30 min. Kl. 6 vaknade S och började leva rullan och till sist hade hon väckt A igen. Så kl 6.30 hade jag två skrikande tjejer. Det slutade med att jag själv låg och storgrät och till sist "brakade jag" och gick och plockade upp A som såg mycket bekymrad ut över att mamma grät...
Tack för alla råd, ska verkligen ge dem en chans!!
/Hoppis
Hejsan. Det låter som att dagen vart aldeles tokig för er idag, MEN kom ihåg en gång ingen gång! Alltså bara ta ny tag imorgon, och ta maken till hjälp (vilken tur du har!
) så sover dom gott igen!
Om dom har sovit 45 min tidigare som låt dom då bara ligga tiden ut, som dom skulle ha sovit det är ju åter hämtning det med. Bara dom har förutsättningarna för att sova!
Och kom ihåg alla dagar ska börja med glada rop och tjo och tjim-mamma får spela lite teater på morgon kulan!
Och det är jobbigt på morgonen, jag rekomenderar att köpa hörselproppar så morgonen känns bätte för dig-kom ihåg dom FåR reagera-kom ihåg att dom minnsan får bli förbaskade när dom tycker morgonen har börjat och vill komma upp till partyt-så säger mamma att det är NATT! Förbaskade morsan!
Om dom har sovit 45 min tidigare som låt dom då bara ligga tiden ut, som dom skulle ha sovit det är ju åter hämtning det med. Bara dom har förutsättningarna för att sova!
Och kom ihåg alla dagar ska börja med glada rop och tjo och tjim-mamma får spela lite teater på morgon kulan!
Och det är jobbigt på morgonen, jag rekomenderar att köpa hörselproppar så morgonen känns bätte för dig-kom ihåg dom FåR reagera-kom ihåg att dom minnsan får bli förbaskade när dom tycker morgonen har börjat och vill komma upp till partyt-så säger mamma att det är NATT! Förbaskade morsan!