vaknar på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gunnar

vaknar på dagen

Inlägg av gunnar »

Hej,
har nu killen nummer 2 som är snart 5 månader. Vår första pojke kurade vi och har nu försökt med Felix. Nätterna fungerar bra men vi får inte till dagarna. Felix behöver efter 2 månader fortfarande hjälp att lugna ned sig i vagnen - men somnar sedan själv. Men vaknar alltid efter 1/2 timme, sedan i princip var 10:e minut tills det har gått ca 1 1/2 timme, då han återigen börjar sova tungt. När han vaknar behöver han varje gång hjälp att lugna ned sig. Jag har försökt att inte vagna men då har han blivit helt hysterisk. Jag har provat lägga honom tidigare/senare men fått samma resultat. Eftermiddagarna är oftas jobbigare än förmiddagarna. Han är mätt när han lägger sig. Hade hoppats att den här vanan skulle försvinna, men så har alltså inte skett. Har någon något förslag?
tack
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, några. Tyvärr har jag en son som behöver sköta sina uppvak själv I SÄNGEN! Han behöver utrymme att böka på, liggandes på mage för att sova som han skall.

OM, han skall sova i vagn MÅSTE den vara i rörelse HELATIDEN. :cry: Vi fastanade i vagningsträsket tidigt och kom aldrig ur, inte ens idag när han är 8 mån. Han kan sova över allt men behöver lite trymme att joxa på.

Lägga i resesäng ute kan vara ett tips, gärna med ett skynke över som stänger ute alla synintryck :wink:

Hur ser schemat ut förövrigt?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gunnar

Inlägg av gunnar »

Vet inte riktigt om han har fastnat i vagnandet - han sover nämligen i vagnen på natten utan problem. Men vi kanske ska prova sängen ändå.
Schemat är lite löst just nu pga detta men ungefärliga tider är:
6-8.30 vaken tid
8.30 - 10.30 sova
10.30-13.30 vaken tid
12.30-14.30 sova
14.30-16.30 vaken tid
16.30-17.00 sova
17-20 vaken
20 sova.
Det är meningen att kvällsluren ska bort snart och att jag istället förlänger förmiddagsluren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hmm.... Vill inte såga ditt schema men, vis av erfarenhet är att när de underbara små (som inte är så pyttiga längre) får bara svårare och svårare att sova LÅÅÅÅÅNGA lurar flera gånger om dagen.

När Tor var 4 mån sov han 12-45-2-45 just för att sova över 45 min är jättesvårt. Då blev det ju liksom bara 1 lur att jobba på :wink: Vid 5 mån försvinner ju dessutom ytterligare en 30 min och då körde vi 12-45-2-20 eller så kan man köra 12-45-1,5-45.

Är han en präglade 30 min dessutom eller är detta en tillfällighet? Normala sömnpass är annars 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim osv...
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gunnar

Inlägg av gunnar »

Det lustiga är att sedan jag frågade på forumet här har det gått bättre. Idag sov Felix för första gången 1.45 på raken! Han har väl annat att mamma är honom på spåren... :wink:
Vet inte riktigt hur jag skall lägga upp schemat om han inte sover 2 långa lurar. Eftersom han somnar vid 20 och vaknar vid 6 måste jag få in ganska mycket sömn under dagen. Vill helst inte att han somnar tidigare då storebror lägger sig vid den tiden. Annars blir kvällen för oss bara ett enda långt nattande. Jag försöker få honom att sova längre på mornarna, men än så länge är 6.15 allt jag uppnått den senaste tiden. Kvällsluren blir aldrig längre än 30 min och få in fler tupplurar under dagen tycks omöjligt. TAr gärna emot förslag!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej gunnar!

När Olle var 4 månader hade vi långlurar fm och em och en 20 minutare på tidig kväll för att orka ända till natten kl 20. Mitt förslag är att du satsar på att förlänga natten till iaf 11 h och sedan lägger du lurarna under dagen så att de passar er familj och följer de tendeser sonen visat. Huvudsaken är att det täcker hans behov av sömn, umgänge, mat och utevistelse och att det passar er. Här har du schemaförslag om du vill ha lite idéer:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Återkom om du har fler funderingar!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"