tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
miramax
Kontakt:

tvillingar

Inlägg av miramax »

hej! har precis loggat in mig och är ny här. För fyra och en halv månad sedan födde jag mina undrebara barn Max och Mira. Min man och jag var hemma tillsammans tre månader och allt var frid och fröjd. Vi hann nästan alltid vara steget före barnen och dom var oftast nöjda och glada när dom var vakna och har alltid sovit gott. Nu har min man börjat arbeta igen och i 6 veckor har jag varit ensam med barnen på dagarna. för att få vardagen att funka och barnen att må bra känner jag att jag måste styra in på ett schema. Så nu har vi beställt boken ( den ska komma i veckan!) och vi har läst massor här på Annas hemsida. MEN vi har lite frågor som så gärna önskar svar på innan vi kör igång, för att vara totalförberedda:

Eftersom det är tvillingar undrar vi hur vi ska göra under kuren, ska dom vara i varsit rum eller kan vi köra kuren i deras rum så dom kan ligga i sina egna sängar från start? Hur gör vi om/när den ena skriker men den andra på väg/redan sover?

Vi har en tvillingvagn och utrymmet i lägenheten är inte så att vi kan ha två enkelvagninar också... ska vi vagna dom eller ska vi köra med buffning från början?

När dom sover i vagnen på dagen, är det ok att vagna eller är det bättre att även köra buffning då med för att inte vagna den som kanske redan sover o dyl?

Vi får det inte helmörkt i deras rum. ast vi har mörkläggningsgardiner, men dom släpper in ljus vid kanterna. Ska vi investera i nya gardiner som sitter tätt mot förstren så det blir mörkare?

När vi ska utgå från barnets nuvarnade rytm (kanske uttrycker mig fel men man ska väl göra schemat utifrån hur det är nu?) och dom är lite olika. MAx sover gärna lite mer /dygn te x. Ska vi ändå vänja dom vid samma schema nu?

Hoppas mitt mail kommer till rätt ställe och att det finns möjlighet att få svar på mina frågor. Vi ser framemot att kunna börja med kuren så fort vi fått boken och läst på ordentligt!

Tack på förhand!
Lisa
kiki

Inlägg av kiki »

Hej miramax
visst är du på rätt forum med dina frågor. Jag är varken diplomerad eller har tvillingar så jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. Men jag är säker på att du STRAX får svar från alla fantastiska föräldrar här. Och dom kommer att hälsa dig hjärtligt välkommen, och det gör jag med. föresten vad härligt med tvillingar.
Har du använt standardmodellen till dom så här lång, här är en länk med lite matnyttning för lite yngre skräp
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

snart får du bättre hjälp
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lisa!

Välkommen till Forumet :D Du har hamnat helt rätt med dina frågor. Här kommer en tråd med mycket matnyttigt från några av våra tvillingföräldrar:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765

Jag ska pm:a några av dem så de kikar in här och ger dig svar på dina frågor.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej Lisa

Har själv tvillingar på snart 1 år. Vi kurade inte dem, utan körde standardmodellen från start. Sonen nu på 3 år kurade vi. Så lite kurkunskap har jag nog :wink:
Eftersom det är tvillingar undrar vi hur vi ska göra under kuren, ska dom vara i varsit rum eller kan vi köra kuren i deras rum så dom kan ligga i sina egna sängar från start? Hur gör vi om/när den ena skriker men den andra på väg/redan sover?
Vi hade två enkelvagnar. Å så flyttade vi över dem vid 4 mån till varsin säng. Och självklart protesterade de lite. Så buffade vi och ramsade. Ramsan införde vi tidigt.
Hade en heldel strul vid 5 mån pga av klåda av utslag hos ena tjejen. Då var vi tvungna att gå in och buffa å solfjädra. Och skrek i högan sky och damen en meter brevid sov så gott så. Kommer i håg vid ngt tillfälle då båda skrek och vi buffade, den ena tystnade och en av oss gick ut med ramsa och den andra stod kvar och buffade den andra. Då var det lite bök. Men om ni gör detta båda två så borde det funka. Men känner du att attityden sviker er är det bättre att ni delar på dem och flyttar i hop dem så fort det klaffar och kör vidare så. Bättre att ni får det att funka än att det ska vara ngn prestige i att körde båda brevid varandra.
Våra står ca en meter i från varandra med skynke emellan.

Vi har en tvillingvagn och utrymmet i lägenheten är inte så att vi kan ha två enkelvagninar också... ska vi vagna dom eller ska vi köra med buffning från början?
Se ovan, kör på sängar direkt, de är ju så stora så det funkar för det. Och det är ju där ni kommer att ha dem, och jobba med ramsan.
När dom sover i vagnen på dagen, är det ok att vagna eller är det bättre att även köra buffning då med för att inte vagna den som kanske redan sover o dyl?
Vi hade bara enkelvagnar i den åldern, det blev för trångt på mage i dubbelvagnen. Men innan så vagnade vi även om den ena sov. Men det är klart att det går att buffa. Hoppas ngn mer kan svara på detta. Bäst är ju att vagna, å när det sitter behöver ni nog inte göra ngt alls, det är det som är så underbart :D

Vi får det inte helmörkt i deras rum. ast vi har mörkläggningsgardiner, men dom släpper in ljus vid kanterna. Ska vi investera i nya gardiner som sitter tätt mot förstren så det blir mörkare?
Samma här. Men vi har tejpat fast svarta plastsäckar med silvertejp, tack Anna för tipset :D
När vi ska utgå från barnets nuvarnade rytm (kanske uttrycker mig fel men man ska väl göra schemat utifrån hur det är nu?) och dom är lite olika. MAx sover gärna lite mer /dygn te x. Ska vi ändå vänja dom vid samma schema nu?
Så har vi också haft det. Men det går ju att använda marginalkvartar också. Och efter ni satt schema så kanske sitsen blir en annan. Att de får regelbunden sömn och mat så kanske det inte diffar så mkt.
Hoppas mitt mail kommer till rätt ställe och att det finns möjlighet att få svar på mina frågor. Vi ser framemot att kunna börja med kuren så fort vi fått boken och läst på ordentligt!
:thumbsup:

Åsa, det var inte meningen att det skulle se så rörigt ut, hoppas det inte rör till det för mkt.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
miramax
Kontakt:

tvillingtack!

Inlägg av miramax »

hej! Va glad jag blev för alla svar! TAck, tack! Läser gärna mer kloka ord från er andra.

Det har varit lite stul med amningen från början så vihar kört med inspiration från standardmodellen men inte fullt ut. (kanske dålig ursäkt men det har varit så mycket med allt så inte förrän nu är jag redo) Det har dock varit en bra grund att ha i bakhuvet. Nu är vi väldigt taggade att göra sova hela natten kuren och då påriktigt såklart. Allt eller inget liksom :-)

Hittills har allt gått så smidigt och dygnet har varit ganska mycket som standradmodellen men inte så strikt. Men nu när dom är snart 5 månader (himmel va stora... tiden har verkligen rusat som alla säger ;-) nu ialla fall måste vi köra en metod fullt ut för det känns som att allt börjar svaja ordentligt och jag märker att barnen är kinkigare och jag hinner som sagt inte vara ett steg före som jag vill för att dom ska må så bra som möjligt. Därför, tack än en gång för svar o tips!
miramax
Kontakt:

inte rörigt!

Inlägg av miramax »

J och Å; jag tycker inte du var rörig alls i ditt svar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"