hjälp mig! skriker vid läggingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissii

hjälp mig! skriker vid läggingar

Inlägg av cissii »

hej

jag vill gärna flytta min tråd från späda barn och små. min rubrik där är ganska missvisande nu känner jag. så svara gärna här istället.

hej

det här kan inte fortsätta känner jag. för 8 veckor sen så kurade vi bort en napp, fast det blev aldrig en kur på riktigt.
första natten så buffade jag och ut med ramsan, det tog ett tag sen somnade hon och sov som vanligt hela natten. Dag två så övergick vi till ramsan, min magkänsla har alltid sagt till mig att hon inte riktigt har förstått exakt, innebörden i ramsan.
Hon skrek varje gång jag la henne, och har fortsatt med detta sen dess mer eller mindre mycket, för det mesta mer. jag fick rådet av många att avvakta vilket jag gjorde.
hon skrek aldrig i princip när hon hade nappen, men jag tror ju inte att det beror på själva nappen. utan på att då buffade vi ju henne som svar, eftersom hon var under 4 mån. då fick hon ju svar när hon behövde och kunde lägga sig glad.
hon lyssnar på ramsan dvs blir tyst under själva ramsan, men blir inte lugnare efteråt i de allra flesta fall. kanske hade hon blivit tyst om jag ramsade vad som helst pga av det höga ljudet, för att börja igen när det slutade. det är som hon lyssnar efter svar men inte kan ta till sig ramsan som den reflex det ska bli.
gick "kuren" för fort fram, min känsla säger mig det. fick hon aldrig chans att förstå ramsan som hon ska?
det här kan ju inte vara rätt? ingenstans har jag läst att SHN är rätt genomförd om barnet fortsätter att skrika sig till sömns eller igenom många dagslurar? hon fortsätter skrika för att hon inte får ordentliga svar? det vi sysslar med måste ju vara värre än självaste 5 mm eftersom vi inte kan göra något som får henne lugn?
avvakta kan vi inte göra mer än vi gör, nästa steg hade varit att gå hemifrån.
jag måste hitta en lösning på det här, jag kommer läggas in på psyket snart annars. jag klarar inte mer.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Cissii, så här ska ni ju inte ha det såklart!

Jag tycker precis som du att det låter som att ramsan inte tar, så då får du se till att den tar, och ge dig inte föränn den gör det heller. Du får göra en mini-kur typ så att ramsan verkligen få sissta ordat, alltså du avslutar med en bekräftelseramsa. Det ska vara det sisst den lilla hör innan hon somnar in. Du följer "kuren" typ efter lathunden men eftersom hon är verktygad så är det ju inget nytt för henne, utan det är "bara" meningen att ramsan ska få ta över så att hon förstår innebörden av den!

Och kom ihåg ös på med skrattet till go´nattet :!:

Om jag är ute och cyklar så känn er fria att hoppa in här!!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Cissii, så här ska ni ju inte ha det såklart!

Jag tycker precis som du att det låter som att ramsan inte tar, så då får du se till att den tar, och ge dig inte föränn den gör det heller. Du får göra en mini-kur typ så att ramsan verkligen få sissta ordat, alltså du avslutar med en bekräftelseramsa. Det ska vara det sisst den lilla hör innan hon somnar in. Du följer "kuren" typ efter lathunden men eftersom hon är verktygad så är det ju inget nytt för henne, utan det är "bara" meningen att ramsan ska få ta över så att hon förstår innebörden av den!

Och kom ihåg ös på med skrattet till go´nattet :!:

Om jag är ute och cyklar så känn er fria att hoppa in här!!!

Lycka till! :thumbsup:
cissii

Inlägg av cissii »

hej tack för svar.
ska jag alltså backa till andra natten på kuren?
dvs gå in när hon inte lugnar sig, lugna och ut med ramsan, lyssna av?
om ramsan tar så känner man ingen tvekan på det, ska det vara så? alltså man vet i hjärtat och magkänslan att den funkar?
min rädsla är ju såklart att det ska skapa mer förvirring för lilla barnet om jag börjar gå in igen, men det kanske inte behöver ta så lång tid att sätta ramsa?
Världens Bästa Barn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Cissii!! :D

Nej, man känner inte alltid i maggropen att ramsan tar - jag blir fortfarande förvånad ibland härhemma när den funkar. Men efter några gånger när den funkat fint, så litar du på den (av erfarenhet liksom).

Jag tycker gott du kan backa till andra natten på kuren, inte minst för din egen skull, så du känner att du har kontroll över vad du ska göra. Fastna bara inte där, utan se det som en påminnelse om vad dottern egentligen vet. Att det är riktigt tryggt att sova! Sedan kan du gå vidare till tredje och fjärde natten där du backar och låter dottern upptäcka att hon själv har kompetensen att somna om.

Det viktigaste du ska tänka på under denna "påminnelse" är som Duggan skriver bekräftelseramsan. SÅhär skriver Anna om bekräftelseramsan i verktygslådan:
Det är ramsan igen, men mjuk och fin och bekräftande. Den avslutar hela "diskussionen". Den ger bokstavligen sista ordet. "Just så ska det vara. Just så gör man när man somnar så gott. Jättebra. " I början sparkar bekräftelseramsan liv i de flesta i stället för att alls bekräfta lugnet. Det är frestande att skippa den, men den är superviktig

Ge dig inte förrän barnet har tagit emot den och är fortsatt tyst, även om det tar tio omgångar! (Med påminnelseramsa emellan, kanske.) Den ska vara det sista som följer med barnet in i sömnen (så var hellre ute för tidigt än för sent med den). Den hjälper barnet att snart kunna somna om själv nästa gång Är däremot skrikandet det sista, innan barnet tystnar och somnar, kommer den lilla älsklingen att börja med att skrika nästa gång hon eller han vaknar.
Det vill säga, strax innan Celeste somnar, eller när hon blivit tyst och är på väg att slumra in, så ska du smyga in en LUGN MJUK ramsa x 4. Så att hon verkligen KOPPLAR ramsan med insomnandet. Detta ska du vara noga med hela första natten. Hon kommer säkert vakna till av den, och då får du börja om. Jobbigt, men det är värt det i slutändan!

Om hon sover mest hela den natten, så skulle jag köra bekräftelseramsa på dagen och efterföljande natt också, för att inte tillfällena som du bekräftar ska bli för få.

Är du med?
Det kommer gå fint, och om du inte känner dig stark nog att genomföra det, så kanske du kan be din sambo?
KRam :!:
duggan

Inlägg av duggan »

:heart: :thumbsup: :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

hej tack jenny.

skulle behöva bolla några tankar här innan beslut om åtgärd.
celeste sover alltid hela natten och det gjorde hon innan standardmodellen oxå. hon sover över skarven på långa luren nu när den har satt sig, så på dom punkterna är det inga problem.
om hon vaknar innan jag kommer för att väcka henne så skriker hon inte heller, utan har kanske rest sig på armarna och ligger och är glad. det verkar som att hon kan ligga vaken länge och vänta.
med fullt ös på skrattet innan sova så verkar det som att skriket på väg ner i sängen oxå har försvunnit. ( plus sengångsrörelser och lugn andning från mor)

jag gör tillrättaläggandet och ger en kort makeringsbuff, ramsar sen ut.
här har jag en tanke, ofta så lyfter hon på huvudet många gånger under tillrättaläggandet och tittar sig runt, helt oskyldigt eller hur man ska säga, som att hon inte alls fattar att det är sova som ska göras. typ vad kul mamma att du lägger mig här så jag kan undersöka lite mer kul saker.
skriket börjar efter 30 sek - 5 min, det verkar som att hon inte riktigt kopplar att det ska sovas tänker jag. skriket kanske är förvirrade frågor som sen övergår i förvirrad ledsamhet. ja just förvirring känner jag att hon känner.

jag funderar på om det skulle skapa ännu mer förvirring om jag började går in igen? när jag går in så vrålskriker hon verkligen bara jag har satt foten i rummet. min sambo säger att han har fått ihållande tystnad på ramsan ett par gånger, så jag är ju inte helt 100 % säker på att hon inte förstår den.
oj nu måste jag väcka
skickar det här så länge och ser om någon har någon tanke om det.
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Jag måste fråga: använder du dig inte av solfjädern?
jag gör tillrättaläggandet och ger en kort makeringsbuff, ramsar sen ut.
cissii

Inlägg av cissii »

nej egentligen inte, bara en kort sådan, ett litet tryck.
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

jag vill bara skriva att jag vet ju mycket väl att jag inte ska starta en ny tråd om samma barn :oops: , men kände att jag inte hörde hemma i späda barn längre...hoppas det är ok. min gamla tråd heter mat, sysselsättning och schema frågor 3,5 mån om någon vill följa historiken.
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

ofta så lyfter hon på huvudet många gånger under tillrättaläggandet och tittar sig runt, helt oskyldigt eller hur man ska säga, som att hon inte alls fattar att det är sova som ska göras. typ vad kul mamma att du lägger mig här så jag kan undersöka lite mer kul saker.
skriket börjar efter 30 sek - 5 min, det verkar som att hon inte riktigt kopplar att det ska sovas tänker jag.
Här tycker jag att hon skulle behöva solfjädern som markering- att nu ska här sovas, och iomed det så kan du även hålla ner huvudet lite med ett finger...íngen kan sova föräns man ligger still, och huvudet avslappnat!
cissii

Inlägg av cissii »

ja jag tänkte oxå på det innan idag, så på nattsovningen så gjorde jag så, hon låg tyst och jag ramsade ut. hon gnölade lite för att sen vara tyst. efter 20 min gallskrek hon och lyssnade inte på någon ramsa, till slut gick min sambo in och märkte att hon låg på rygg (hon kan inte vända ännu) han vände och skrek så mycket att han buffade henne ett par tag och sen ut. hon skrek lite till men blev tyst och fick bekräftelseramsa, började lite igen men slutade själv och fick bekräftelse igen. sen har hon sovit. hur hanterar vi det här på bästa sätt?
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Alltså hon var tyst i 20 min och sen började hon gasta?!

Jag skulle tolka det som att hon blir frustrerad för att hon inte kan somna, och när man är arg är det inte heller någon ide att servera några ramsor, hon är inte mottaglig då. Ni måste backa backa och backa..in i rummet går man bara om det är KRIS och ligga på rygg är inte kris, det vet jag för jag har haft och har min son sovandes på rygg...alltid..magläget är inte en förutsättning för att somna! Däremot sover dom djupare på mage så när Celeste har sovit 10 min , DÅ kan ni gå in och vända henne.

Jätte bra jobbat med bekräftelse ramsan! Att ni verkligen såg till att den fick sissta ordet!! :thumbsup:
cissii

Inlägg av cissii »

hej

jag tolkar det som att hon vaknade efter 20 skarven och antagligen låg på rygg, ligga på rygg är säkert ingen kris i sig, men skriket tyder på stor förtvivlan. jag har backat och backat och backat nu i 8 v det har verkligen inte tagit mig någonstans, och man kan säkert läsa in överkoncentration i allt som jag skriver om man vill och ge mig det rådet om och om igen. men tro mig vi har inte satt en fot i rummet på 8 v med två undantag.
jag säger bara att skulle jag backa mer så är nästa steg helt allvarligt att jag skulle förpassa mig ut genom dörren och bort.
jag kan inte låta mitt barn ligga och skrika sig förtvivlad tills hon slutar skrika av uppgivenhet eller helt enkelt däckar av, om SHN går ut på det så tänker inte jag vara med om den. ( jag vet att SHN inte går ut på det)
jag har ju lyssnat på minst 100 tim av skrik på två månader. jag vet när man är ledsen och inte, och jag vet ju att det inte går att vare sig ramsa eller buffa en bebis som är arg.
jag menar inte att inte vara tacksam för råd, jag är jätteglad åt alla som bryr sig om mig här. men rådet att backa ännu mer än jag gör är jag starkt emot, för jag kan inte lämna barnet här ensamt. :(
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Jag vet hur det är jag lovar, been ther done that, MEN det jag vet nu, är att attityden är A och O och vad jag ser så tycker inte du att något du gör är självklart. (precis som med mig då) Attityden av självklarhet är viktig. Okey hon vaknade på rygg, och ger till ett ledset skrik..och nej inget barn ska behöva vara ledset, absolut inte! Då är det upp till dig att ta ledningen och med en självklarhet ge henne ett betryggande svar, det är ok att somna på rygg (vilket hon uppenbarligen har gjort tidigare, annars hade hon inte hamnat så..), det gör du genom att ge en lugnande och betryggande ramsar...tänk på att barnet blir livrädd för sitt eget skrik, hon vet inte att det kommer från henne, så ta i från magen, ha mycket magstöd när du ramsar och ha en hög, trygg och lugn stämma. Allt är bra lilla gumman, MAMMA vaktar! Du ska förmedla detta!

Så odla attityden nu och läs på igen (tycker jag) för det är alltid små dataljer som faller bort!

Styrke kramar Hälsningar malin!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"