Några frågor om kuren innan vi sätter ig&ar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pazzaragazza

Några frågor om kuren innan vi sätter ig&ar

Inlägg av pazzaragazza »

Vi har beslutat att hjälpa vår lilleman att sova sött med hjälp av kuren och vi har precis börjat sätta oss in i hur man ska gå tillväga + skaffat andningslarm förstås :D . Jag undrar dock några saker och hoppas att någon kan hjälpa oss.

Först lite bakgrundsfakta:
Lille Tino somnar själv 7 av 10 gånger (får mat innan han läggs och är ofta sömnig men vaken - ingen napp på natten) och vaknar oftast bara en gång på natten, och är AAARG, runt 1-tiden, för att få mat och en gång till på morgonkvisten runt 6 (då får han komma till vår säng och där brukar han somna om och sova en timme till). 11-11,5 timmars per natt brukar han sova och jag ser till att han sover ca 4 timmar till under dagen. På dagarna somnar han själv i sin säng med napp eller i vagnen under promenader. Han sover på rygg eller sidan.

Nu till frågorna:
:arrow: Har någon av er kört kuren på era små trots att de faktiskt inte vaknade så ofta på natten? Och i såna fall, hur gick det då? Fick ni buffa/ramsa natten igenom eller blev det enklare än för er med små som har vaknat flera gånger natten igenom innan kuren genomfördes? (hmmm, virrig fråga, hoppas ni förstår??)
:arrow: Vi kan inte vagna då vår vagn är alldeles för liten och tänkte gå direkt på buffningen istället, efter idog träning naturligtvis. Funkar det eller bör vi vagna innan? Han är 4 månader och kanske för ung för buffning??
:arrow: Tino sover i vårt rum men vi har inte skärmat av hans lilla vrå. Är detta något vi måste göra innan vi sätter igång eller kan man lyckas kura ändå?

Om ni har några tips eller råd att ge så är jag ytterst tacksam :wink:

Nu ska här läsasläsasläsas och buffasbuffasbuffas (på mitt högra lår och min stackars sambo) :)
Mamma till lille Tino 041029
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Välkommen till detta underbara forum! Jag har bara svar på en av dina frågor och det är den om man kan kura, trots att lill*n ändå sover rätt ok.
Vår tjej sov riktigt bra på nätterna innan vi startade kuren. Men vi valde att kura pga av att hon inte kunde somna själv. Det betydde att när hon vaknade på nätterna (sällan, men ändå) kunde hon inte somna om utan vi fick bära och vyssja. Zzzzzzz... Sen var det så mycket positivt som vi fick med i och med kuren; nappen bort, MYCKET bättre matvanor m.m.m. :D :D :D

Natt 1:Vi buffade (gav beskedet) till och från (jag tittar i våra papper...) i ca 1h, första kvällen. Vaknade efter en timme och då tog det 20 minuter, sen sov hon till 01.45. Då var det hela över på 3 minuter och till sist vaknade hon vid 5 snåret då höll vi på i ca 45 min (den berömda vargtimmen).
Natt 2: Vaknade hon 4 ggr men då gick det mkt fortare att lugna henne. Natt 3: Vaknade hon en gång, även denna gång vid fem snåret på morgonen.
Så för vår del kändes det som att det gick riktigt smidigt!
Har ni läst på ordentligt och känner er peppade till 1000, kommer allt att gå vägen! 8)
Kram från Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
camilla

Inlägg av camilla »

Precis som Ottila skriver kan man ju genomfora kuren enda. Min vanina startade haromdan med sin dotter for att hjon hade svart att somna sjalv pa kvallen samt at en gang pa natten. Natt 1 somnade hon pa 10 min och sade inte ett knapp forran hon blev vackt pa morgonen sa sa mkt "kur" blev det inte for sa har hon fortsatt, man anvander verktygen helt enkelt. Ut med nappen. Man kan buffa en 4 manaders och anvanda ramsan. Fprdel e ju dock att han ligger pa mage om han skall buffas... Skarma av eftersom synintrycken stor mkt mer an ljudintrycken, om man har mojlighet sa e det bra om man kan sova pa soffan de forsta natterna for att inte riskera att man stor lillen...
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
pazzaragazza

Inlägg av pazzaragazza »

Ja, det låter ju lovande - jag hoppas att det går lika smidigt för oss... :lol:

En annan fråga som jag kom på:
Hur gör man sen med dagslurarna dagen efter första natten? Ska man buffa lika ihärdigt som man gjorde vid nattningen eller låta ramsan (dagramsan) göra jobbet?

:oops: Man ska som sagt aldrig säga att mitt barn "brukar göra si och så"... för i natt vaknade Tino och var vrålarg (och hungrig) redan kl 23.30 och sen en gång till kl 4 och sen en gång till kl 5.30 och sen pigg som en mört kl 6.40! Lyckades få honom att somna om så idag blev det visst sovmorgon till kl 9. Mör är man efter den här natten, ovan som man är, men Tino är lika glad som alltid :wink:
Mamma till lille Tino 041029
/LO
Kontakt:

Re: Några frågor om kuren innan vi sätter i

Inlägg av /LO »

pazzaragazza skrev: Nu till frågorna:
:arrow: Har någon av er kört kuren på era små trots att de faktiskt inte vaknade så ofta på natten? Och i såna fall, hur gick det då? Fick ni buffa/ramsa natten igenom eller blev det enklare än för er med små som har vaknat flera gånger natten igenom innan kuren genomfördes? (hmmm, virrig fråga, hoppas ni förstår??)
:arrow: Vi kan inte vagna då vår vagn är alldeles för liten och tänkte gå direkt på buffningen istället, efter idog träning naturligtvis. Funkar det eller bör vi vagna innan? Han är 4 månader och kanske för ung för buffning??
:arrow: Tino sover i vårt rum men vi har inte skärmat av hans lilla vrå. Är detta något vi måste göra innan vi sätter igång eller kan man lyckas kura ändå?
1 Jodå Vera sov jättebra, men jag ville har´mer struktur på dagarna och slippa sätta i nappen på nätterna, så vi körde. Två kvällar protesterade hon men sov ändå på natten så vi hadeinga vaknätter.

2 Det går bra att buffa

3 Nja, om nödvändigt är livsviktigt, så är det väl inte det, men det underlättar för alla. Det viktiga är att han på inga villkor kan se er när ni lägger er. Det ska vara mörkt hos honom så att alla synintryck försvinner.

Det känns som att ni är väl peppade och jag är övertygad om att ni fixar detta galant!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
camilla

Inlägg av camilla »

Skriv ut lathunden som finns (och allt annat oxa for den delen) under rubriken SHN kuren. Dar star bra beskrivet hur man skall ga tillvaga dag for dag och hur man succesivt trappar ned pa buffningen och later ramsan ta over. Man kan ju inte precis saga exakt hur manga ggr man skall buffa etc, det ar stallningstaganden som du maste gora. Min vaninna fragade mig om detta och jag tyckte att eftersom hon endast hunnit ramsa vid ett tillfalle (det gick ju sa fantastiskt bra) da flickan somnade pa kvallen, sa kandes det kanske inte som om hon fatt en chans att bekanta sig med ramsan riktigt sa hon vagnade och ramsade anda till dag 2 och sedan funkade ramsan perfekt.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"