På rekommendation av Lillamolntuss gick jag in på SVR´s hemsida och letade mig fram till "Knattetimmen"där legitimerade dittan och dattan svarar på föräldrars m fl´s frågor om barn och ungdomar. TACK Lillamolntuss för denna rekommendation
I alla fall, de här legitimerade dittan och dattan gav råd betr sömn och jag måste säga att jag häpnar något. Egentligen så häpnar jag över att det de säger låter så självklart (de säger det med självklar stämma) att om jag inte hade läst Barnaboken eller hittat till detta forum, ja då hade jag nog köpt vad de säger
De pratade om maglägets inte vara eller vara och tyckte (enl min tolkning) att det var idiotiskt att ha barnen på mage. Speciellt före 3 mån ålder då barnet inte kan lyfta på huvudet själv
När det gäller att ha barnet i mammas och pappas säng (de pratade om en 2-åring som föräldrarna ville skulle ligga i egen säng, men barnet protesterade) så menade de att "ja, så är det! Barnet är i en utvecklingsfas och behöver närheten...." Sover vuxna i egen säng i eget rum?, fortsatte de. Då ryckte jag till
Jag vet att allt detta är VÄRDERING! Så gott som allt som har med barnomvårdnad och uppfostran är värdering! Jag säger inte att de har fel och jag/Anna W har rätt utan jag reagerar bara utifrån det som känns rätt för MIG och min familj. Jag blir bara lite skraj när det finns såååå många nyblivna föräldrar där ute som bara går till EN källa (kanske bara BVC) och får ETT besked (typ "så ÄR det med barn") när det är värdering och tolkning av forskningsresultat det handlar om. Man måste informera sig på olika håll!!!! Jätteviktigt! Därefter ta ett EGET beslut på vad som känns rätt!
Konstigt nog sa dessa båda damer att det är precis SÅ man skall göra
En annan (och sista sak
Tja, gå in och lyssna själva. Jag lyssnade på 27/9 2004-programmet.
Några reflektioner så här på kvällskvisten i Japan...
Kram
Kristin