Byta från säng till vagn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gusto

Byta från säng till vagn

Inlägg av Gusto »

Hej! Jag har kört kuren på min 7 månaders Gustav i snart 3 veckor och undrar om jag kan börja vara lite mer flexibel med var han sover men hålla fast vid tiderna givetvis. Jag har lyckats få honom att sova i spjälsängen på förmiddagen från att tidigare bara sovit i vagn dagtid. Jag börjar dock känna mig lite låst inne nu när sommaren har kommit. Det skulle vara så skönt om jag vissa dagar kunde låta honom sova samma tid i vagnen. Samtidigt är jag orolig att jag ska försöra det här nu när han äntligen kan sova i spjälsängen inne. Undrar om han är mogen för denna flexibilitet eller bör han sova på samma plats i minst en månad innan jag börjar rucka på det? Egentligen har det bara fungerat bra i ca en vecka. Han har varit enormt envis!

// Jennifer
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej!!
Jag hade nog latit det ga en vecka till, sa att jag kande att sovandet satt ordentligt och sa minnet av forna icke rutiner hade bleknat for Gustav. Samtidigt sa har min erfarenhet av sovandet varit att det ar sa mycket enklare i vagnen, och med hjalp av din attityd kan du na langt. Men, kan du lata honom sova en vecka till i sin spjalsang, som han haller pa att vanja sig vid, sa tror jag det ar bra. Det ar sovandet som ska bli rutinen, nar den har blivit det sa kan han gora det var som helst, med hjalp av dig.
3 fina...2005, 2007, 2010
Gusto

Byta från säng till vagn

Inlägg av Gusto »

Du har helt rätt! Har vi lagt ner så här mycket energi kan vi lika gärna köra en vecka till i spjälsängen så att det sitter bra.

Min erfarenhet är oxå att det är lättre att få barn att sova i vagnen. Gustav har enbart sovit i vagnen dagtid tills vi började med kuren. Nu tycker jag att det har blivit tvärtom. Han sover sina två timmar i sängen inne men på eftermiddagen när han ska sova ute i vagnen en timme, vaknar han oftast tidigare och är svår att söva om, lyckas ofta inte. Han är så otroligt nyfiken och det hjälper inte att täcka för vagnen. Har testat att vagna, bara prommenera och låta vagnen stå still.

En annan unrdran är, Vad är viktigast, att han somnar rätt tid eller på rätt plats så här innan allt satt sig ordentligt. Jag har blivit sen vid lämning på dagis två ggr sen vi började kuren. Ena gången somnade han i vagnen 10min efter marginalkvartens utgång och andra gången i bärsjalen 5 min efter marginalkvarten. Jag lag då över honom i spjälsängen direkt när jag kom hem och han fortsatte att sova bra, så han börjar bli som en "klocka".

Undrar bara vad som är bäst om det råkar bli så här. Ska jag hålla honom vaken (vilket är jättesvårt) så han får somna i sängen eller är det bättre att han somnar rätt tid och att jag flyttar över honom till sängen eller ska han kanske ligga kvar i vagnen t.o.m?

Strävar verkligen efter att det inte ska bli så men ibland kan man inte styra över vad som händer!

Jennifer
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej! :D

Jag skulle nog också vänta en vecka till.
Min erfarenhet av vagnen är dock en annan än din... :wink: :? Jag gjorde misstaget att från allra första början lära Antonia att vagnen ska rulla då man ska somna, och detta klarade jag mig aldrig av att ta mig ur. Hon började också sova uselt i vagnen redan efter några månader, och vid 8 mån. var hon redan så rörlig och medveten om världen utanför, att hon klättrade ur den. Då ställde jag bort vagnen för gott och lärde henne somna själv i sängen istället. Hon började inte bara somna utan hjälp utan också sova 100 ggr bättre, så den övergången var en enorm befrielse för mig, som tidigare gått på promenad 3 ggr per dag för att söva, och sedan fått springa in och ut och vagna 5-15 ggr under varje längre sovpass :shock: :!: . (Fattar inte hur jag orkade... :roll: :x )

Jag upplever det inte som något problem att stanna hem då hon ska sova. Vill jag gå ut i solen tar jag bara babyvakten med. Visst har det funnits tillfällen då jag skulle ha behövt få till luren i vagnen på annan plats istället, men jag har varit feg och aldrig vågat pröva :oops: . Det beror också på att vagnen på nåt sätt alltid verkat för liten för henne.

Men jag önskar dig lycka till - det går säkert bra! Rapportera gärna sen :!: :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vill be dig Gusto att INTE starta nya trådar kring samma barn och samma kur. Det blir hopplöst svårt för oss som vill hjälpa att få grepp om det hela om vi ska leta bland andra inlägg och pussla och komma ihåg, för att få en bild av barnet och bakgrunden.

Om du så att säga svarar dig själv ("besvara") aktualiseras tråden du startade först och flyttas upp. Med bakgrund och sammanhang i behåll :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"