Födelsedagar tätt inpå

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mule

Födelsedagar tätt inpå

Inlägg av Mule »

Hej!

Jag skulle bara vilja ha lite tips på hur ni tycker att man ska göra med födelsedagsfirandet när barnen fyller år dagarna efter varandra? Mina fyller 7:e och 8:e juli och släktingarna bor inte på orten, så det blir svårt att ha två olika kalas så tätt inpå med mormor och morfar mfl.

Carola, mamma till Selma (04) och Waldemar (06)
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Kan dom inte sova över? Vi har två veckor emellan och det är ju helt omöjligt när släkten bor så långt bort som dom gör. Så vi har eget kalas för vardera barn först och sedan kommer dom att få ha ett gemensamt kalas när vi träffar släkten i sommar.

Men om dom inte kan sova över så skulle jag nog satsa på ett gemensamt kalas, kanske några dagar efter att båda fyllt år för att det inte ska bli orättvist. Sedan får man ju naturligtvis uppmärksamma dem och ha lite kalas på respektive födelsedag också! Jag tror inget barn är fött som tackar nej till möjligheten att få fira sin födelsedag två gånger... :D
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Bjorna

Vi har samma bekymmer

Inlägg av Bjorna »

Mina barn är också födda dagen efter varandra och vi firar absolut gemensam fest med släktingarna. Känns otänkbart att ha två fester så snart efter varandra. Jag upplever inte att barnen har tyckt att det varit ett problem, att dom inte kännt sig tillräckligt uppvaktade eller så. Vi gör två tårtor, sjunger två gånger osv. Dessutom så har vi inte haft släktkalaset på själva födelsedagen för någon av dem utan istället haft firandet under helgen. Så på den riktiga födelsedagen så firar vi bara med familjen och då är det ens helt egna dag.
När mina barn fyllde 3 och 6 år så hade dom dock gemensamt barnkalas för dagisbarnen eftersom jag inte ansåg att 3-åringen egentligen hade ett jättebehov av att bjuda kompisar. Men sex-åringen hade sina gäster och 3-årgien sina. Nästa år ska vid dock ha separata barnkalas.

Så våra barn blir alltså firade vid 3 tillfällen, barnkalas, själva födelsedagen (som är separat) och släktfirande som är gemsamt. För barnens del funkar det utmärkt, för mamma och pappa är det dock ganska så slitsamt :)
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Tack så hemskt mycket för tipsen! Det blir nog ett litet med familjen på varje födelsedag och ett gemensamt med släkten. Förutom i år då, när de fyller på lördagen och söndagen. Men den lille är så liten ännu - han fyller bara ett år. I år tror jag att vi firar med släkten på Selmas födelsedag, eftersom söndagen är en bra dag.

Carola
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Tack så hemskt mycket för tipsen! Det blir nog ett litet med familjen på varje födelsedag och ett gemensamt med släkten. Förutom i år då, när de fyller på lördagen och söndagen. Men den lille är så liten ännu - han fyller bara ett år. I år tror jag att vi firar med släkten på Selmas födelsedag, eftersom söndagen är en bra dag.

Carola
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"