Sömnbehov igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fridolin

Sömnbehov igen

Inlägg av Fridolin »

Man vet ju av egen erfarenhet att man i samma familj kan vara rätt olika vad gäller hur mycket man behöver sova. Vår dotter tycker på inget sätt illa om att gå och lägga sig och att sova. Hon tycker om det. Vill gärna sova på lunchen och lägger sig mer än gärna på kvällen. Mornarna däremot funkar INTE! Hon är pigg och vill upp. Det handlar, vad jag kan avgöra, inte om några vargar här utan mer en vetskap om att det är morgon helt enkelt... Då ska man gå upp när man är en morgonpigging! :D

Med tanke på detta undrar jag lite över sömnbehovet hos lite äldre barn, två år och uppåt. Det är slitigt att varje morgon behöva höra henne vakna och vara glad och pigg för att sedan ramsa och göra henne ledsen och sur innan hon får komma upp. :cry:

Tittar man förresten på sidor om barns sömnbehov kan man läsa att:
"Barn som är tre månader gamla sover ofta 13 till 15 timmar per dygn"
"När barnet har blivit sex månader gammalt, och upp till ett år, sover det 12-14 timmar per dygn."
"Ett- till treåringen sover 10-12 timmar per dygn" och "Förskolebarn sover ofta 12-14 timmar per dygn."
Det hela är förstås granskat och godkänt av någon betrodd överläkare

Vänder mig därför till er som inger mig större förtroende. :wink:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :D Vi eller jag ska försöka leva upp till ditt förtroende :D

Hon behöver ungefär 13 tim/dygn, kanske 13,5.

Vill du ha senare morgnar så meddela bara med en ramsa att hon ska fortsätta sova så gott för det är natt ännu. Hon sover förmodligen inte alls så gott men det är upp till henne - man får visst vara morgonpigg och visst vara vaken, men dagen har ändå inte börjat. Om du/ni slutar fixa underhållning inser hon snart att själv är bästa dräng och petar och pysslar med sitt i väntan på dagen.

Ta alltså pärsen som en liten "kur" att låta henne vara ledsen och sur efter ramsan utan att det händer någonting mera alls - förrän morgonen kommer i stor stil vid exakt klockslag som det är tänkt. Det behövs inte många gånger förrän hon lugnt lär sig :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"