hjälp mig! skriker vid läggingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissii

Inlägg av cissii »

hej

jag vill inte låta otacksam till all hjälp jag får här, vet inte vad jag hade gjort utan det här forumet.
MEN jag är extremt påläst vill jag nog påstå, jag har läst igenom alla trådar på det här ämnet och många andra + alla böcker.
Jag är såpass påläst att jag har fattat att SHN går ut på att barnet ska lugnas på plats med ramsan, men om barnet inte kan acceptera det svaret och fortsätter fråga tills en kris uppstår, så ska barnet hjälpas ur den krisen med verktygen jag har att tillgå? oavsett anledning till krisen? jag kan inte backa mig ur en kris. principen som jag har förstått den, är att barnet ska lugnas såpass att det kan lägga sig ner och somna lugnt?
om inte en fallerande attityd är fallet heller, och ramsan levereras med all trygghet och lugn som det är möjligt.
min man som skötte ramsandet igår, är rapartist och har ägnat sig åt det i 15 år. rap = rhymes = ramsa, han kan verkligen ramsa. men om som igår, barnet lyssnar på ramsan men inte anser det vara godtagbart svar, så måste jag ju ge henne svar på ett annat sätt?
eller ska vissa kriser bara backas ur, med slutsats att barnet somnar obesvarat och av utmattning?
jag förklara mig kanske väldigt dåligt och det är inte lätt att tolka en situation genom skriven text över internet. men jag pratar ju absolut inte om att ge upp ett ledset skrik och pappa kommer störtande som om kriget brutit ut. utan om nogsamt, inkännande avlyssnade både innan ramsa och innan buff.
jag skriver in och vill ha råd om hur jag ska göra när man har backat sig in i en återvändsgränd.
jag anser att vi har tagit ledningen, (efter så här många skrikläggningar så borde det hela ha havererat till trafik i rummet för länge sen annars)
men jag tror att ledningen på det här företaget kanske drog sig in styrelserummet för fort utan att den nyrekryterade fick en ordentlig genomgång av de grundläggande förhållandena på arbetsplasten, så nu måste hon ideligen fråga om det är rätt som sker. med hjälp av sin enorma kompetens så kanske hon förstår mer och mer, men måste ändå bekräfta den nya kunskapen gång på gång.
ibörjan fick jag rådet att backa mer och mer och det har vi gjort, men det har tagit oss ja ingenstans egentligen.
jag sökte mig till SHN därför vi hade problem med att hon inte kunde somna själv, sovit har hon alltid gjort sen hon var liten. problemet är inte löst och är knappast förbättrat heller. så jag kan ju inte bara lämna det såhär, det måste ju betyda att jag har gjort fel och har jag inte det så måste jag ju söka nya vägar, hela den här familjen är helt slut nu.
jag vill ta körkort men någonstans på vägen så tror jag att vi körde för fort och vilse, så nu kan vi inte ens hitta tillbak till körskolan där kortet ska tas. vi frågar människor på vägen hur vi ska hitta rätt igen, men alla pekar tillbak på den vägen vi redan har testat men inte hittat fram.
om jag säger att attityden finns och att vi backar rakt in i väggen så måste det väl tas med som fakta i rådgivningen?
jag vill absolut inte verka otacksam här, jag vet att ni är många jätteduktiga här på forumet som lägger massor av tid och energi på att hjälpa andra människor av ren välvilja, så snälla missförstå mig inte. jag måste bara klargöra situationen. sorry för alla liknelser :shock: ibland är det enklaste sättet att förklara på.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kankse kommer någon riktig expert in här och svarar. Men till dess så kanske jag kan hjälpa dig en aning.

Jag kurade min son för 12 år sen, men jag minns på ett ungefär :wink:

Det viktigaste är att få ramsan att ta. Tar den inte så, se till att den får sista ordet. Bekräftelsen.

De övriga verktygen använder du sparsamt om du ska använda dom alls, överhuvudtaget. Det gjorde aldrig jag. Bara vid det självklara beskedet, Tillrättaläggande, solfjäder, markeringsbuff.

Sen är du klar med det. Punkt slut. Ramsa dig ut. 4 gånger, sista ramsan ner i bekräftande tonläge.

Sen ska du avvakta, avvakta, avvakta, avvakta. Vänta ut, det kan ta superlänge, särskilt om det har varit otydligheter förut, Och om ramsan används för mycket, utan verkan, utan att ta, då kan det ta tid.
Avvakta.
Påminelsen får barnet när du hör att barnet ber om hjälp, tröttheten smyger sig på, det hör man. Skriket mattas, är inte lika ilsket. Och man riktigt hör att nu vill hon verkligen komma till ro. Då sätter jag in påminelse ramsan. Kanske reagerar igen med ilska, skriker.
Avvakta, avvakta, återigen tills hon ber om hjälp. Sätt in ramsan, då.
Vänta in tystnad, och ge bekräftelseramsan.
Lugn trygg, avslutande.
Förhoppningsvis somnar hon, om inte gör om allt igen.
Avvakta, stålsätt dig. Och se till att bekräftelsen får sista ordet.

Tänk så här: Det är nu du ska börja göra såsom man gör i resten av livet som förälder, hålla ut lite längre än barnet. Inte svikta, inte säga en sak en dagen, och en annan sak nästa dag. Totalt konsekvent, med all tveksamhet undanstoppad, undangömd, och tillintetgjord.
du ska framhärda lite längre, Tänk: Du ska sova. och det står jag för i ord och handling. Jag ger mig inte om det så tar en timma eller ännu längre. Jag ger mig aldrig, jag vet, jag leder, och jag ska banne mig få det resultatet jag vill uppnå.

Att bara stå och tjata med ramsan, till ett ilsket skrik, har ingen verkan, sätt in den när den behövs, när hon ber om hjälp, när tröttheten hörs genom skriket. När ilskan har lugnat sig.

Besked, påminelse, Bekräftelse.
När ramsan tar, så drar du i hop, den ramsan med påminelsen. Men först ska den få följa barnet in i sömnen, så det får den betingade reflex den är tänkt att vara.

Min son kan inte heller vända sig, eller nja, men inte på beställning sådär.
Jag brukar gå in och bara kort vända, under tystnad. Snabbt ut igen. Ingen ramsa, om han inte frågar förståss. Men han nöjer sig och brukar vara fortsatt tyst.
duggan

Inlägg av duggan »

Ja du körde nog för fort, så du missade rätt avtagsväg..MEN du behöver inte backa hela vägen tillbaka för nästa avfart går tillbaka..

Som jag också sa från början: en mini-rams-kur är på sin plats...plus att du ska använda dig av alla verktyg vid behov..inklusive solfjädern!
Jag tycker gott du kan backa till andra natten på kuren, inte minst för din egen skull, så du känner att du har kontroll över vad du ska göra. Fastna bara inte där, utan se det som en påminnelse om vad dottern egentligen vet. Att det är riktigt tryggt att sova! Sedan kan du gå vidare till tredje och fjärde natten där du backar och låter dottern upptäcka att hon själv har kompetensen att somna in.
Så om du vill klandra SHN eller mig är det upp till dig, men jag tycker inte att det är värt att ge upp, du har ju korn på vad som ska göras nu..Backa bandet lite, så ska du se att allt löser sig!! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cissii

Inlägg av cissii »

hej

vill bara säga igen att jag absolut inte vill klandra vare sig dig eller SHN, hur skulle jag kunna? det är ju jag som genomför det, och det är ju inte upp till någon annan att få det rätt.
jag är otroligt glad och tacksam för att du tar dig tid och energi att svara mig :heart:
till hela forumet egentligen som har hjälpt mig oerhört båda med det praktiska med SHN och på ett personligt plan. det finns så mycket värme och omtanke här så jag blir helt rörd.
även om någon som är ny här läser detta, så vill jag poängtera att SHN absolut fungerar. men att man kan gå fel ibland om man som jag antagligen gjort, går för fort fram och tänker att det SKA ju funka såhär, utan att tänka tillräckligt på hur man kommer till att det funkar.
Världens Bästa Barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej cissii och ni andra på tråden!
Ska nog inte lägga mig i för mycket här, se det som en liten parentes :wink: för jag har bara läst slutet på tråden, MEN det GÅR att backa bandet rejält om du tycker att det inte funkar nu!
För några månader sen var det en tjej som gjorde så, hon hade kurat men kände sig inte säker på ramsan, hon vacklade och började helt enkelt (nåja, enkelt å enkelt :roll: ) om, som om det vore kväll ett. Det gick jättebra!
Men som sagt, är jag ute och cyklar här så säg till, du har så eminent hjälp här :!:
Kram på er
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sen glömde jag att skriva. Att nej, inte skrika till obesvarad utmattning. det är 5 minutersmetoden. SHN är besvarat skrik. Men SHN betyder inte att det inte skriks alls, det gör det ju.
Det gör det om än man inte använder någon metod alls också. det kommer man inte i från. Men med SHN så får skriket ett svar, som ska leda till tystnad, och sömn.
Får du ramsan att ta, genom betingad reflex, så ger den tystnad och god sömn, men bara när den verkligen tar, och det är det ni måste kämpa med nu.

Men det är inte förbjudet att skrika (reagera) när man inte talar är det så man ställer frågor nämligen. Och man ska inte vara rädd för att låta barnet reagera.
Du har gett besked på det följer arg rektion, det hörs på skriket. Avvakta
det stegras, ännu argare. Men nej det är ingen kris. Kris är typ, verkligen kris. Världskrig eller nått sånt typ att taket rasat in. Att springa in med jämna mellan rum, ibland , ibland inte, ger tvetydiga svar: Kan jag sova själv ens en gång, ska någon komma i kväll, eller? Ska jag buffas i morgon då, eller dagen efter det. Ska jag bara solfjädras den här gången :?: Eller blir jag tillrättalagd nu?? Ser du nu så många frågor som måste ställas :?:

Bestäm dig, för en linje, håll det, vik inte åt sidan.
Nancy

Inlägg av Nancy »

sonica skrev:Tänk så här: Det är nu du ska börja göra såsom man gör i resten av livet som förälder, hålla ut lite längre än barnet. Inte svikta, inte säga en sak en dagen, och en annan sak nästa dag. Totalt konsekvent, med all tveksamhet undanstoppad, undangömd, och tillintetgjord.
du ska framhärda lite längre, Tänk: Du ska sova. och det står jag för i ord och handling. Jag ger mig inte om det så tar en timma eller ännu längre. Jag ger mig aldrig, jag vet, jag leder, och jag ska banne mig få det resultatet jag vill uppnå.
8) Smyger in för att uttrycka min beundran för dessa kloka ord från sonica :thumbsup:

Cissii, du har redan fått så fina svar så jag vill mest bekräfta det redan sagda. Tycker du att du behöver backa bandet en smula så gör det. Det finns ingen attityd i världen som funkar ifall inte Du känner i maggropen att du gör rätt (ok, undantaget är väl i de fall man ex tvingas "spela" säker i samband med sjukdom etc. men det är kanske ine riktigt detsamma).

I din situation skulle jag lägga tillrätta, buffa några tag som markering, avsluta med kort solfjäder och sen gå med ramsan. Har alltid ramsat mig bort från dörren och då menar jag ramsat mig till andra änden av hemmet.

Vill även trycka lite extra på godnattskratt och kolsvart rum.

Hälsningar från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

:heart: Tackar allra ödjmjukast, för det berömmet. Nancy :D
cissii

Inlägg av cissii »

hej igen och tack för alla bra svar!
Har inte backat bandet ännu, eftersom jag inte tycker att det har behövts ännu. Eller jag har backat bandet i hjärnan, men inte behövt backa in i rummet om man säger så. Men jag har skrattat ännu mer innan sova och lagt en stadigare solfjäder vid tillrättaläggandet.
Har funderat mycket runt attityden (igen) och om jag tror på vad jag gör.
Igår flyttade vi in hos det mycket krävande paret kung karl-fredrik och hans drotting margareta som båda lider av både bacillskräck och tvångsmässig perfektionism, ALLT måste städas och fixas. barnet måste sova annars hinner jag inte med allt.......och då åker vi ut med ändan före ur vårt tornrum. ojoj. :roll:
Fördriver även mycket tid som en stadig bit urberg hugget rakt ur Moder Jord, som bara pöser av trygghet.
Idag har lilla människan somnat utan ett knäpp tre gånger, så vi får se vart det bär.
och tack sonica för svaren, mycket tänkvärda saker som står där.
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bravo! :thumbsup:
Läs min signatur... Det är SÅ sant. Sen med humöret, vi hade samma, men nu är han en sanslös solstråle. Jätteskönt. Du kan trösta dig med att det släpper.

Här funkade det bäst att göra något annat under högljutt babbel. Det tråkiga berget gjorde honom bara ledsen...
cissii

Inlägg av cissii »

hej igen.

nu har här vart tyst i 2 hela veckor, ALLA läggningar. helt fantastiskt. :D
en liten fråga bara, lilla vännen vänder sig gärna till rygg i sömnen och vill sen ligga åt andra hållet när hon vaknar. hon kan rulla ibland, och jag hör hur hela sängen knakar typ när hon försöker, men hon brukar till slut somna på rygg ändå. det här händer kanske en gång var tredje natt.
inatt så gnällde hon var femte minut i 45 min. sen var det tyst i 10 min, så jag smög in för att vända henne och stoppa om. för att märka att det inte alls sovs. men i det läget kunde jag ju inte bara vända och gå, när händerna var halvvägs ner i sängen, så jag vände ett förvånat barn och stoppade om och ut. ingen ramsa eller något eftersom hon inte frågade.
vad jag undrar är om detta är så smart om man tänker att på natten händer ingenting? men hur gör man om man redan är inne och märker att barnet är vaket? går ju inte att spola tillbak tiden.
Världens Bästa Barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

cissii skrev:vad jag undrar är om detta är så smart om man tänker att på natten händer ingenting? men hur gör man om man redan är inne och märker att barnet är vaket? går ju inte att spola tillbak tiden.
Man gör precis så som du gjorde! Man låtsas som om det regnar, och att det är självklart att du precis skull in och vända henne - du vet, attityden :lol:
Och en gång är ingen gång :wink:

Bra jobbat :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vill bara stämma in i applådkören - vad härligt att ni kommit hithän :thumbsup:!
Kram ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

tack för svar och applåd som kanske är dags att dra tillbak.....eftersom nu behöver jag hjälp iiigen

inatt hände något extremt ovanligt, celeste skrek som en galning. har aldrig hänt förr på 7 mån, så jag är lite förvånad.
det hela började med att fadern kl halv 8 pratade lite högt i telefon tror vi, han hörde henne gnufsa och greja och trodde såklart att det var vändningsproblem, gick in för att vända (dumt jag vet..) men hittade henne på mage, men då skrek hon ju igång bautamycket när han kom in. så han kände sig tvungen att buffa henne och sen ut med ramsan, sen var hon tyst.
kl 00:30 började det långdragna gnället som betyder vändning, jag gick in men även denna gången så låg hon på rygg.
av någon outgrundlig anledning tycket jag att det var läge att stryka henne över ryggen en gång, sen kom jag på att jag inte fattade vad jag sysslade med.
men hon låg i en sån konstig ställning i ett hörn så jag la tillrätta och ramsade ut, sen vart det tyst i 5 min.
sen började hon skrika och det fortsatte i 1, 5 tim (!), det var med lite pauser emellan. vi ramsade ca 4 gånger under den här tiden, hon lyssnade på ramsan mot slutet men blev inte tyst. utöver det satte vi på musik och grejade lite.
sen fortsatta hon under natten att sova som längst 45 min i sträck, och skrika till var 5 min i perioder. vad hände?
var inne och kollade när hon sov, och inget verkade konstigt.
jag antar ju att det var den här vilda trafiken som ställde till det, hon är verkligen inte van att vi är där inne på natten.
hade is i magen på morgonen och lät henne sova marginalkvarten, när väckte henne sen så skrek hon igen och var tyst i 1 sek när jag tog upp henne, men hon fortsatte skrika och var svårtmatad till en början. men efter ett tag blev hon sitt glada jag och nästa lägging och lur gick utan problem.
men alltså jag förstår ingenting, natten har ju alltid varit vår skrikfria zon när alla bara snarkar.
känns jäkligt jobbigt att hon skrek i 1, 5 tim och att vi antagligen inte svarade henne så bra eftersom hon skrek sen varje gång det var uppgång i sömnen?
mitt lilla barn :(
usch jag känner mig som en mördare typ.
vad gör man om det händer inatt igen?
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har hon varit förkyld? Edvard gjorde precis sådär när han hade öroninflammation.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"