Antalet sovtimmar - hur stor betydelse?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ottilia

Antalet sovtimmar - hur stor betydelse?

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Kort fråga: Har idag 15h dygnssömn åt Maja 6 mån. Rek. antal timmar är ju 15,5h. Bör jag lägga till 30 min?

Till saken hör att dagslurarna fortfarande strular (har skrivit ett par tidigare inlägg om detta...), tror ni att det beror på att vi inte erbjuder 15,5h???? Hon är alltid trött på fm då vi har ett 45 min pass. Ska jag utöka detta sovpass tro? :?

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Totalt antal sovtimmar för en 6-månaders är 15 h så ni har ju "rätt" antal :wink:.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tack Kristin! Levde nog kvar i 5 månaders-fasen... Då var det hela löst utan att behöva bekymra mig över schemaändringar!
Men jag undrar fortfarande hur stor betydelse en halv- eller heltimme kan ha? :?:
Mamma till flicka född 040903.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det enda man får höra på BVC t.ex. är att alla barn är olika och behöver olika mängd sömn. De säger att det kan variera på timmar - det tror jag är helt galet.

Men :!: alla 6-månaders behöver inte exakt 15 timmars sömn. Vissa behöver kanske 15,5 och vissa något mindre än 15 timmar, men skillnaden är inte så stor.

Vuxna behöver mellan 7,5 och 8,5 timmar oavsett hur mycket man sover. En del påstår sig klara sig på 5 timmar per dygn, men de är inte harmoniska lugna trygga människor med bra hälsa.

Ett långt svar :roll: som kortfattat kan sägas: Ganska stor betydelse.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"