Larmet går...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Gäst

Larmet går...

Inlägg av Gäst »

Tänkte höra med er andra som har andningslarm, har larmet gått nån gång och i så fall var det "på riktigt"? (svårt att veta, jag vet :roll: )
Vi har ett larm och i början hade vi bara en platta så när han blev mer rörlig runt tre månader så gick det ständigt, men det berodde alltid på att han flyttade sig från plattan.
Nåväl, vi skaffade en till och larmandet slutade. Tills han var 5-6 månader och då började det pipa ordentligt dvs inte bara det första korta utan det stor larmet gick också och vi fick knuffa till honom för att han skulle komma igång igen (måste tillägga att han låg på RYGG de gångerna :wink: ).
För någon månad sen hände det igen, kanske tre kvällar i rad, dock bara första lilla pipet.
Och nu ikväll piper det igen, han ligger i och för sig på sidan i fotänden, men jag har kollat och larmet har täckning överallt.
Är det här normalt eller borde vi kolla upp det :?: Känns jobbigt att gå och lägga sig ikväll, vill vakta lilla grisen :(
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Det finns ju en övre viktgräns för vad plattorna klarar av om de samtidigt ska registrera rörelse, men där är ni väl inte ännu?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Menar du att det hänt flera gånger att ni fått knuffa till honom för att han skulle komma igång med andningen när larmet gått? Då skulle jag absolut fråga en doktor om det. Vilken TUR (eller skicklighet :wink: ) att ni har andningslarm :!:

Härhemma har larmet gått en gång, utan att vi hittade någon rimlig bortförklaring. Plattorna låg som de skulle och Anton låg mitt i sängen. Han vaknade dock och tjöt i kapp med larmet den gången.

Jag förstår att det känns läskigt att lägga sig.
MVH Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hade jag ingen aning om, får kolla på bruksanvisningarna igen... Men nog tycker jag att dom borde klara lite drygt tio kilo i alla fall?!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Missade ditt inlägg JennyH!
Nja, en gång har vi fått knuffa på honom för att han skulle kvickna till. Annars har han vaknat av sig själv, men aldrig vaknat ordentligt, bara gruffat lite och sovit vidare :P
Dock har det första korta pipet kommit flera gånger, ofta tätt, som att han har några dagar när han sover extra djupt.
Har läst så mycket om att vissa tar bort det efter 8 mån osv, hade tänkt göra detsamma, men nu känns det som att han kommer ha larm tills han flyttar hemifrån!
Har inte hört om någon annan med larm som har det så här, så då blir man ju lite extra orolig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var en mamma här i Göteborg som hade liknande problem för ett tag sedan. Orkar inte låsa trådarna nu, så jag vet inte riktigt vad det var för fel.

Här är länkar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ndnings%2A

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3465#63465

/J
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för länkarna, funderar på att i alla fall ringa och kolla med nån inom vården vad dom säger. Samtidigt svårt att veta var man ska vända sig, bvc litar jag inte på, speciellt inte när det gäller sånt här!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hm... Svenskan är fantastisk så här på kvällskvisten.... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

En gång till hände det inatt.... :(
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Fy vad läsktigt.

Vårt har aldrig fellarmat...Dvs. om jag inte glömt stänga av eller att Tor är utanför plattorna. Så antingen är det FEL på larmet eller problem med Sonen.

Kan du inte kontakta de du köpt det av och få (om inte annat) testa ett nytt och se om det också larmar. Så du kan avgöra om det är Sonen eller larmet?

Jag skulle inte vänta en sekund till med att ta reda på detta! Men först larmet, känns ju skumt och komma till doktorn och säga att larmet går hela tiden och inte kunna svara på om det är HELT eller inte. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej,

här har det larmat 1 gång.
Har du möjlighet att skaffa nytt larm? Du kanske kan få ett nytt därifrån du köpte det.
Lycka till :!:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, tror definitivt inte att det är fellarmningar, så många ggr som vi har kollat att det verkligen täcker HELA sängen och det blinkar ju bara man lägger fingret mot madrassen - även i hörnen.

Nu har jag pratat med technomedica och de trodde det var falsklarm trots allt, det kan tydligen bero på den plastade frottén! När barnen blir lite större så kan dom dra med sig den och den bildar veck som blir som små "tält" och då registrerar larmet ingen rörelse. Låter ju logiskt. Och har dom andningsuppehåll så brukar dom vara trötta och dåliga på att äta dagen efter och det stämmer inte på den här pojken i alla fall.
Ska ta bort frottén och se om det försvinner.
Hoppas verkligen att det inte var värre än så!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jahapp! Han har ätit... ingenting idag... Är det jag som tänker att "tänk om han inte äter och det är något fel på honom" vilket han känner och alltså inte äter? Mina negativa förväntningar som smittar av sig? Trött och gnällig är han definitivt.
Måste fixa attityden inför middagen! Nu oroar jag mig för hur natten ska gå i och med att han inte ätit annat än lite välling.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Larmet gick inatt igen, trots att vi tagit bort frottén :( ... Felsökningen fortsätter...
Månen

Inlägg av Månen »

Hej
Vårt larm har dragit igång (kort-pipet) ett antal gånger och vi har lokaliserat det till att det störs av vissa saker. När vi var i fjällen i vintras pep det varje gång någon startade micron (!) t.o.m när micron drogs igång i lägenheten under!! Så om du bor i lägenhet kan det störas från någon granne. Vårt larm är av varianten Angel care.

mvh
Månen
son 990602 kurad vid 6 månaders ålder sover sedan dess som en stock på nätterna
dotter 060922 kurad vid 4 månaders ålder
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"