Hej!
Har en tiomånaders som sovit bra i vagnen tidigare men nu har jag förstört allt och dessutom nog skrämt honom för vagnen idag. Jag önskar han kunde förstå min innerliga ursäkt då jag VET hur fel jag gjorde samt att det är mitt ansvar att ge honom trgghet. Tanken är att han ska sova 10-11.30 samt 15-15.45. I en veckas tid har det strulat men jag har lyckats ändå med en ramsa få honom att ligga tyst i vagnen till uppvak på första luren. Han har vaknat efter 45. Tyvärr har det varit mycket med folk den senare luren och jag har dragit vagnen och gett massor av konstiga besked då han vaknar efter 20 min. Idag slutade han inte skrika efter de 45 han sovit på f.m och när jag gett en ramsa avvakta jag en kvart till dess grannen kom och sa att nu måste du ta upp din son... Jag tog upp honom och la honom i sängen där han grät länge innan jag tog upp honom. Tog en halvtimme att lugna honom. Mitt fel. Givetvis har nätterna börjar spöka oxå då han är såååå trött. Jag behöver verkligen hjälp. Hur ska jag göra för att åter få honom trygg i vagnen och få siina fina sovpass som han behöver så innerligt. Tacksam för alla råd.
/Eli
Krånglande daglurar i vagnen
Hej Eli!
Ja, ibland kan man toka till det ordentligt
, men det ska du nog lösa. Jag skulle köra en liten dagslurskur där du innan bestämmer: Hur sover han i vagnen- mage/rygg?, Mörkläggning?, Hur gör du när du lägger ner honom och går därifrån? Hur gör du vid ev uppvak? Skriv ner detta för dig själv som en handlingsplan och när du känner dig redo så kör du på. Håll dig benhårt till det du kommit fram till, på så sätt får sonen samma betryggande svar av dig och fnurran kommer snart vara ett minne blott.
Lycka till
/Elle
Ja, ibland kan man toka till det ordentligt
Lycka till
/Elle
Tack för svaret. Jo, jag måste hjälpa honom. Tror att strulet hör ihop med sommar, vagnsele och mitt extremt dåliga svar på hans ihärdiga frågor. Tyvärr är vårt liv rörigt i övrigt då vi bygger ett hus, har fler barn osv så jag behöver få det att fungera i vagnen. Dagen har varit så lång för honom. Tänkte låta honom få en paus från mig och sitt vagntrauma och gick i stället en promenad med honom på em. Han skrek 45 min innan han slocknade och sov 20. I vanliga fall skull han ha slocknat på 30 sek om promenerat. Lillstackaren har gråtit/kinkat hela em, kvällen och det tog 30 min av gråt och en ramsomgång innan han somnade för kvällen. Inser att jag måste kura daglurarna och ta paus från husbygge några dagar. Mitt problem är grannar som aldrig hört talas om AW eller ramsor...
Hur låter detta?
Låter han sova inne i morgon f.m för att kanske få sova igen lite. Vagnen m litet skynke em. Hur ska jag göra m ramsandet vid kur. ramsa direkt första dagen eller avvakta till dess han är ledsen eller hur? Nästa dag vagnen både f.m och em. Vagna blir han som galen av så det känns som att ramsan måste få ta på nått sätt. Eller?
Måste, måste hjälpa honom på rätt köl. Det är ju dessutom högsommarvärme så han skulle säkert behöva ngn marginalkvart här och där oxå men det är ju uteslutet i dagsläget. Några andra bra tip med vagn och vagnsele, myggnät och sommarvärme. Hur gör jag det bra?
Tacksam för svar.
/Eli
Hur låter detta?
Låter han sova inne i morgon f.m för att kanske få sova igen lite. Vagnen m litet skynke em. Hur ska jag göra m ramsandet vid kur. ramsa direkt första dagen eller avvakta till dess han är ledsen eller hur? Nästa dag vagnen både f.m och em. Vagna blir han som galen av så det känns som att ramsan måste få ta på nått sätt. Eller?
Måste, måste hjälpa honom på rätt köl. Det är ju dessutom högsommarvärme så han skulle säkert behöva ngn marginalkvart här och där oxå men det är ju uteslutet i dagsläget. Några andra bra tip med vagn och vagnsele, myggnät och sommarvärme. Hur gör jag det bra?
Tacksam för svar.
/Eli
Hej Eli!
Jag tycker du ska försöka släppa dina skuldkänslor över det som hänt och funderingarna på varför. Fokusera nu på att komma på rätt köl igen, lägg energin på det!
Om du vill ha båda lurarna i vagnen så är det viktigt att du har det under "kuren" också annars blir det förvirrande för honom. Sover han på mage eller rygg? Jag tycker att du ska lägga tillrätta, på med selen, vagna tills han lugnar ner sig, ngr korta skak på handtaget och bort med ramsan. Upprepa vid behov men kortare och kortare ingripanden från var gång. Du måste ge plats för sonen att reagera. Bök, gnöl, att han blir sur och förbannad, ja det får han sköta själv. Träna på att lyssna av sonens reaktioner och anpassa verktygandet efter det. Kom ihåg att avvakta också är ett verktyg. Ställ vagnen i skuggan, på med myggnät om det behövs och mörklägg med en luftgenomsläpplig filt. Kom ihåg att klä lätt så det inte blir för varmt i vagnen.
Återkom om du har fler funderingar eller om det är något som känns oklart ovan.
/Elle
Jag tycker du ska försöka släppa dina skuldkänslor över det som hänt och funderingarna på varför. Fokusera nu på att komma på rätt köl igen, lägg energin på det!
Om du vill ha båda lurarna i vagnen så är det viktigt att du har det under "kuren" också annars blir det förvirrande för honom. Sover han på mage eller rygg? Jag tycker att du ska lägga tillrätta, på med selen, vagna tills han lugnar ner sig, ngr korta skak på handtaget och bort med ramsan. Upprepa vid behov men kortare och kortare ingripanden från var gång. Du måste ge plats för sonen att reagera. Bök, gnöl, att han blir sur och förbannad, ja det får han sköta själv. Träna på att lyssna av sonens reaktioner och anpassa verktygandet efter det. Kom ihåg att avvakta också är ett verktyg. Ställ vagnen i skuggan, på med myggnät om det behövs och mörklägg med en luftgenomsläpplig filt. Kom ihåg att klä lätt så det inte blir för varmt i vagnen.
Återkom om du har fler funderingar eller om det är något som känns oklart ovan.
/Elle
Tack igen för ditt svar!
Valde pga av värmen att avvakta m "vagnkuren" men det verkar som det inte är vagnen som är problemet heller. Har nu lagt inne i två dagar och det har tagit 20 min f.m av ilska, gråt och protester till insomnande. Har sovit ca 1 h på f.m och då har jag andvänt marginalkvart för att ta upp någolunda glad kille. E.m luren har nästan helt havererat. Idag tog det 50 min av mkt gråt. Gick in en gång för tillrättaläggande men det gjorde allt mkt värre. När han väl somnat sov han 20 och sedan kinkade han till läggning då det tog 20 min av gråt igen innan han somnade. Han vaknade dessutom 06 i morse och i en paus tiogs han upp m marginalkvart 06.45. Hur sjutton kunde detta hända? En sån trygg sovare som han är enl SM. Jag har dessa två dagar gett klara besked tycker jag och tror inte mina vargar har spökat. Han skrattar glatt inför varje läggning och jag ramsar inte i onödan... Vad har jag missat? Lillkillen är helt rödögd av all sömbrist den senaste veckan. Han har dessutom vaknat ngn gång under natten och behövt en ramsa.
Hjälp mig hjälpa!
Valde pga av värmen att avvakta m "vagnkuren" men det verkar som det inte är vagnen som är problemet heller. Har nu lagt inne i två dagar och det har tagit 20 min f.m av ilska, gråt och protester till insomnande. Har sovit ca 1 h på f.m och då har jag andvänt marginalkvart för att ta upp någolunda glad kille. E.m luren har nästan helt havererat. Idag tog det 50 min av mkt gråt. Gick in en gång för tillrättaläggande men det gjorde allt mkt värre. När han väl somnat sov han 20 och sedan kinkade han till läggning då det tog 20 min av gråt igen innan han somnade. Han vaknade dessutom 06 i morse och i en paus tiogs han upp m marginalkvart 06.45. Hur sjutton kunde detta hända? En sån trygg sovare som han är enl SM. Jag har dessa två dagar gett klara besked tycker jag och tror inte mina vargar har spökat. Han skrattar glatt inför varje läggning och jag ramsar inte i onödan... Vad har jag missat? Lillkillen är helt rödögd av all sömbrist den senaste veckan. Han har dessutom vaknat ngn gång under natten och behövt en ramsa.
Hjälp mig hjälpa!
Hej Eli!
Ja, ibland är det svårt att hitta förklaringar till att det stular. Hur är det med motoriken? Håller han på att lära sig resa sig upp? Gå? Det brukar vara en frustrerande period för dem. Se över schemat också. Sömntid? Hans behov är 14 h. Hur är det med sociala dealktigheten, utevistelse och mat?
Några funderingar från mig, läs, fundera och återkom.
/Elle
Ja, ibland är det svårt att hitta förklaringar till att det stular. Hur är det med motoriken? Håller han på att lära sig resa sig upp? Gå? Det brukar vara en frustrerande period för dem. Se över schemat också. Sömntid? Hans behov är 14 h. Hur är det med sociala dealktigheten, utevistelse och mat?
Några funderingar från mig, läs, fundera och återkom.
/Elle