Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Susanne
Jag skulle satsa på spjälisen. Theo sover mycket bättre där än i vagnen vilket inte är konstigt med tanke på hans storlek. Vägde honom på mammas badrumsvåg i helgen. Med blöja och kläder vägde han 9,5 kg :o
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

emb skrev: Jag tycker att det är jätte svårt att veta hur mycket ramsa en standardmodellad baby behöver! Gör man en kur e de ju mycket enklare! Så hur har ni gjort - har ni ex. bekräftat??I
Jag körde bekräftelseramsan första natten då vi introducerade ramsan på allvar, sedan har jag ramsat "som vanligt" Vi kurade ju syrran, precis som du skriver var det enklare, man körde hela paketet liksom.

Antar att ramsan sätter sig när den behövs. När det kommer en strulnatt tex är det ju bara att köra för fullt DÅ sätter den sig om inte förr. Eftersom SM-bebisar redan kan somna in på egen hand är kanske inte bekräftelsen lika viktig, tänker jag :roll: Det går att lämna mer utrymme från början..

Känner mig relativt säker med ramsan nu. Inatt t ex hade Malte ett uppvak vid 03.00- jag avvaktade i ca 5 min, men sedan övergick gnölet till gråt, en ramsa x 4 och så var det tyst 2 min senare :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej bb-vänner :heart:

Hadde du bra Lua när du sov borta?Jag hoppas du kunde släppa iallafall litegrann på tankarna därhemma :wink:
Jag är själv borta alldeles för sällan så när jag väl är borta någongång är tankarna på familjen där hela tiden :oops: :? Kan inte riktigt slappna av fast jag vet sambon sköter det hela utmärkt.

Hur går det för er Sussanne?
Det är lite svårt att råda från mig eftersom Både Liw och Jacob sovit i egen säng från start.Men jag skulle nog lägga i Charlie i sängen.
På kvällen somnar nästan alltid Liw efter hon druckit upp sin välling i min famn.Hon brukar bara vakna till när jag lägger ner henne,hon lägger sig tillrätta och somnar om påengång för det mesta.Dagtid är hon alltid vaken när jag lägger ner henne för att somna då hon får man i början av passet.

KingMary:Jag kunde inte annat att le när jag läste det du skrev om när ni var ute och åt och sen när ni kommer hem sitter där en vaken bebis och kollar tv. :) "miss i nassa" :wink: :)

Bamsekram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej kära tråd-vänner!

Det har varit lite mycket här så jag har mest läst och inte hunnit skriva så mycket. Sambons morfar dog förra veckan (92 år) så det har varit lite släkt på besök. Tråkigt förstås, men han fick bo hemma ända tills sista dagen då han åkte in på morgonen (lunginflammation) och avled på kvällen/natten. Något som vi vet att han var nöjd med då han skulle ha hatat att ligga maktlös en längre tid på sjukhus.

I lördags hade min kör konsert så Rufus farfar fick vara barnvakt och min sambo gick på konserten. Rufus brukar ju somna på egen hand i princip (med kanske en eller två napp-i-stoppningar) så vi var inte oroliga. Det gick bra också. Farfar hade gått in en gång och stoppat i nappen och sen klappat Rufus lite på huvudet så han blev lugn och somnade. Sött. :) Farfar fick inte veta förrän efteråt att det var första gången någon annan än vi lade Rufus för natten och på hans reaktion att döma så var det tur, han hade varit mycket mer nervös om han hade vetat... :lol:

Själv har jag haft en jobbig period med amningen. Jag har bestämt mig för att sluta amma, delvis för att Rufus är flasklat så det bara stänker om det :roll: men framför allt för att jag får mina starka obehagskänningar när jag ammar. Längtar efter att få må bra och njuta av att se min lilla älskling äta och i sin tur njuta av maten. Han gillar amningen men flaskan går jättebra också. Igår åt han 330 ml ersättning till lunch + päronpuré... :shock:

Samtidigt så känner jag mig ledsen över det hela. Över att jag inte kunnat njuta utan att det varit så knepigt. Och så tänker jag på de perioder då det gått bättre och så börjar jag tvivla... kanske borde fortsätta ändå! Tvivlar ända tills nästa amning då jag överfalls av mina starka obehagskänslor (samma om jag pumpar så det är inte känslomässigt utan fysiskt) och inser att det här fungerar ju inte... :( :cry:

(Så här känns det: Tänk dig att du möter en vän på stan. Ni pratar och kommer in på en gemensam bekant som ni båda tycker är knepig. Ni diskuterar personens nackdelar och du säger något ganska elakt, fast lite på skoj. Plötsligt inser du att personen du pratar om står några meter bort och har hört vad du har sagt... den känslan är det...)

Nappen är fortfarande kvar. Skulle bort i torsdags men det var ju då morfar åkte in och alla planer stöp. Nu är det söndag eller måndag som gäller. Sambon går sin allra sista vecka på universitetet den här veckan, så vi väntar några dagar till... :roll: Men nu kan jag snart inte hålla mig längre... :)

Jag tänker på alla er med små sjuklingar och håller alla tummar för att ni ska bli bättre. Hoppas också KING MARYS lilla knodd ska kunna sova framöver utan att se på TV... :) Jag håller med ulrika... det lät lite kul! Tur att en gång är ingen gång...!

Kram
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

KING MARY: jag hade ju INTE skrattat direkt om det hade hänt mig ( varning för överspänd mamma :wink: ) men du beskrev det så himla roligt att jag skrattade högt för mig själv när jag läste det. Ser din min framför mig när Theo sitter och tittar på TV :shock: :lol: :lol: :lol:

ulrikaj: ja trädgårdsarbete är himla skoj. Vi håller på och sätter buskar under/framför altanen. Ska även göra en stor perennrabatt, fast det får bli nästa sommar.

Nemita: tycker det är helt otroligt att du har ammat så länge som du har gjort. Jag känner mig själv förvirrad just nu eftersom min mjölk bara verkar ha försvunnit :shock: ja eller minskat kraftigt i alla fall. Vet hur det känns att vela fram och tillbaka.....Tycker att du tar helt rätt beslut om du har bestämt dig.

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

LindaVega skrev:Nemita: tycker det är helt otroligt att du har ammat så länge som du har gjort. Jag känner mig själv förvirrad just nu eftersom min mjölk bara verkar ha försvunnit :shock: ja eller minskat kraftigt i alla fall. Vet hur det känns att vela fram och tillbaka.....Tycker att du tar helt rätt beslut om du har bestämt dig.
Tack för stödet. Det är skönt att få ventilera mina funderingar "högt". Det har absolut inte varit jättestarka obehagskänslor hela tiden, de första tre månaderna blev det mindre och mindre, men nu är det värre igen. Om jag är trött på morgonen och på "buttert" humör (som jag ofta är när jag vaknar :roll: ) så är det verkligen inte roligt att amma. Samtidigt känner jag mig så ledsen och arg över alltihop... :evil: :cry: Det är så konstigt att det ska behöva vara så känslomässigt jobbigt när jag egentligen tycker att ersättning är helt okej. Jag har vänner som har adopterat och de har förstås gett ersättning hela tiden. Har jag någonsin ens tänkt tanken att det skulle vara sämre? - Nej! Så varför gäller någon annan standard för mig själv? Hur indoktrinerad är man då med att man ska amma till varje pris. Särskilt sådana kontrollmänniskor och duktiga flickor som jag själv är... :roll: :(
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
fjällström
Kontakt:

hej alla

Inlägg av fjällström »

Hej alla vänner :D
Oj, vad det händer mycket här! Men vart har ordningen tagit vägen när bebisar tittar på TV mitt i natten :?: :!: :lol: Min mamma skulle ha passat barnen ikväll, när jag skulle hålla hundkurs. Jag hade tänkt natta dem innan jag skulle åka. Men jag vet (nästan till 100%) att mamma skulle sitta med båda barnen framför TV:n när jag skulle komma hem. Hon skulle plocka upp dem ur säng/vagn vid minsta knyst bara för att hinna träffa dem en stund :? Sen så har ju Elin öroninfl. och om hon då skulle vakna och börja stöka så kan ju inte mamma mata henne eftersom Elin inte tar flaskan :roll:

Har två funderingar;
1. Oftast äter Elin aldrig på natten numera. Vi har natt 19-07 och jag har slutat mata sovande Elin kl 22. Men ibland vaknar hon redan vid 3-4-5-tiden och då har jag matat. Men nu funderar jag på om det kanske är bäst att bestämma sig för att det SKA ätas på en viss tid för att jag längre fram kan bestämma att det INTE SKA ätas... Vad är bäst, att mata vid 22 och sen inget förrän på morgonen. Eller att inte mata vid 22 utan istället 04.

Hon trasslar mycket med maten och ibland vet jag ju att hon ätit jättedåligt under dagen. Så jag vill inte avstå mat helt och hållet på natten.

2. Hon äter ALLTID bra första matningen (samtliga måltider), men vägrar oftast påfyllning. Men om jag lägger henne i vagnen, låter henne somna och sen tar upp och matar efter 5 minuter, så äter hon massor!
Kan jag köra så, eller måste hon vara vaken när hon äter?! Har testat ALLT som finns att testa. Och ibland funkar det ena och ibland det andra, men oftast inte. Men att mata i sömnen funkar ALLTID :wink:

Hade ingen kul fm med storasyster :x Vi hade besök av en god vän och hennnes son som är 6 månader äldre än Sara. Hon ryckte av honom VARJE sak han tog :evil: Han grät floder varje gång och Sara skrattade högt och ljudligt åt hans tårar :oops: :? Jag tog handen om handen och gav tillbaka saken. Sara blev då ursinnig och var ju ännu snabbare att rycka av honom nästa grej han tog :x Sen blev hon så uppspelt av, inte vet jag, ilska, frustration och skadeglädje, att hon goade håårt med lillasyster som illtjöt. Stackars pojken grät ju då ännu mera :oops: Han sa sen att han tyckte att Elin å Sara är äckliga :lol:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Lua

Inlägg av Lua »

Hej alla vänner :!:

Jag har haft det jättetrevligt, tackar som frågar! Måndagen hade jag inga problem att koppla av. Föreläsningarna var inspirerande, maten god, utsikten magninfik och alla kollegor jätteglada att se mig. Barnen i darlingens trygga händer. Kvällen var hysteriskt rolig med bastu och bad i tunna. Årets första dopp togs i Torneälvens iskalla vatten... :shock: Länge sedan jag skrattat så mycket!

Tisdagen däremot.... Jag ville bara hem! Jag längtade efter barnen så jag höll på att sprängas. Föreläsaren var en duracellkanin som bara gick och gick och gick... När jag kom hem sprang Allis in i min famn och skrattade högt, alldeles ljuvligt :!: :heart:

Kram Lua. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej alla BB vänner :D

fjällström. Vi tog upp vid 22.00 och matade och sedan fick Malte sova till morgon på det. Före dess hade vi inte en bestämd tid på natten, han förlängde mer och mer på egen hand.

Lua: låter härligt. Visst är det skönt att få LÄNGTA lite också. Det gör man för sällan när man är hemma med kottarna hela dagarna. Ikväll ska jag på personalfest och imorgon ska min sambo och jag på fest till några vänner. Det ska bli jätteroligt att få komma ut lite på egen hand. Skönt när man vet att man kan lämna till barnvakt utan problem.

Linda
fjällström
Kontakt:

ok

Inlägg av fjällström »

Tack LindaVega!
Men att mata i sömnen då? Nu låter jag henne sova 5 min innan jag tar upp och ger påtår, annars äter hon inget. Bara skriker mer å mer ju mer jag trugar och försöker :?
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

förlänga

Inlägg av fjällström »

En sak till bara :D Jag har också låtit henne förlänga natten allt eftersom. Ett tag åt hon aldrig under natten, men har nu börjat om :? Hur ska jag bemöta det? Låta henne äta och sen själv förlänga, eller vagna vid ev uppvak?
Sara 0507 och Elin 0702
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :heart:
Tack för kramen och berömmet emb - det värmer och stärker. :D :heart: Vi har faktiskt roligt Ulrika men ibland kan man ju undra. :wink:

Just nu är jag lite (MYCKET) upprörd på min make. Han kommer nu att vara bortrest i princip fram till juli. Han är lika upprörd som jag i och för sig. Vi tog verkligen gemensamt beslutet att han skulle ta detta jobbet och att vi skulle flytta ner. Han proriterar också så bra han någonsin kan. Egenligen så lider han nog nästan mer än vad jag gör av sig bortavaro. Men just nu är jag ändå upprörd... :twisted:

Vilken bild King Mary :D Jag ser allt i bilder så det var helkul.

Tack för tips och råd alla. :heart:

Linda - jag menar att han oftast somnar vid bröstet. På kvällen men också på dagen då jag försökt trycka i mat när han börjar bli trött. Givetvis så somnar han då. Han var annars väldigt lättsomnad förr men nu är kroppen mest som en stålfjäder.

Inatt så sov han till 03.20 och fick då mat. Efter det kom han inte till ro utan blev bara mer och mer vaken. Normalt brukar vi ju vagna men nu somnade han inte om. Var tillslut så upprörd så vagningen inte tog alls. Har aldrig varit med om det. Efter 1.5 timme tog jag upp honom och lade på mage bredvid mig. Då låg han stilla och tyst och bara tittade tills han somnade. :shock:

Så idag har jag fixat spjälsängen och nu ligger han i den. Känner bara en oro inför buffning. Kan inte förklara varför men det känns jobbigt. Kurade ju Astrid men då var hon större samt buffade ju bara i princip första natten. Hm... Ja, ja - vagnen går ju igenstans och jag måste ju prova. Lille strulkillen. :heart:

Gärna lite pepp och knep inför nätter med små bebisar på buff. :D

Tack - har dragit ner på gröten. Kompletterade den idag med någon sked katrinplommon. Han såg angenämt förvånad ut.

Idag har vi åkt och fixat barnvagnen som var lite trasig. 30 minuter i bil men en vaken Charlie. Gräsligt. Han skriker numera så fort han ser bilstolen om han är vaken. Så har alla mina barn varit - har ni samma eller är det något kryss på beställningssedeln jag missat :?:

Stora tjejen har idag haft 3 kompisar hemma - varav 2 killar. 8) De är ljuvliga mot Lilla Astrid och hon hänger på. Hon fick tom vara med på Ryska Posten (en mildare variant) men jag vet inte riktigt om jag tycker det var en bra idé. 8)

Kram alla :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan
Jag har tagit bort påfyllningen. Theo är så stor och äter såpass bra vid första matningen att han nu bara får påfyllning på sista kvällspasset precis innan han skall somna. Jag vet inte hur "rätt" det är men det funkar för oss. Leder ju också till att han har strålande aptit när det serveras mat.

I kväll har vi haft en jättejobbig nattning :evil: . Vet inte vad som gick fel men han somnade inte förrän efter över en timme. Ibland tror jag att ramsan mest stör. Låter jag honom vara tycker jag att han lugnar sig fortare men då blir det ju också att han gråter sig till sömns vilket jag inte vill. Om han somnar direkt vid nattningen vaknar han efter 45 min och då blir det jobbigt då istället. Sedan sover han hela natten men det skulle vara underbart om nattningen inte var en sådan kamp. Några tips?
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej alla :heart:

Usch, vad jobbigt det låter Sussanne med bortrest make så länge.Är han hemma över helgerna iallafall eller är han på jobb då oxå?Min sambo håller då sig hemma under helgerna och då brukar jag "ta mig" ordentliga sovmornar 8) Just nu är han i Jönköping sen i tisdags men åker hem direkt imorgon bitti då dom haft konferans.Jag skulle aldrig klara av att ha sånt jobb som min Tomas som faktiskt missar alla "första grejer" med Liw och Jacob som blivit så pappig på slutet.Pappa är cool som han säger 8) :lol: Liw har precis fattat att hon har ett par fötter oxå och dom är jätterroliga att försöka suga på.Det är bara det att hon hamnar på sida varje gång hon kommer så långt :) Och han missar ju allt sånt.När han ser det första gången så har man sett det ett tag. :roll:
Det är INTE roligt att vara själv och att inte kunna dela med sig och få lov att fatta alla beslut och ta ansvar för allt när man är själv.
Samtidigt växer man som person och man inser att man faktiskt fixar det mesta själv.
Hoppas det går bra för er inatt.

Linda:Ja jag tycker oxå det är jätteroligt att hålla på med trädgården.Att gräva och plantera är sååå himla avslappnande och man hämtar kraft.Jag mådde ILLA i somras(gravid :) )så det blev inget gjort så nu tar jag igen allt jag inte hann då.det är skönt om man gjort klart när sommaren kommer.Om två veckor kommer våra glas till altanen och när det blir klart ska jag sitta där med ett glas rött i ena handen och med en bok i andra och bara njuta. :wink:

Här har det varit deprimerande väder flera dagar :x Det har regnat nästan oavbrutet.Men imorgon skulle det visst bli fint och helgen kanon.

Lua:Javisst är det härligt att komma hem när man varit borta ett tag.Jag längtar hem bara jag varit på stan och handlat typ :oops:(här har vi en som inte är borta så ofta :oops: )

kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

KingMary:Jag vet inte...jag har märkt på både Jacob och Liw att ramsan kan störa istället ibland.Jag har alltid avvaktat så länge som det bara går.Förutom när jag lagt barnen ramsar jag alltid ut ur rummet.När eran Theo vaknar efter 45minuter på kvällen tror jag kanske att han inte riktigt fattat att det är natt än och han ska sova mera.Han måste lära sig på nått sätt att komma över den skarven och om han vaknar att han tar hand om det själv.När han somnar när du ger mat och han vaknar sen i vagnen fattar han inte vad som hänt.Kanske det bästa är att försöka lägga en vaken Theo så han slipper vakna till.
Hoppas någon har några tips.
kram ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"