Tvillingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Synne

Tvillingar!

Inlägg av Synne »

Jepp så er man her då!
Hadde aldri trodd det skulle väre så her svårt at få barn till å sove, det er ju så godt å sove ju! Tror jo hele tiden at det blir bättre ju eldre dom blir, men slik er det vel inte! BVC-tanten sa at vi måste få dom til å sove när dom er 6 mnd annars blir det verkligen svårt när dom er 1 år, tack for den! Får man ingen tips, skal man klare det selv....
Så nu måste något hende....
Mine tvillingar er 6 mnd om 2 veckor, dom äter endast gröt på kvelden, det er det eneste dom gillar. Från dom var 2 veckor har dom hatt sömn-problemer, skriker så fort dom har kommet til sengen. Kommer ihåg at vi hadde det helt forferdelig tills dom var 3 mnd, då ble det lite bättre.
Dom somnar aldri av sig selv, man måste vugge dom i armene och lägge dom på sidan i sengen sin, efter ca 20 minutter er dom vakna igjen, og slik holder det på et tag. Dom vaknar veldig ofte under natten, äter kl 20 på kvelden, deretter 00, deretter 03,04 och så kl 08 på morgonen, hver 4 time altså!
Matningen med ersättning går bra, men at dom hele tiden vaknar och jag måste upp av sengen og gi dom nappen er mindre roligt.
Så nu er jag lei!
Vagning er svårt då vi har sittdelar i vagnen som dom inte kan sove i. Buffning tror jag går bättre, men jag vil inte ha dom i mageläge. Hur gjör man då med ryggläge eller kanskje sideläge, dom somnar ju alltid i sidoläge.

Tips från tvillingforäldre mottas med tack!
tvillingmamma
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Synne!

Välkommen till Forumet och grattis till dina två juveler :D

Här kommer en matnyttig tråd från några tvillingföräldrar här på Forumet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765

Jag har bett en av dem att kika in här och hjälpa dig. Om du vill kan du ju också skicka pm till någon av dem.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej Synne!

Så som ni har det är det en regelrätt kur som ni behöver genomföra. Helt klart. Det ska vara härligt att sova och man ska vara glad när man läggs i säng. Helst ska man skratta så man kiknar, därav är det så otroligt viktigt med skrattet till gonattet.

Hur pass påläst är du?

Enklast vore om du läste på om kuren och sen ställde mer specifika frågor.

Se verkligen till att de får i sig tillräckligt med mat under dagen. Hur mkr ersättning äter de?

Men det där vet du, eller hur :wink:

När du buffar lugnar du det mest skrikande barnet. Och första kvällen på kuren kan det ta ett tag. Men de ska bli lugnade.

Ni behöver vara två att göra detta. Har du sova hela natten boken? Det är verkligen bra om man ska kura. För i den står allt med, och även en dvd. Notera bara att i dvd ramsar Anna brevid barnets säng, men det ska man inte göra, utan gå ut ur rummet med ramsan.

Hmmmm, ngt mer? Ställ gärna mer frågor?

Jag vet att andra genomfört kuren även på rygg. Men helt klart det bästa är magläge. De sover bättre på mage, och skulle dina vara sidosovare vänder de sig direkt du slutat buffa och går med ramsan. Så jag tycker nog(om jag får tycka :wink: ) att enklast för er är att genomföra kuren på mage. De är ju så stora nu att de kan vända sig så som de föredrar att ligga. Men det kan vara svårt att lugna med buffning på rygg. Sida kan nog gå. Men du får bättre gung på mage, de på mage alltså :wink:

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"