Dagslur inne

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Morsan

Dagslur inne

Inlägg av Morsan »

Vi började kuren med Leonard den 9:e februari och nätterna har fungerat jättebra. Visseligen vaknar han lite tidigt på morgonen men somnar om ibland eller pratar för sig själv till det är "godmorgondags".

Hittills har vi tagit alla tre dagslurar i vagn ute och för det mesta somnar han snabbt och sover (nästan) så länge som han ska. Men den senaste veckans snöande har liksom visat att det inte alltid är praktiskt att behöva ta en tvåtimmarspromenad på lunchen. En kväll provade vi att ta kvällsluren (17.00-17.45) inne men han skrek i 45 minuter istället för att sova! Eftersom vi var nykurade ville vi inte joxa för mycket...men nu är det dags!

Är det bättre att börja med tvåtimmarsluren eller någon av 45-minuters lurarna inne?
Är det någon vits att först låta honom sova i vagnen inne någon dag innan vi börjar i spjälsängen?
Buff, solfjäder och dagramsa på samma sätt som vid nattkurningen?

Tacksam för hjälp! /Morsan

PS I går kväll badade jag och farsan tillsammans för första gången på sex månader (när killen somnat)! :wink: (Med öppen dörr förstås så att vi kunde höra om något hände.) Efter kuren har vi fått äktenskapet tillbaka - Tack Anna! DS
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Morsan
känner igen det där. För oss är det fortfarande så att eftermiddagspasset sover vår dotter bättre ute än inne. Har alltid varit så. Så jag försöker alltid att se till att hon får sova ute men det går ju inte alltid och den senaste veckan så har jag inte varit ute (en bruten arm och kan inte komma ut själv med henne).

Ska försöka svara på dina frågor:

:arrow: vet inte vad som är bäst, för oss har förmiddagspasset (1,5tim) aldrig varit problem inne men däremot eftermiddagspasset (45min). när brukar han sova bäst? förmiddag eller eftermiddag? jag skulle välja det passet då han brukar sova bäst.

:arrow: ser ingen anledning till det utan det är bättre att ta själsängen direkt tycker jag. vet inte om någon har någon invändning eller annan erfarenhet....

:arrow: precis använd verktygen, men minimera trafiken i rummet, ramsan ska räcka, buff och solfjäder endast vid kris. å ramsan ska inte innehålla "natt".

han är van att sova ute sina dagspass så det är klart att han frågar en massa då han helt plötsligt ska sova inne (vilket han normalt bara gör på natten), "vad är detta, är det meningen att jag ska sova här...", "men det här är ju inte vagnen..?!" etc. å om det är så att ni brukar promenera med honom så är han ju van vid att det rör på sig. så svara honom betryggande :wink: :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej Morsan,

Har ett likadant dilemma. Leo har alltid sovit ute under dagen men i morse så var det för kallt tyckte jag (-20) så då blev det sängen. Funkade inte alls, han vaknade till hela tiden fast det var svalt i rummet.

Förhopningsvis så kommer det inte att vara så kallt en längre tid. När det har snöat och regnat mycket så har vi ställt dörren till förrådet på vid gavel och satt in vagnen där. Jag använder elektronisk babyvakt.

Leo måste nog också forsättningsvis sova ute i vagnen då det passar bäst med lämning/hämtning på dagis av Moa och till och från aktiviteter. Han sover så bra ute fast nu har det varit lite värre ett tag för den evinnerliga hostan som envisas med att hänga kvar.

//Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Cec

Promenad precis innan lur

Inlägg av Cec »

Hej!

Första gången min son sov inne på eftermiddagen utan att gnöla och gråta var när jag varit på promenad precis innan och han skulle sova direkt när vi kom in. Han blev alltså lagom gosigt trött i vagnen men somnade inte. Och sen störtdök vi ner i sängen när vi kom in. Och han somnade direkt utan gråt.

Inget jag hade planerat men det blev ju bra! :lol:

Hälsningar!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"