Hur skall jag göra när min niomånaders vaknar för tidigt på dagen? (Natten funkar bra nu efter kurande, start 15 feb.). Jag är rädd för att använda ramsan för mycket på dagen och att den på sikt skall förlora effekten om hon skulle vakna på natten eller för tidigt någon morgon. (Vilket fortfarande händer ibland). När hon vaknar på dagen (oftast efter 45 –60 minuter) ramsar jag men det är sällan som hon somnar om. Oftast får jag henne inte heller att vara tyst vilket innebär att jag när "rätt tid är inne" går in och hämtar ett inte nöjt/ inte tyst barn. Hon skall sova 1,5 timmar (11.00- 12.30) på förmiddagen och 1 timma 15.00-16.00) på eftermiddagen. (Natt mellan 21.00 och 08.30. Totalt 14 timmar).
En fråga till förresten när jag ändå är igång. Det händer också ibland att hon inte somnar direkt på dagen utan ligger och är halvirriterad en stund... Om hon skall somna 11.00 men inte somnar förrän 11.30 - skall jag då väcka henne 12.30 eller 13.00 (tanken var ju att hon skall SOVA 1,5 timmar). (Man kan ju krångla till det för sig hur mycket som helst... Vill bara att hon skall få sova sina timmar.)
Tack Anna för Barnaboken! Den är ett stort stöd i min vardag.
HJÄLP! För tidigt vaknande på dagen.
HJÄLP! För tidigt vaknande på dagen.
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Se ramsan som bestämt SVAR på en (lika bestämd?) FRÅGA. Du sliter inte ut den och den förlorar inte sin effekt för att du använder den som besked och/eller påminnelse när DU anser att du vill ha slut på "diskussionen". Men den måsre vara punktsättande och får aldrig ha ens ett stråk av fråga eller oro eller otälighet eller missnöje i sig. Se den som ett SVAR och vänta inte på kommentarer! Tänk på de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som verkligen gapar och skriker. Hur ska du hinna ta hand om dem? Sätt igång, bort från din lilla som klarar sig alldeles förträffligt eftersom hon fått vad hon behöver
Det viktiga är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem, och stör helt enkelt sedan så absolut lite som möjligt. Inte förrän hon verkligen är ledsen, riktigt ledsen så att ditt modershjärta flödar över, ska du ingripa. Och då kan t o m solfjädern behövas, får då är det kris.
Övergripande är mitt råd alltså: var lättare på handen. Visa mer förtroende för barnet. Mota bort överkoncentrationen och ägna dig åt de andra sjutton. Världen går inte under för att EN liten unge vaknar till någon gång, eller ligger och surar för att hon VILL sova/somna om men inte genast kan. Hon fixar det, om du låter henne
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022