När startar sömnen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fridolin

När startar sömnen?

Inlägg av Fridolin »

Konstig fråga...? Jo, men vad jag menar är att ialla fall i början när man kör igång ett schema så somnar ju inte barnet pladask när man lagt ner det. Så om barnet ska sova mellan 8:30 och 10, men faktiskt inte somnar förrän 8:45, rycker man ändå upp det vid 10.

Samma händer ju senare när allt är infört oxå. Ibland tar det ju rätt lång tid innan barnet sover. Hur gör ni då? Marginalkvarten finns ju, men den ska man ju inte ta till precis varje tupplur kan man tänka.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

På långluren lägger man bara på en kvart om det har varit strul, t ex tagit lång tid att somna in eller vaknat upp mitt i luren och inte somnat om på en gång. När det gäller kortlurarna så räknar man från det att barnet somnar in och plussar på 45 min. Det är inte alltid helt lätt att exakt veta när barnet somnar in om det inte skriker, men på ett ungefär. Om barnet inte somnar in förrän efter låt säga 30 min på en kortlur, kan man låta barnet få en 20-minutare (naturlig sömnrytm).

Ibörjan kan det ta lite tid innan barnet förstår att det är NU det skall sova så håll ut. Det viktigaste är att man ger barnet förutsättningar att kunna sova. Sedan behöver inte barnet sova hela luren ut (men man tar inte upp barnet förrän tiden har gått ut). Om barnet skulle ha en fasligt massa frågor/protesterar kan man utnyttja marginalkvarten åt andra hållet, dvs ta upp barnet en kvart tidigare, men det bästa är att få till ett omsomnande och således utnyttja marginalkvarten åt andra hållet (+15 min).

Jag tycker att du skall hålla hårt på schemat så här i början och sover han bara 1 h av 1,5 så är det bara så. Han kommer att sova längre bara du jobbar med verktygen och visar i handling vad som gäller.

Jag brukar faktiskt göra så att om det har tagit plutten 15 min att somna in på långluren så får han en extra kvart att sova på. Om han sover i sin säng somnar han oftast inom 5 min, men om han skall ha en lur ute i vagnen inne i stan så tar det oftast lite längre tid för honom att komma till ro (förståeligt).

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det viktiga är inte att barnet sover 100 % av sovtiden utan att det har förutsättningarna. Och det har det ju från 8.30.
Marginalkvart använder du om du märker att det behövs.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"