Behöver lite tips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Smulan 74

Behöver lite tips

Inlägg av Smulan 74 »

Hej! Är ganska ny på det här och skulle behöva lite hjälp. Har läst och läst och läst så nu går det bara runt i huvudet.

Vi har kurat vår son och är nu inne på tredje veckan. Det har gått bra men han har inte än sovit en hel natt. Han vaknar till två gånger på natten och bökar runt i sängen. Brukar låta honom vara och han somnar tillslut om, men nu har det börjat ta lång tid. Ibland upp till en timme innan han somnar igen. Plus att han har börjat vända sig i sängen. Vad ska jag göra :?: Låta honom vara eller gå upp och vända honom tillrätta, ska jag ramsa när jag hör att han vaknar :?: Förvirrad.

Han har oxå svårt att komma till ro när han ska somna på dagarna. Ligger och bökar och vänder sig, oftast skriker han när man lägger honom och det kan ta upp till 10 min innan han blir lugn. När ska man ramsa och inte ramsa och hur ofta. Har försökt att inte ramsa så mycket och backat för att ge honom chans att klara det själv. Har jag kanske backat för tidigt? Han blir mest arg när jag solfjädrar för att han ska lugna sig och ligga stilla. Hur ska jag göra :?:
Mamma till Anton f?dd 041019
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra jobbat!!
Jag tycker att det verkar ha gått bra med det mesta och du har gjort helt rätt i att backa så mycket som du gjort.
Däremot kanske det är på sin plats att faktiskt ramsa så fort han vaknar nu när dessa vakenperioder tenderar att bli längre.

Om han vänder sig (från mage till rygg antar jag, annars är det inget att bry sig om), så gå in och liksom putta runt honom så att han tror att han vänt sig själv (eller i alla fall får en hint om hur man vänder tillbaka själv). Om han vaknar eller är vaken så ramsa, men om han fortfarande sover så låt honom vara.

10 minuter är inget problem, hur ofta somnar du själv inom 10 minuter från det att du lägger huvudet på kudden? Gör som du gör - ramsa ut ur rummet och låt honom vara. Bekräfta när han lugnar sig.

Känn efter hur du solfjädrar. Lägg händerna på ditt eget eller makens lår och fundera på vad du ger för signal. Är du det minsta stressad så tenderar fingrarna att tryckas ner i stället för handflatan. Känn skillnaden! Det ska vara samma känsla som om du skulle lägga en betryggande hand på en ledsen väns axel.

Du gör ett bra jobb, det är bara en liten bit kvar så är ni helt framme vid målet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Hej
Intressant att läsa, då vi är lite i samma situation. Vår tjej vänder sig också (från mage till rygg) frammåt natten. De första nätterna låg hon där och fäktade och gnällde så jag klev upp och vände tillbaka henne och hon somnade om. Men sedan följde ett par nätter då hon blev arg när jag vände tillbaka henne och det slutade med att vi tog upp och vagnade henne! Nu (sista 2 nätterna) låter jag henne vara på rygg. Då somnar hon om ibland själv, andra gånger börjar hon skrika och då ger jag henne napp eller hennes snuttekanin. Vet inte om det är korrekt, men jag tänker att om man sover 10tim så kan det vara skönt att byta position. Hon rör sig ju numera ganska mycket medans hon sover. Men någon mer rutinerad (som passerat detta stadium) har nog mer att tillföra än jag. Funderar på vad som händer när de kan vända tillbaka själv....?
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
Smulan 74

Inlägg av Smulan 74 »

Tack för tipsen.
I natt så ramsade jag direkt när jag hörde att han började röra på sig och han somnade omigen inom tio minuter. :P Vaknade efter ca en timme men somnade om själv ganska omgående. Han vaknade dock klockan sex (vi har morgon sju) och ville inte somna om. Han låg och lekte och pratade men kvart i sju började han blir gnällig och otålig. Med ramsan fick jag tillslut till ett omsomnade och väkte honom tio över sju. Han var glad som en mört och vi åt och låg och mös i vår säng.

Nu ligger han för att sova men verkar inte särskilt intresserad av det. Men har får ligga tills tiden är slut, han är ju lugn och tyst.
Mamma till Anton f?dd 041019
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"