Ramsa eller inte i vagn på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jenny_ebba

Ramsa eller inte i vagn på dagen

Inlägg av jenny_ebba »

Hej!
Håller nu precis på att kura mitt andra barn, min lilla dotter på 4,5 månad. Eftersom jag körde SHN-kuren på min 3-åring vet jag att detta fungerar.
Har även läst SHN-boken flera gånger för att fräscha upp minnet.
En sak blir jag däremot fundersam över.
Eftersom jag vill att Ebba ska sova alla sina dagslurer i vagnen (så att man kan röra sig ute nu när det är sommar) har jag kört stenhårt på detta, på mage i vagnen. Det som gör mig fundersam är: ska jag ramsa eller inte? I SHN-boken står det nämligen att i vagnen på dagtid ute behövs det ingen ramsa. Men på ett annat ställe står det "gå sedan därifrån med ramsan". Vilket är bäst? Känns lite dumt att ramsa när man är på stan eller vid sjön :?
Nätterna går hittills bra, i natt vaknade hon bara en gång. Men dagslurerna krånglar. Därför vet jag inte vad jag ska göra. Det tar ofta 10-15 minuter för att få henne att somna och sedan vaknar hon efter exakt 30 minuter. Ibland lyckas hon sova sina 45 minuter på fm men middagsluren som ska vara 2 timmar har hittills bara krånglat. Hon vaknar efter 30 minuter, tar ca 15-20 minuter att söva om henne, sover i 30 minuter till osv...
Vad ska jag göra? Hittills har jag inte ramsat utan bara tillämpat solfjädern och kraftfull vagning. Kanske ska jag böra med dagsramsa också .... ?
Tacksam för svar!
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hur DU ska göra måste du förstås själv bestämma, men JAG har iaf ramsat. Vi hamnade i lite vagningsträsk här en kortis då damen asbelut skulle vagnas både vid läggning och i skarvar. Då tog vi en minikur om 4 dagar då ramsan fick ta övertaget. Tyckte också det var smidigast att införa dagramsa redan då (vid ca 4-5 mån) för att ha den även på lång sikt. Hon sov alla lurar ute då (och gör fortfarande), men jag ville köra in ramsan så att hon skulle kunna sova var som helst - och att det är ramsan som är verktyget. Jag lade tillrätta, solfjädrade och gav 3 skak i vagnen innan jag gick därifrån med ramsan. Vaknar hon till olycklig i en skarv (har hänt 3 gånger på 1 år) så skakar jag på vagnen och går därifrån med ramsan igen.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Tack för svar.
Ja när man väl har testat på ramsans magiska kraft på natten skulle man gärna vilja ha det verktyget att ta till även på dagen. Hur gör du då du kanske går på stan eller är ute någonstans? Givetvis bör man kanske strunta i att det låter dumt och bara ramsa på eftersom barnets sömn är ju viktigast. Men man kan ju inte låta bli att tänka på hur folk på stan måste titta på mig om jag står och ramsar ungen i barnvagen mitt på torget :lol:
duggan

Inlägg av duggan »

När barnvagnen rullar behövs ingen ramsa, men vid stillastående vagn så gör jag precis som Ewa beskriver, och då kan du ju gå lite avskilld, bakom nått hörn och när hon sovit en stund förslagsvis efter 10 min så kan du ju rulla iväg och sätta dig och fika om nu det var det du tänkt! :wink:
Eller så skiter du i folk och sätter dig vid fiket och ramsar skortan av alla :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, som Duggan. Jag har ramsat på sjukhus också, när de har legat med dropp och varit allmänt erbarmerliga. Och visst kollade sköterskorna lite mystiskt på mig. Men de blev nog minst lika förvånade av att barnen somnade av den där lilla ramsan också 8).
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Tack! Tack!
Då kör jag på det. Har bara lite svårt att få till någon rytmisk dagsramsa. Vad tycker ni om: Nu ska du sova middag en stund x4.
Hur låter eran dagsramsa?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vi kör: Soooov så gott nu en stund.
Lua

Inlägg av Lua »

Sov så gott en liten stund *4

Kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Sov en stund, så ses vi sen*4
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Nu ska du sova, sov så gott! *4

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"